Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera bagge  (läst 10465 gånger)

Taggis

• vänner
Kastrera bagge
« skrivet: 11 jul-07 kl 13:17 »
 Har en bagge som vi tänkt kastrera ,dels för att vi inte vill ha fler lamm & för att han inte ska vara så "bobbig"( sur när vi går in till dom ).Blir han lugnare/snällare om vi kastr. eller det hjälper inte??Har haft han sen han föddes och han älskar att bli klappad och kliad ,då viftar han på svansen som ett lamm.Han är inget flasklamm utan har varit med sin mamma.  Vore bra om nån kunde ge mej råd om hur jag ska göra :).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Henning

Re:Kastrera bagge
« Svar #1 skrivet: 11 jul-07 kl 14:15 »
Kastrering hjälper säkerligen mot surheten. Be veterinären att vaccinera honom mot stelkramp också i smb med ingreppet. Baggar är känsliga just vid kastrering.
« Senast ändrad: 11 jul-07 kl 14:16 av Henning »

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 11 jul-07 kl 14:54 »
Tack för det svaret Henning :).Då ska jag se till att ringa min vet. & få det gjort .

Beza

• CHarity for Animals Society
« Svar #3 skrivet: 11 jul-07 kl 18:51 »
För två och ett halvt år sedan kastrerade vi två baggar - pappan, då 18 månader, och sonen, 6 månader.
Vi hittade en veterinär som gjorde det med hjälp av tång (vågade inte satsa på den "blodiga" varianten med tanke på att fåren är inga speciellt renliga djur).

Båda baggar fick 2 stelkrampssprutor med en månads mellanrum (vi skall fylla på var tredje år, får är tydligen mycket känsliga för stelkramp, men inte många veterinärer vet det), samt penicilinsprutan vid ingreppet.

Pappan hade alltid varit jättesnäll, som din bagge, efter ingreppet blev han, ännu snällare och keligare.

Sonen däremot har blivit sukcessivt mer och mer aggresiv mot andra får, även mot tackor(fast inte till följd av kastreringen utan förmodligen var det gener), för 3 månader sedan tog vi bort honom.

Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

www.djurskyddiosteuropa.se

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 12 jul-07 kl 08:58 »
Hur går det till att kastrera me tång ?Vaccinerar  du alla fåren mot stelkramp el. bara han du kastrerade? Frågade vet. förra året om jag inte skulle vacc. dom mot något men han sa nej.Tycker det verkade konstigt men,men kan det vara så??

Henning

« Svar #5 skrivet: 12 jul-07 kl 11:31 »
Någon form av tång används vid båda typerna av kastrering. Med den oblodiga metoden används en sk Burdizzo-tång som klämmer åt över strängen som går ner till testikeln. Den får sitta kvar en stund så att blodförsörjningen stoppas. Vid blodig kastrering, snittas pungen upp och man klämmer åt (med en annan typ av tång) om strängen, varefter testiklarna klipps bort. Såret får därefter läka öppet. Vid båda typerna är det risk för stelkrampsinfektion.

Beza

« Svar #6 skrivet: 12 jul-07 kl 13:56 »
Vi kastrerade "oblodigt", enligt det som Henning beskriver.
Jag vaccinerar alla får mot stelkramp.

Får har tyvärr låg rang bland nyttodjur, det är inte ofta veterinärer blir kallade till ett sjukt får :-(
Det blir inte så mycket tillfälle att skaffa sig kunskap.

När jag frågade olika veterinärer om stelkrampsspruta till får, alla tyckte att det inte behövs, att fåren är inte känsliga. Men i och med att jag hade läst i engelsk litteratur att får är extremt känsliga för stelkramp (vid enstaka dödsfall brukar man inte undersöka varför, då kan man inte veta att det inte var stelkramp), lika som hästar (eller också nästan lika), så jag gav inte upp.

Till slut hittade jag en ung distriktsveterinär som tyckte att det blir roligt att "utbilda sig" på mina får - hon läste på och bekräftade att fåren skall vaccineras som hästar.

Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 12 jul-07 kl 16:41 »
Tack så jätte mkt Beza & Henning !Får nu bara hoppas att den vet. jag har kan göra det "oblodigt",tycker det låter bäst för baggen.Sen blir det stelkrampsvacc.för hela får familjen ,vad poppis jag kommer bli ::)Jag ringer alltid till vet. så fort nåt inte stämmer me fåren det brukar bli så att han kommer hit el. skriver ut nåt åt dom.En granne till mej hade en bagge som blev sjuk ville inte äta,svullen under hakan ,han fick penc. men han blev bara sämre så till slut fick han avlivas.Inga andra får blev sjuka så man kan ju undra vad det var.

Beza

« Svar #8 skrivet: 12 jul-07 kl 17:08 »
Det är inte många veterinärer som bemästrar den "oblodiga" kastrationen, det är tydligen en gammal konst..... Jag hittade en gammal distriktsveterinär.

Baggarna fick sovas ner, ingreppet skedde i släpet (vi åkte till veterinärstationen), efteråt fick de en uppvakningsspruta. Sammanlagd tog det kanske en kvart.

Den gamle baggen hade jätteont i en vecka efter ingreppet - så du kanske kan be veterinären att skriva ut något smärtstillande, ifall.....

Jag tror att första stelkrampssprutan skall ges en månad innan ingreppet, andra - vid ingreppet.

Lycka till!!! :-)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 12 jul-07 kl 19:16 »
En granne till mej hade en bagge som blev sjuk ville inte äta,svullen under hakan ,han fick penc. men han blev bara sämre så till slut fick han avlivas. Inga andra får blev sjuka så man kan ju undra vad det var.

Numer vet alla på det här forumet vad det troligtvis var  ;D
Det finns en hel tråd om detta....

Mvh Rosa

PS Stora Magmasken är det som oftast är orsak till svullen påse under hakan.
« Senast ändrad: 14 jul-07 kl 12:20 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 15 jul-07 kl 01:02 »
Var hittar jag den tråden ??Har letat men hittar den inte.

Taggis

• vänner
« Svar #11 skrivet: 15 jul-07 kl 01:29 »
 :-[ har hittat den :Synd att inte vet. visste ..det var en fin bagge.Så om man nu ger dom IVOMEC vilket mina får så drabbas dom inte av detta ?Mina är ute hela året (dom har givetvis ett hus att gå in i) räcker det med att avmask. 2ggr om året som jag gör ?

Henning

« Svar #12 skrivet: 16 jul-07 kl 15:25 »
Det räcker att avmaska en gång med Ivomec, på vintern. Om du också avmaskar alla inkommande djur noggrannt kan du undvika angrepp av st magmasken. Den övervintrar inte på betesmarkerna.

Taggis

• vänner
« Svar #13 skrivet: 17 jul-07 kl 11:01 »
Tack för alla svar  :)!

Ica

« Svar #14 skrivet: 08 aug-07 kl 15:22 »
Vi har kastrerat båda våra två baggar, den ena är idag 2 och den andra 1 år. Dessa går tillsammans med våra två tackor nu under sommaren.

2-åringen brukar av någon outgrundlig anledning försöka buffa på mig (inte på det glada och kelsjuka sättet) när jag är i hagen. Får en känsla av att han önskar att jag skulle vara hans underlägsna tacka (ack så bet han går!). Han har med andra ord inte alls ändrats i sitt beteende.

Igår såg jag för första gången att åringen och 2:an var "ovänner". Verkar som att dom försöker göra upp om något.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser