Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tröttnar katten på näbbmöss nån gång?  (läst 5964 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Tröttnar katten på näbbmöss nån gång?
« skrivet: 19 jul-07 kl 00:25 »
Det här kanske är en knasig fråga..
Att utekatter gärna fångar gnagare är ju inget konstigt. Mina äldre katter kommer sällan in med någon näbbmus längre men däremot en av mina ettåriga katter är helt galen bara i att hämta in dem -döda eller levande. Näbbmöss har ju doftkörtlar vilket gör dem oätliga för katter, men så gott som varje natt kommer honkatten in med minst en liten stackare. Vi har kattlucka vilket gör att vi inte hinner "mota Olle i grind".  Att stänga luckan är inget allternativ eftersom vi har många katter och jobbar oregelbundet. Förra veckan var vi bortresta (katterna hade daglig tillsyn av en vän) och när vi väl kom hem så blev lilla missen helt galen i att visa sin uppskattning. Två döda och två levande näbbmöss kom hon in med på natten. Jag vaknade av att en kröp omkring på mig. Det är inte så att jag har något emot mössen utan snarare det att jag tycker det är synd att de blir dödade för ingenting. Någon annan som haft liknande problem och kanske fått katten att inte ta så himla många näbbmöss? En annan jobbig del i det hela är att mössen ofta smiter och nu är det flera på rymmen i vår källare..  :-\

//Mia
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
Re:Tröttnar katten på näbbmöss nån gång?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-07 kl 05:59 »
Vår kisse gjorde det ialla fall!  ;D

Han roade sig med att släpa hem näbbmus efter näbbmus och lägga dom på alla möjliga ställen särkskilt under mattan. I bästa fall var de döda...

Nu är han dryga året och fullständig ointresserad av näbbmöss - åtminstone kommer han inte hem med några. Istället är det råttor och tyvärr nån gång fåglar som är favoritbytet.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Yannick

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jul-07 kl 11:56 »
Hahaha.... Jag känner igen det problemet.
Min katt håller på nu med näbbmöss och jag tycker attd e snart borde ta slut, visserligen kommer han ibland in med en mulvad elr sork istället men det blir ca: 2-3 döda näbbmöss i huset varje vecka

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #3 skrivet: 22 jul-07 kl 16:31 »
Hahaha.... Jag känner igen det problemet.
Min katt håller på nu med näbbmöss och jag tycker attd e snart borde ta slut, visserligen kommer han ibland in med en mulvad elr sork istället men det blir ca: 2-3 döda näbbmöss i huset varje vecka

Är det en ung katt, eller? Min är ett år nu.
Mitt problem ser en liten ljusnng nu i alla fall; honkatten, som tar in mössen är en bra jägare, medan hennes bror är usel på att ta byten själv. Så nu när hon stolt kommer in på natten med ett byte så stjäl han det ifrån henne och springer ut genom luckan igen för att hon inte ska ta det  ;D Hoppas han fortsätter vara en dålig jägare :D
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 22 jul-07 kl 21:14 »
Nä, mina missar har inte tröttnat på näbbmössen. Men dom har aldrig varit så glada i att släpa in just dessa gnagare...däremot har typ allt annat i bytesväg fått följa med in; vanliga skogsmöss, miniödlor, småfåglar, ja t o m fladdermöss (vilket lämnar vissa rester eftersom mina pälsmonster inte äter varken gallblåsa eller vingar 8) ). Mina katter är 3, 4 och 5 år gamla.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #5 skrivet: 26 jul-07 kl 17:17 »
Mina katter älskar jaga näbbmöss, sorkar och skogsmöss, men de har de goda smaken att lämna liken på gårdsplanet!  ;D
Men de kommer faktiskt inte in med dem. Kanske underlättas det av att vi inte har kattlucka.
Mina är kastrerade hankatter; en på nio år och två slynglar som är knappt ett år gamla.
Why be normal when you can be yourself?

ledup

« Svar #6 skrivet: 27 jul-07 kl 12:38 »
Näbbmöss är ett av de få giftiga däggdjuren som finns så det är klokt av katterna att inte äta dem!!!
Dock triggar de kattens jaktbeteende trots att de är oätliga, därför fångar kattarna dem ändå!!!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 27 jul-07 kl 15:33 »
Mina katter tar allt från näbbmus och mullvad till ekorre och hackspett.

De släpar dock inte in dom i huset utan till ladan.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

BosseW

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 aug-07 kl 17:15 »
Hejsan Mia!
Tyvärr, så tror jag att det är lite kört att tro att katter tröttnar på näbbmöss...
Just nu har jag själv en sådan ( näbbmus då ) på rymmen i huset.
Senast sågs den under spisen, vete sjutton var den är...
Brukar alltid kunna fånga in dem, för att sedan släppa ut dem igen.
Har alltid en plasttillbringare redo för att fånga mössen.
Men i dag gick jag bet. Mina två katter kommer säkert att hitta
nykomlingen, men jag hoppas att jag hinner före dem...
Ha det gott!
// Bosse
« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 17:17 av BosseW »

Pianja

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 sep-07 kl 14:43 »
Det var precis denna frågan jag ville ha svar på. Och inte blev jag något klokare. Vissa tröttnar, andra inte? Varför fångar de just näbbmöss? Är de slöare än andra gnagare?
Mina småpojkar skulle lätt kunna fylla huset med just näbbmöss. Som tur är morrar den som för tillfället fångat något mot den "muslöse", så jag hör dem. När näbbisen är död kan jag ju lyfta upp katten, låta honom lyfta musen och ta ut dem båda. När musen lever är det svårare.
Nu har jag tänkt ha kattlucka till dem, men det får nog bara vara öppen till hallen. Massa lik eller levande möss har jag INGEN lust att ha inne. Det var ju som musfångare jag skaffade de båda monstren. (Plus att de värmer sängen skönt, ger mig kärlek och låter mig ösa min kärlek över dem naturligtvis.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser