Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höskörden 2007  (läst 9624 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Höskörden 2007
« skrivet: 04 jul-07 kl 10:13 »
Hur har höskörden gått?
har ni fått in höet utan ett gnutta regn i det och vad fick ni för värden ?

:)

« Senast ändrad: 04 jul-07 kl 16:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Höskörden 2007
« Svar #1 skrivet: 04 jul-07 kl 13:37 »
Här verkar det gå åt helsike med höskörden.. Den ligger ute på vallen....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 04 jul-07 kl 22:46 »
Det går väl lite sisådär.. Vi fick in 6 ton i mitten av juni, innan regnet kom. 2 hektar står kvar o blommar så fint.... :-\ Det blir lite tight att få ihop till vinterfodret om det inte snart blir uppehåll...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Draupner

« Svar #3 skrivet: 05 jul-07 kl 20:13 »
Våran första höskörd gick bra. Körde in det vi bhövde under uppehållstiden innan midsommar. Men vi har ju bara tre tackor. Vi hade tänkt slå övrig mark också och sälja, men det verkar inte bli...

Johone

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jul-07 kl 20:24 »
Vi slog vårt (5 ha) i förrgår. Igår regnade det hela dagen och lite på förmiddagen i dag :-\. Men sen klarnade det upp så nu håller vi tummarna på att det ska gå vägen. I bästa fall blir det höbärgning sön el måndag.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 05 jul-07 kl 21:42 »
Här skulle det slås i förrförra veckan var tanken. Det skulle bli perfekt hästfoder var tanken. Men, det regnade och regnade och regnade och regnade. Nu står större delen av vallen under vatten.  >:(  Till och med stora delar av hagarna står under vatten. Det går djupa öppna diken kors och tvärs över vallen och det brukar inte vara några problem med översvämmning förutom vid snösmältning men, nu har vi mer vatten än när det är som högst i de fallen. Var tvungen att koppla bort nedersta tråden på elsstängslet eftersom den låg under vatten samt öppna upp en liten hage till eftersom den ena minskats med tre fjärdedelar.  ::)

Tyvärr ska det komma ännu mer regn enligt SMHI så snart får man väl ta på våtdräkt när man ska ut i hagarna. Min höbonde som jag köper foder till fåren från, fick in en bra förstaskörd men, sålde alltihop direkt till en annan  :-X. Jag skulle få nästa skörd istället. Frågan är om det blir någon?! :P
« Senast ändrad: 05 jul-07 kl 21:43 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 05 jul-07 kl 23:15 »
Usch vad jobbigt, javill.... :'( Här är det än så länge inte så blött i markerna, men det har nog regnat var eller i alla fall varannan dag sedan midsommar. Det verkar bli bättre till i början på veckan, men det känns som att regnprognosen blir en dag längre för varje dag som går.. :-\
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 jul-07 kl 23:25 »
Har varit ute och hässjat tills nu. Det är lite surt ( :P ) för höet är nästan torrt nog att ta in, men nu lovar SMHI regn hit också. Fortsättning följer i morgon.

Det jag slog före semestern regnade och regnade det på samtidigt som jag hade häcken full på jobbet, så det blev det bara skit av.

Strajder

• Aspegården
« Svar #8 skrivet: 07 jul-07 kl 10:21 »
Utmärkt skörd av både hö och ensilage. Här var skörden avklarad tidigt: höet slogs den 2 juni och kördes in på torken den 6 juni, hösilaget slogs den 11 juni och plastades dagen därpå. Då stod timotejen redan och fröade.

Det var så varmt, blåsigt och torrt att vi inte ens vågade vända ens utan strängade direkt. Problemet för oss är att vi klarar vår egen förbrukning med förstaskörden. Grannens får efterbetar men i år växer det så det knakar, jag är tveksam om de hinner äta av allt. Aldrig blir det lagom!

git

• På våran gård är det
« Svar #9 skrivet: 07 jul-07 kl 22:24 »
Vi fick in allt vårat hö torrt och löst två veckor innan midsommar och det var rekord tidigt, nu väntar vi på att ta en andra skörd senare, den kommer vi att rundbala. Vi har haft jättebra flyt i år.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Smids

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 jul-07 kl 07:54 »
Har fått in ca 13 ton kanonfint hö + 84st hösilagebalar. Detta skedde 2 veckor innan midsommar. Nu har vi så vi klarar oss, men kommer nog att ta en 2:a höskörd någon gång i augusti. ;D

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 16 jul-07 kl 15:23 »
Vi plastar just nu. Och det blir så sanslöst otroligt mycket så jag får ont i magen!! Alternativet är att köra ut det i skogen... men då får vi hålla på i veckor med vår lilla självlastare och var ska vi göra av det??? Och det känns ju ännu värre, att bara kasta det liksom....

Suckar ... vem vill köpa hosilage som är plastat mitten på juli???? Suckar igen..

Det är ju perfekt till oss som har lättfödda hästar... fåren får vi väl stödfodra med nåt kraftfoder.... :-\

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 16 jul-07 kl 17:35 »
Vi plastar just nu. Och det blir så sanslöst otroligt mycket så jag får ont i magen!!

Men är det inte bra att det blir mycket ?  :D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 16 jul-07 kl 17:45 »
Jo, det är väl bra. Men om inte allt går åt då? Alltså vi pratar inte mycket utan MYCKET!!!! I värsta fall, om vi inte blir av med allt får vi ställa åkrarna i träda och hoppas att detta är fräscht nästa vinter....

Falin

• -
« Svar #14 skrivet: 16 jul-07 kl 18:30 »
Vi plastar just nu. Och det blir så sanslöst otroligt mycket så jag får ont i magen!! Alternativet är att köra ut det i skogen... men då får vi hålla på i veckor med vår lilla självlastare och var ska vi göra av det??? Och det känns ju ännu värre, att bara kasta det liksom....

Suckar ... vem vill köpa hosilage som är plastat mitten på juli???? Suckar igen..

Det är ju perfekt till oss som har lättfödda hästar... fåren får vi väl stödfodra med nåt kraftfoder.... :-\

Gör en analys och annonsera! Det kanske finns fler med lättfödda hästar som är intresserade?

Johone

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 jul-07 kl 11:30 »
Vi fick tillslut in höet. :)
Slog det och sen kom regnet. Och det regnade och det regnade >:(...och regnade.... sen, till sist när det väl blev uppehåll fick vi ett jädrans torkväder och vi har tro det eller ej skullen full med väldoftande/torrt/grönt hö.
Någon analys blir det inte.Har ingen tävlingshäst eller avel och fåren har godkänt det också så det blir säkert bra!

Sen har jag "lärt" mig att köra traktor ;D. Stackars gamla buster har fått utstå många prövningar... men tillslut trivdes han och jag rätt bra ihop :-*

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 20 jul-07 kl 23:09 »
Vi plastar också nu och hoppas att det är nån näring kvar och att våra fårbusar godkänner det! Vi räknar väl med att behöva stödutfodra fåren med havre ihop med ensilaget. Det känns ju, precis som Iris skriver, trist att bara kasta...

Vi har inte analyserat förrut (utom för mögel förra året) men i år får vi skicka in så att vi ser hur mycket näring det är i. Hoppas att det trots allt kan bli en andra skörd nu när gräset till sist är borta!

Johone

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 jul-07 kl 12:02 »
Måste säga att jag är kluven till det här med analys. Visst det är en riktlinje till var näringsvärdet ligger,och om det finns mögel men det lär ju aldrig kunna ge något rättvisande resultat. Hur det växer i den ena änden av åkern jämfört med den andra kan ju vara väldigt olika och samma med mögel. Det vill verkligen till att man sticker näven i rätt balar. :-\

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #18 skrivet: 21 jul-07 kl 23:27 »
Jag håller med dig sesam, men just i år behöver vi en riktlinje eftersom gräset växt över en månad efter att vi "borde" tagit det.

Så det känns som att vi dels behöver veta om det till ett annat år är nån idé att spara på gräset om det inte går att ta i tid och dels om vi behöver tillskottsutfodra redan i höst.

Strajder

• Aspegården
« Svar #19 skrivet: 22 jul-07 kl 12:11 »
Vi kör alltid analys eftersom det gör det MYCKET mer lättsålt. Numera har både hästägare och andra djurägare blivit mer kvalitétsmedvetna. Det viktiga är inte hur analysresultatet blev utan att det finns en analys som gör att man kan beräkna en foderstat.En foderanalys kostar några hundra och gör man den i samband med plastning/balning så blir det ett bra statistiskt resultat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser