Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare  (läst 7440 gånger)

anette i bugared

• -
Avläggare
« skrivet: 15 jul-07 kl 18:22 »
Har snabbspolat igenom befintliga trådar utan att hitta nån som handlar direkt om avläggare. Möjligtvis har jag missat nån, men isåfall kommer här en till.

Ni som gjort avläggare i år, har ni gjort nya samhällen i den egna bigården och isåfall, hur får ni de medföljande bina att inte flyga hem till sin gamla kupa?
(Kan man få en detaljbeskrivning :-[?)

Hur sent på säsongen kan man göra avläggare?

Kan man göra avläggare med en "gammal" drottning som ersatts av en ny, för att få ett nytt samhälle att övervintra och sedan ersätta henne nästa år? Och kan man isåfall göra denna avläggaren i den egna bigården?

Kan man göra en avläggare i den egna bigården med en ny drottning? Jag tänker om vi inte hittar den gamla drottningen i de samhällena vi planerar att byta drottning i, så att vi inte riskerar att den nya drottningen inte kan tillsättas. Att då göra en avläggare med henne i, är det möjligt utan att flytta avläggaren 2-3 km?

Hur länge klarar sig förresten den nya drottningen utan att tillsättas till sitt samhälle? Om man inte hittar den gamla och kan ta bort henne, menar jag? Hur många dar har man på sig, efter det att hon har kommit med posten?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Eulalia

• Gäst
Re:Avläggare
« Svar #1 skrivet: 15 jul-07 kl 20:36 »
nå? är alla biodlare offline och sätter på skattlådor eller slungar?

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 15 jul-07 kl 22:21 »
nå? är alla biodlare offline och sätter på skattlådor eller slungar?
På tal om slungning. Kan man slunga när vädret inte är optimalt? Vi har 20 LN stående sedan ett par veckor tillbaka som vi inte velat slunga pga regnet och hög luftfuktighet. Men vi är kanske ute i "ogjort väder".

På en ram har det bildats lite mögel, på den del som inte är täckt. Är det bara att skrapa bort, eller måste vi kassera hela ramen?

Kom igen nu..............vakna.......... jag behöver era kloka råd ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 17 jul-07 kl 22:29 »
Tjena! Var har du skattlådorna stående?
Bästa platsen för skattlådan innan slungning är, som jag ser det, hos bina, så de kan täcka honungen när den är klar.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 17 jul-07 kl 22:46 »
Tjena! Var har du skattlådorna stående?
Bästa platsen för skattlådan innan slungning är, som jag ser det, hos bina, så de kan täcka honungen när den är klar.

Honungen är täckt till minst 3/4 av ramarna, och för att det inte skall bli för högt (5 lådor)så har vi ställt in de täckta ramarna i sina lådor i ett stängt(bisäkert), torrt utrymme, men innan vi fick in lådorna stod de på bitömmarbottnar i två dagar och då regnade det in i lådorna och det bildades mögel på lite av den del av honungen som inte var täckt. Allt eftersom bina lämnade lådorna fanns inga kvar som "städade" undan möglet, tror jag i alla fall.
« Senast ändrad: 17 jul-07 kl 22:49 av anette i bugared »

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #5 skrivet: 17 jul-07 kl 23:39 »
Jag hade då slungat så fort det bara går. Hoppas du inte har oljeväxter i närheten får då har den nog kristalliserats vid det här laget. Sätt på lite värme i slungrummet några dagar innan du slungar så går det värsta fukten ur iallafall. Men är det vältäckta ramar så ska det inte vara någon fara.

När jag gör avläggare gör jag dem på våren. När det är dags för första skattlådan så ger man den utan spärrgaller så att drottningen lägger ägg även i denna. Så några veckor senare när den är välfylld med yngel i de flesta stadier samt lite honung så tar man av denna låda och flyttar den till den nya platsen. Där får de själva dra upp en drottning. Brukar gå hur fint som helst. De flygbin som följer med flyger tillbaks till sin gamla kupa medans ungbina stannar kvar och bildar det nya samhället.

Ett annat sätt att göra avläggare på som jag ej testat men skall prova nästa år är att flytta hela det gamla samhället till en ny plats. Där det har stått ställer du dit en låda med mellanväggar och en eller två yngelramar i. Detta kommer att medföra att flygbina från det gamla samhället kommer att bilda det nya samhället som dessutom är närapå rensat på varroa vilket inte är fallet i metoden ovan.

För mig känns det lite sent att göra avläggare nu. Du kommer troligtvis att få ge dessa foder och då är vinsten nästan borta. De stora huvuddragen är redan över känns det som. Försök inte att övervintra för små samhällen heller. Då är det bättre att slå ihop detta med något annat.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 jul-07 kl 23:44 »
Tror att bina städar ramarna bäst, ge dem tillbaka.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

televinken

• Gäst
SV: Avläggare
« Svar #7 skrivet: 21 maj-08 kl 21:23 »
Jag vill också veta mer om avläggare, tänkte försöka bebo min "nya" trågkupa i helgen. Jag funderar på att ta ca 5 ramar från det första samhället+drottningen (om jag hittar henne) och sätta över i den nya kupan. Larver i olika stadier, hur jag nu ska se skillnad  ??? en ram med foder och en tom som jag sprutar vatten på med en sprayflaska. Flygbina flyger väl tillbaks till den gamla kupan, ska jag låta det vara så? Eller bör jag pröva att ställa en glasskiva framför flusteröppningen?
Om någon tycker att det här låter helt galet så stoppa mig!

wictor

« Svar #8 skrivet: 22 maj-08 kl 03:56 »
Hej televinken
Låter bra, dina idéer. Fyll gärna ut med 4-5 ramar med mellanväggar också. Det utkrypande ynglet vill gärna bygga.
Och sätt en ballong foder ovanpå, då slipper du spraya vatten, bina har nåt att äta och vaxbygget går fortare.
½ % salt i fodret, då bygger de vax bättre.
Strunta i glasskivan. Att flygbina återvänder till den gamla kupan gör inget, eftersom du ger foder till avläggaren. Det går några dagar så har du nya flygbin i avläggaren. Nu på våren går "nästan" allt...
Lycka till.

Dunderhonung

« Svar #9 skrivet: 22 maj-08 kl 09:40 »
Hej!

Ja, besvärligare än så behöver det inte vara.. lycka till :)

televinken

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 maj-08 kl 14:59 »
Tack för era svar! Då blir det nog avläggare i helgen  :)

televinken

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 jun-08 kl 10:47 »
Nu är avläggaren gjord, gick bra men slutade med 5 stick :P var dock inte binas fel.

http://emeliem.wordpress.com/2008/06/06/varsta-bidagen-hittills/

Dunderhonung

« Svar #12 skrivet: 08 jun-08 kl 11:02 »
Hej!

Fin hemsida där..

televinken

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 jun-08 kl 22:35 »
Tack dunderhonung, titta gärna in igen.  :)

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 11 jun-08 kl 10:22 »
Det går bra att göra avläggare lite senare också. Allt är en fråga om hur mycket yngel man måste ta med och hur stark man vill att avläggaren skall bli innan vintern. Det går utmärkt att övervintra 5 ramars reservsamhällen under vintern. Om alla ens samhällen överlever kommer denna lilla reserven att snabbt under kommande vår att växa ut till ett riktigt samhälle. Gör man avläggaren efter den 1 augusti bör man dock tillsaätta en redan äggläggande drottning till avläggaren, annars kan det bli svårt med parningen om man inte bor i ett ställe med bra höstdrag och de behåller drönarna ända in i september.

Honungen är det nog inget fel på heller, har den verkligen möglat? Honung brukar inte kunna mögla, däremot trälisten och kanske att det kan bli mögel på vaxet om det står fuktigt.
Förvara alltid itagen honung tort mörk och svalt. Om du inte har rapshonung brukar det gå bra att förvara intagna honungsramar i väntan på slungning i ett par veckor.

MVH Roger

Suresh

• -
« Svar #15 skrivet: 15 jun-08 kl 14:37 »
Jag hittade en bestiftad vicecell som ambina gick och matade idag. Det passade mig fint, samhället är stort och jag ville göra en avläggare.

Så ramen med den bestiftade cellen lyftes ur tillsammans med 5 andra och nu puttrar en liten avläggare på 7 ramar en bit från modersamhället, en extra med ren mellanvägg tillsatt ifall det skulle finnas bygglusta. Få se om det klarar sig från tjuvnad.

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 15 jun-08 kl 14:48 »
Jag hittade en bestiftad vicecell som ambina gick och matade idag. Det passade mig fint, samhället är stort och jag ville göra en avläggare.

Så ramen med den bestiftade cellen lyftes ur tillsammans med 5 andra och nu puttrar en liten avläggare på 7 ramar en bit från modersamhället, en extra med ren mellanvägg tillsatt ifall det skulle finnas bygglusta. Få se om det klarar sig från tjuvnad.
Grattis. Mina bin bygger knappt ens några drottningceller, än mindre stiftar dem. Och jag som vill göra avläggare MED stiftade viseceller.

Hur sent på sommaren kan bina själva dra upp en drottning, om man vill ha ett övervintringsdugligt samhälle? Börjar det bli ont om tid nu, eller?

Dunderhonung

« Svar #17 skrivet: 16 jun-08 kl 22:05 »
Hej!
Varför vill du ha visecell i avläggaren från början? Om du ger avläggaren färskt yngel eller ägg så kommer de ändå dra upp viseceller när de märker att de inte har någon drottning. än är det inte för sent, det är långt kvar av sommaren än...

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 16 jun-08 kl 22:34 »
Hej!
Varför vill du ha visecell i avläggaren från början? Om du ger avläggaren färskt yngel eller ägg så kommer de ändå dra upp viseceller när de märker att de inte har någon drottning. än är det inte för sent, det är långt kvar av sommaren än...
Jag har lite svårt att se vad som är spätt yngel, ägg eller inget alls :-[. Berorende på en kombination av oerfarenhet och dålig syn. Jag hade hoppats att bina själva skulle göra mig den tjänsten att stifta en drottningcell och gärna hinna dra upp den såpass att jag var säker på att få med en blivande drottning i avläggaren. Om inte annat så för att kunna förstärka med en eller ett par yngelramar från ett annat samhälle.

Men jag har kanske stirrat mig blind på att hitta denna visecell som alla gamla bigubbar varnar för....jag ger mina bin alldeles för mycket plats och sysselsättning för att de skall vilja svärma, de är bra bin helt enkelt. Så om vädret tillåter, så tar jag väl och plockar ur ett par tre ramar från min favoritdam och ser om det lyckas.

Bara en fråga....När man gör avläggaren, hur länge finns bin som kan hämta och mata...jag menar, 2½ vecka innan drottningen kläckts, ytterligare nån vecka innan hon börjar lägga ägg (i bästa fall), 3 veckor till innan det finns nya bin i kupan...Behöver man förstärka med ytterligare täckt yngel under denna tiden?

Suresh

• -
« Svar #19 skrivet: 17 jun-08 kl 11:16 »
Hej!

MAn sparar ju en vecka eller två...

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser