Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort dörr  (läst 8071 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Ta bort dörr
« skrivet: 08 jul-07 kl 19:10 »
Hej,
vi har en större och en mindre hall och ska bygga ett badrum i den mindre. Vi behöver ju ta bort ytterdörren och täppa igen den. Ovandelen ska bli ett fönster.
Hur gör man bäst, jag vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga.

Några tips ?
« Senast ändrad: 14 jul-07 kl 23:18 av Angelika »

Stallbacka gård

Re:Ta bort dörr
« Svar #1 skrivet: 08 jul-07 kl 21:44 »
Ta bort listerna. Såga av spiken imellan karm och vägg regeln som håller karmen på plats, eller skruva ut karmskruvarna om det är sådana de fäst fast karmen i regeln med. Mät dimensionen på regeln imellan gipsen på väggen om det är gips. Annars om det är tegel vägg mät hela tjockleken på väggen dra sedan bort 26 mm det är vad en gips på vardera sida bygger. Gör sedan en ram inne i dörrhålet av reglar i rätt dimesion där karmen suttit. Se till så att den kommer i mitten så att den nya gipsen kommer jämt med den gamla väggen plugga och skruva om det är tegel. Lämna ett hål som är 20 mm större både på bredden och höjden än vad fönstret är som ni ska ha där. Om det var en sida som skulle ängränsa in till badrummet då måste ni sätta minoritskiva. Gips kommer bara att vara tillåtet året ut för andvänding i badrum sedan ändras reglerna. Lycka till, hoppas du förstod min beskrivning lite svårt att beskriva så pedagogiskt, det är ju klart för en annan som jobbar med det dagligen.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 09 jul-07 kl 01:59 »
Tack så jättemycket, det var en bra beskrivning.
Jobbet ska göras nu under sommaren när det har slutat regnar oavbrutet (bo i Skåne :-\) .
Kanske jag återkommer med flera frågor  :) ...  ;D

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 09 jul-07 kl 12:38 »
Gips kommer bara att vara tillåtet året ut för andvänding i badrum sedan ändras reglerna.

??? Berätta mer!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

annan

« Svar #4 skrivet: 09 jul-07 kl 13:17 »
??? Berätta mer!

mögelmögelmögelmögelmögel
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Stallbacka gård

« Svar #5 skrivet: 09 jul-07 kl 20:42 »
Jo alltså de har upptäckt att folk sätter upp krokar hur som helst i sina badrum utan att täta med silicon. Och när där kommer in fukt där möglar det så klart. Därför har bland annat försäkrings bolagen tryckt på med att reglerna skall ändras och att vanlig gips skall förbjudas som stombeklädnad i våtrums utrymme och så kommer också ske. Det ända de har kommit fram till är ett smått ok matrial är minorit, som är en cement fiber skiva. Men den är otroligt tung jobbad för oss yrkesmän. Inte så värst ergonomisk, dessutom kan det också växa mögel på den. Men det hela hänger ju på att att folk inte följer regeln att man ska täta med silicon vid skruv montering i våtrumsvägg. Jag tycker det själv är onödigt att förbjuda gips i våtrum. Men jag hoppas de lyckas ta fram en ny bra skiva till våtrum.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jul-07 kl 21:07 »
Så här såg vårt badrum ut när vi flyttade hit:

Obs att alla skarvar i väggmattan är bakom badkaret (som står på högkant på bilden). Gissa hur svart den gipsskivan var?

Jag tycker det är bra att gipsen förbjuds, ett så mögelbenäget material är inte lämpligt i våtutrymmen. Men det verkar inte så meningsfullt om det tilltänkta ersättningsmaterialet också möglar.

Fuktskadorna i vårt badrum hade inget med krokar att göra, utan berodde dels på att ytskiktet (i original, givetvis) inte var tätt och dels på dolda rör (likaledes original) i väggarna.

Stallbacka gård

« Svar #7 skrivet: 10 jul-07 kl 17:07 »
Jo men man måste ha tätt ytskikt annars möglar det på vad som helst nästan iallafall. Bättre att det blir hårdare regler på att man ska utföra tätskiktet rätt istället.
« Senast ändrad: 10 jul-07 kl 18:48 av Stallbacka gård »

Sågaren

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 14 jul-07 kl 14:10 »
Det är inte gipset som är problemet utan ett otilräckligt tätskikt som beror på att både amatörer och en del yrkesfolk har dålig koll.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jul-07 kl 17:19 »
I och för sig är det rätt att kommer det inte in någon fukt så blir det inget mögel, men felet med gipsen är ju att pappret tjänar som odlingssubstrat för möglet.

smedby68

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 nov-07 kl 22:10 »
Håller med förgående talare om att det inte gipsen som är boven i dramat ..jobbar själv på byggen och i nära kontakt med både plattsättare och vvs montörer .Har dock fått lära mej att vart 4:e år så ska man ta bort alla skruvar man har skruvat i (och silikonat )för att då har silikonet torkat så pass att det längre inte håller tätt och således pumpa i ny färsk silikon  hoppas att nån har nytta av tipset häls.tobbe

Sörgårn

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 02 nov-07 kl 23:55 »
Gyproc har tagit fram en ny gipsskiva för våtrum som är glasfiberarmerad.
Ska bli intressant att se hur den funkar i praktiken.
Nån som hunnit prova?

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #12 skrivet: 03 nov-07 kl 23:23 »
Ska snart inreda våtrum, man blir förvirrad:
Branschen säger ingen diffusionspärr(plast) i yttervägg -jo säger försäkringsbolaget. Ändå är det ju försäkringbolaget som ersätter en fuktskada om jobbet är"fackmannamässigt utfört" vilken soppa.

Tar gärna emot tips på bra (och gärna billigare än den dyraste för det är dom) våtrumsskivan.

Undrar också om Biltemas tätskikts produkter "duger" då de är mycket billigare än märkes-produkterna.

Senaste jag hörde nu var bäst : Helsvetsad platsmatta och klinker ovanpå det, va, det låter som kaka på kaka ?

Fogen i kakel tog 2 månader att torka upp sa försäkringsgubben ????Kanske inte så konstigt att tätskiktet släpper igenom särskilt vid hål, eldragnig, rördragning !
« Senast ändrad: 03 nov-07 kl 23:34 av ylvak »
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 nov-07 kl 23:44 »
Jag insisterar. Hur tätskiktet än utförs så kommer det förr eller senare att skadas. Alla våtutrymmen i alla hus vi haft har haft större eller mindre skador i tätskiktet. Det har för övrigt aldrig haft något med skruvhål att göra, utan berott på brister i material eller utförande. Eller båda som på bilden ovan. Jag tror inte det finns något perfekt tätskikt, åtminstone är det dumt att räkna med det. Därför är det också olämpligt att bygga badrum av mögelfrämjande material.

davidB

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 05 nov-07 kl 11:52 »
Kan man inte bygga en luftspalt eller något så att det finns möjlighert att torka ut?
Rör med salt eller torrbollsliknande som suger åt sig fukten och rinner ner i avloppet och ett påfyllningshål upptill?
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 4 användare (1 dolda)
hustomtar, von tratt, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser