Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimala förhållanden?  (läst 3480 gånger)

Om_Kring

• Gäst
Optimala förhållanden?
« skrivet: 12 jul-07 kl 22:37 »
Är inte så vidare insatt i bivärlden kan jag säga på en gång. Men jag är väldigt intresserad på att bli en mindre honungsslungare tillsammans med er andra.

Men jag undrar om vilka väder förhållanden som är bäst lämpade för just bina. Läste något om att det ska vara dragit/vindigt. Är t.ex en täkt/äng vid en stor sjö lämpligt  ???

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:Optimala förhållanden?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-07 kl 06:06 »
...jag undrar om vilka väder förhållanden som är bäst lämpade för just bina. Läste något om att det ska vara dragit/vindigt. Är t.ex en täkt/äng vid en stor sjö lämpligt  ???
Bina klarar lite vind. Men vid en viss vindstyrka så tar det tvärstopp på deras möjligthet att jobba. En man i Boden har forskat lite på just detta. Ska kolla om jag hittar igen det sen.
Blommorna kräver värme för att avge nektar. Det påstås även att vissa blommor kräver en varm natt för att ge nektar följande dag. Samtidigt som det inte får vara för torrt.
Gränslandet mellan äng/åker och skog tycker jag om. Stora sjöar avgränsar ju ytan att jobba inom. Men jag vet ju inte om det har någon betydelse.
Tillgång till vatten bör finnas.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Om_Kring

• Gäst
Re:Optimala förhållanden?
« Svar #2 skrivet: 13 jul-07 kl 11:35 »
Huset jag är sugen på ligger ca 13 mil norr om dig. Vid flåsjön. Misstänker att vinden kan bli rätt så hårt ifall den kommer längs med sjön. Och då huset ligger på själva udden så har vinden kanske 3 mil att ta styrka ifrån.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser