Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skönaste påsättningen ever  (läst 2563 gånger)

Suresh

• -
Skönaste påsättningen ever
« skrivet: 09 jul-07 kl 19:48 »
Min första skattlåda, alltså.

Ingen rök - inget nämnvärt bråk. Uppflyttning av tre täckta yngelramar med några enstaka larver i och en yster dam som sprang omkring på undervåningen och bossade - på med spärrgallret och smack - en dubbelt så stor bigård var min.

Jag satt en stund efteråt och tittade på flustret. Där hängde en klump sura bin omkring på varandra och kom varken fram eller tillbaka. Jag undrade vad de sysslade med där de gick och stångades med varandra som i kön framför en Folkets Park på midsommarafton.

Då fick jag ett infall om att de kunde vara vaktbin som gick omkring och undrade vart bråket var någonstans. Och som nån hört min tanke satte ett par av för attackera mig där jag satt ett par meter bort.

På med bihatten igen och mera, försiktigare studier.

Klumpen for runt ett tag där, men efter ett tag började en och annan ge sig ut i luften. De tog inte märke som vanliga arbetsbin brukar göra - utan stack bara rakt ut - fort. Jag fick då infallet att de kunde vara spejarbin som åkte ut för att rekognosera efter tumultet.

Nu undrar jag - hade jag rätt i mina infall?

« Senast ändrad: 09 jul-07 kl 20:11 av Suresh »

Eulalia

• Gäst
Re:Skönaste påsättningen ever
« Svar #1 skrivet: 11 jul-07 kl 00:27 »
enda jag kommer att tänka på är hur viktigt det är med skydd vid såna aktiviteter som du beskriver  ::)

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jul-07 kl 00:37 »
 ;D
fast lyckas man komma in på en annans inmutning får väl ägaren skylla sig själv som inte bevakar sina intressen bättre!  ::)

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jul-07 kl 09:58 »
 ???

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 11 jul-07 kl 10:06 »
enda jag kommer att tänka på är hur viktigt det är med skydd vid såna aktiviteter som du beskriver  ::)
Om jag följer dina tankebanor rätt :-[, så förstår jag inte varför HATTEN skall på, inte bihatten ialla fall 8)

(Nu får jag bilder i huvudet som är rätt roande, skall kanske överraska maken med att vara klädd, enbart, i biodlarjackan när vi går till sängs ikväll ;D)
« Senast ändrad: 11 jul-07 kl 10:10 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jul-07 kl 14:35 »
ja JAG vet inte vad Suresh tänkte på här, men jag tänkte på att det är viktigt att skydda huvudet och halsen, när man sysslar med farligheter, som att titta in i en surrande honungsfabrik...

Suresh

• -
« Svar #6 skrivet: 13 jul-07 kl 07:19 »
Mina bin är så rasande snälla att jag inte längre tar någonting alls på mig för småarbeten i och runt kupan.

Min bigubbe tycker att jag är en mes som tar på mig handskar när jag öppnar kupan och lyfter ramarna.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 13 jul-07 kl 09:40 »
Mina bin är så rasande snälla att jag inte längre tar någonting alls på mig för småarbeten i och runt kupan.

Min bigubbe tycker att jag är en mes som tar på mig handskar när jag öppnar kupan och lyfter ramarna.
De flesta gamla bigubbar verkar tycka det är mesigt att vilja skydda sig. På biodlarföreningens bigård står de där, gubbar av bägge kön, och donar o fixar, blir stugna och röker sina pipor, alla utan nåt enda som skyddar.

En annan som inte vill närma sig ens det snällaste biet utan heltäckande rymddräkt blir därmed utestängd från föreningens praktiska aktiviteter. För inte vil jag, som ny och kvinna stå där till allmänt ålöje. Det verkar vara tillräckligt svårt att få inträde i den gruppen som det är.

Nej, inte riskerar jag varken min egen hälsa eller mina bins väl genom att riskera bistick. Då tar jag hellre på min NASA-dräkt och kan jobba på i lugn och ro.

Förresten, kan bin vara "rasande" snälla?
« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 09:41 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Suresh

• -
« Svar #8 skrivet: 13 jul-07 kl 13:34 »
Om du vill diskuera oxymoroner föreslår jag dig att ge dig in i någon av ordtrådarna. :-)

Men visst är de snälla.

Sist upptäckte jag ett huntratal som förirrat sig in under taket pga en gles fog mellan täckbrädorna. Dem petade jag bort med fingrarna...

MEn lyfta yngelramarna barhänt vill jag inte.
« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 13:35 av Suresh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser