Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höskörden 2007  (läst 10225 gånger)

Falin

• -
Re:Höskörden 2007
« Svar #20 skrivet: 22 jul-07 kl 12:23 »
Måste säga att jag är kluven till det här med analys. Visst det är en riktlinje till var näringsvärdet ligger,och om det finns mögel men det lär ju aldrig kunna ge något rättvisande resultat. Hur det växer i den ena änden av åkern jämfört med den andra kan ju vara väldigt olika och samma med mögel. Det vill verkligen till att man sticker näven i rätt balar. :-\

Jag som räknar mycket foderstater håller i och för sig med, det kan ju skilja mycket om man har otur. Men det ger åtminstone en hint om vart man ska börja i sitt fodrande, och det vinner man mycket tid (och pengar) på. För idag är det inte speciellt många som kan se kvalitén på grovfodret med blotta ögat, tyvärr. Istället för att famla i blindo från början har man ett litet försprång.  ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #21 skrivet: 28 jul-07 kl 13:06 »
Vi har lyckats slå ett fält emellan regnen men, det blev  bara 10 storbalar. Visserligen enorma men, ändå. Vet inte varför men, mycket löst blev kvar på backen. Samma förra året. Ifjol tog vi in som löshö, räfsade ihop till högar även i år (hann inte hässja). Det har dock regnat massor på det nu och vissa av högarna ligger i vatten.  :( Så det blir nog inget av det. Det norra fältet har vi gett upp. För blött för att kunna köra på. Läste i veckan att Ronneby (som vi bor utanför) hade fått mest nederbörd i Sverige i juli (224 mm) och det var innan det sista ösregnet gissar att vi fått minst 50 mm till.

Vi har inte haft egna maskiner utan hyrt in hjälp. Bl a därför det inte blev slaget i juni när det var fint och hade varit perfekt att slå. De som vi hyr av hade inte tid. Så till nästa år ska jag försöka få ihop egna maskiner till höskörd för att slippa detta eländet igen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #22 skrivet: 28 jul-07 kl 15:07 »
Skönt att ni fick in en del till slut! Hur stora balar gjorde ni?

Min svärmors väninnna berättade att hon läst att Fotskäl innehade årets regnrekord (vet inte om det var i sjuhärad eller större). Vi hade även nåt rekord i höstas när det regnade så mycket.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 28 jul-07 kl 16:59 »
 :'( Jag deppar.. Det verkar inte bli nåt hö i år.. buhuuuaaaa :'( :'(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #24 skrivet: 28 jul-07 kl 19:04 »
:'( Jag deppar.. Det verkar inte bli nåt hö i år.. buhuuuaaaa :'(  :'(

Jag håller med dig !
Och imorgon ska det regna igen i hela Sverige påstår dom  :-\

Fattades bara 1 fin torkdag till, på höet som ligger nere,
nu är det för torrt att ensilera och för blött att ta in  :'(
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 28 jul-07 kl 19:23 »
* bölar åt dig med Rosa*

Vilket skit,vi började slå en gång.. sen slog jag på SMHI o fick springa ut till gubben o skrika att han skulle stoppa maskinerna.. Dom hade ändrat sig.

Vi har liksom ingen tork utan måste färdig torka ute.. Fördelen nu är väl att det är torrt där det står... :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Strajder

• Aspegården
« Svar #26 skrivet: 28 jul-07 kl 19:36 »
Varför slår folk vallen efter almanackan och inte efter gräsets mognadsgrad? I år så var rätt skördetidpunkt (östergötland) omkring 1-10 juni. De som slår efter almanackan eller efter midsommar bara för att det är då man har semester har haft stora problem i år. Nu drar det snart ihop sig till en strålande andraskörd!

Frances

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 28 jul-07 kl 20:34 »
"Folk" kanske inte har nån som helst möjlighet att ta in hö utan semester...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 28 jul-07 kl 22:01 »
Vilket skit,vi började slå en gång.. sen slog jag på SMHI o fick springa ut till gubben o skrika att han skulle stoppa maskinerna.. Dom hade ändrat sig.

Så där tycker jag det har varit hela sommaren. Än skall det regna och än skall det vara uppehåll. Och tittar man på samma ort på SMHI:s flash-sida och deras html-sida så är det inte samma väder! Enligt html-sidan skall det regna i Strängnäs på tisdag, men inte enligt den andra sidan. Det är inte ens samma prognos för vad det är för väder just nu!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #29 skrivet: 28 jul-07 kl 23:49 »
Varför slår folk vallen efter almanackan och inte efter gräsets mognadsgrad? I år så var rätt skördetidpunkt (östergötland) omkring 1-10 juni. De som slår efter almanackan eller efter midsommar bara för att det är då man har semester har haft stora problem i år. Nu drar det snart ihop sig till en strålande andraskörd!

Det är ju alltid lätt att veta hur man skulle ha gjort i efterhand... Vår vall var nästan klar att skörda då torken var i början på juni. Vi samrådde med vår erfarne bondegranne som tyckte att en vecka till kunde det nog stå. Inte räknade vi med att halva juni och nästan hela juli skulle regna bort :-\
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Erik F

« Svar #30 skrivet: 29 jul-07 kl 08:28 »
Vi har fått in 2500 småbalar men har fortfarande 4.5 ha oslaget
Det har bara varit tok här med SMHI:s prognoser, när de har lovat regn
har vi haft fint väder och inte vågat slå och dagarna bara gått.
Det mesta hö här används till travhästar och då var det för tidigt att
slå före midsommar.

Strajder

• Aspegården
« Svar #31 skrivet: 29 jul-07 kl 08:46 »
"Folk" kanske inte har nån som helst möjlighet att ta in hö utan semester...
I våra trakter var det dubbelt besvärligt att få in hö/hösilage. Många traktorer och bönder som normalt plastar var upptagna av att få ut timmer ur skogen efter stormen Per före juli. Skolorna hade fortfarande lov och ingen hade semester. Nu var det ju en lång värmeperiod så vi styrde in arbetet med balning av hö till helger.  Att vända och stränga kan man göra på kvällen efter jobbet. Här bland våra gårdar gick traktorerna till efter midnatt under den perioden! Slitsamt, men det var tvunget för att få tillräcklig proteinhalt i höet.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #32 skrivet: 29 jul-07 kl 11:10 »
Att vända och stränga kan man göra på kvällen efter jobbet.

Nu finns det faktiskt folk som jobbar längre än andra !!!!
Jobbar man 12 timmars skift så är det inte realistiskt att vända hö kl 2-3 på nätterna  :(

Här bland våra gårdar gick traktorerna till efter midnatt under den perioden! Slitsamt, men det var tvunget för att få tillräcklig proteinhalt i höet.
Men inte körde ni väl in HÖ !? på nätterna eller...har ni ingen dagg som vi har?

Har väl 10 ha oslaget än  :-\
proteinhalten är inte så viktig men knalltorrt måste det ju vara  ;)

/Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Strajder

• Aspegården
« Svar #33 skrivet: 30 jul-07 kl 07:04 »
Men inte körde ni väl in HÖ !? på nätterna eller...har ni ingen dagg som vi har?
proteinhalten är inte så viktig men knalltorrt måste det ju vara  ;)
Vi och våra grannar vände och strängade på sena kvällar, sedan körde vi in hö på helgen. Hösilaget slogs och strängdes på kvällarna sedan så kom maskinstationen och plastade på dagen. Under den perioden i juni så var det 30 grader varmt och mycket torr luft vilket gjorde att det gick att jobba lääänge innan daggen föll.
För oss som inte vill ruinera oss på kraftfoder så är det viktigt att inte proteinhalten blir för låg. Vi analyserar självklart vårt foder för att minska behovet av tillsatsfoder. Även för det som säljs är analyser och en vettig kvot mellan protein och näring viktig eftersom många kunder vill kunna beräkna en foderstat.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #34 skrivet: 30 jul-07 kl 20:24 »
För oss som inte vill ruinera oss på kraftfoder så är det viktigt att inte proteinhalten blir för låg. Vi analyserar självklart vårt foder för att minska behovet av tillsatsfoder.

Nu är ju självklart så att jag vill inte heller "ruinera mig på kraftfoder" !!
Men det är ju inte alls önskvärt med hög proteinhalt o MJ,
 till hästar, och kor som inte är mjölkkor!
snarare tvärtom...

Jag vill ha en lagom nivå på MJ o prot i fodret till mina kor !! (8,0-8,5 MJ/kg ts är tillräckligt!
För mycket MJ o prot, gör att korna måste hållas på en alldeles för låg strågiva.. och då känner sig hungriga och blir skrikiga. Dessutom så ska inte Ekologoiska djur ges liten mängd stråfoder. (Och här finns ingen foderhalm att köpa, som det finns i södra sverige, utifall någon tänker skriva att man kan blanda ut höet med halm)  ;D

(Dessutom så säljer vi inte ett strå hö eller ensilage...)

/Rosa

Strajder

• Aspegården
« Svar #35 skrivet: 30 jul-07 kl 21:13 »
För mig är kvoten mellan protein och energi viktigast. För att slippa ge tillskott till valacker så vill vi ha en kvot runt 6 (smrp/MJ) medan det för sto/föl gärna får vara över 8. Kvoten är viktigare än bara energimängden. Eftersom proteinhalten sjunker snabbare vid vallens mognad än energimängden så blir frövallen för proteinfattig men är fortfarande energirik. Vi strävar efter att ta in när ungefär hälften av timotej har fått vippa. Kanske hellre en vecka för tidigt än en vecka för sent om vädret ser vanskligt ut.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #36 skrivet: 05 aug-07 kl 09:28 »
Hos oss kunde jag inte få tag på någon som slog åt oss när det var fint i juni. Vet inte hur mycket balarna som vi fick in väger men, gissar på ca 500 kg/st. med en TS-halt på ca 70. Har gett upp att ta in mer eget i år. Ronneby slutade som regnrekordhållare i Sverige i juli!

Har pratat med bonden som jag brukar köpa hö av och ska köpa hans andra skörd. Han slår och jag hyr in balare och plastare. Vi har kalasväder här nu men, marken är för mjuk för att köra på. Hoppas att det vackra vädret håller i sig läänge! Så håll tummarna för en bra andraskörd!  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #37 skrivet: 07 aug-07 kl 10:13 »
Äntligen sol sol sol !
Nu ska höet in  (i Augusti prata om toksent)   :-\

Men Javill, inte plastar du väl höet, det är ensilaget du plastar va  ;)

Mvh Rosa

Frances

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 07 aug-07 kl 14:44 »
Haha  :D Nu ligger höet i tryggt förvar. Så det räcker o blir över  ;D Det var inte ensså dåligt som man kunde tro  ;)

Vi använder gärna plastad . men inte plastar man förstaskörd så här års...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #39 skrivet: 07 aug-07 kl 22:21 »
Äntligen sol sol sol !
Nu ska höet in  (i Augusti prata om toksent)   :-\

Men Javill, inte plastar du väl höet, det är ensilaget du plastar va  ;)

Mvh Rosa

Nä, helt rätt det är inte hö vi plastar utan ensilage (tankevurpa) lite torrare sådant dock som en del kallar hösilage.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 2 användare
evaranke@yahoo.se, Wybrewel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser