Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Suck, knäpparlarver i min potatis  (läst 5616 gånger)

AnnaPanna

  • Gäst
Suck, knäpparlarver i min potatis
« skrivet: 03 jul-07 kl 21:36 »
Jag har haft mitt land i 3 år så här är historien:

År 1: Grävt ut och rensat detta gamla land från massor av ogräs under våren. Satte potatis, inga problem med larver, däremot lite "skorv" på den ena sorten, men inte så det inte gick att äta.

År 2: Sådde här istället morötter, palsternacka och annat. Inga skadedjur under jorden, däremot morotsflugan, men inte så mkt så de påverkade skörden. Satte potatis på ett annat ställe för att luckra upp och göra den platsen till mitt framtida land för grönsaker. Inga problem med potatisen här eller. Även detta ett gammal land.

År 3: (i år) Satt potatis igen, ingen gödsel varken på höst eller vår. Nu har jag fått knäpparlarver!

Frågor:
1)Ska jag ta upp alla potatisar direkt för att minska risken för förstörd skörd eller finns det något jag kan göra för att få bort dem?
2)Kan jag odla potatis där nästa år igen utan risk för larver. Tänkte gödsla i höst med grisgödsel?
3)Ska jag täcka landet med halm över vintern för att göra klimatet gott för alla larver så de äter på gödseln och sen försvinner? Eller är det risk att jag tar dit fler larver och får mera problem nästa år?

Tacksam för alla tips och erfarenheter!

/A
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 21:37 av AnnaPanna »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Suck, knäpparlarver i min potatis
« Svar #1 skrivet: 03 jul-07 kl 22:21 »
Hej
Knäpparlarverna lever av rötter av gräs och andra vilda växter. Främst av döda eller försvagade rötter tror jag. När dessa tar slut, vilket kan ta 2-3 år, börjar de käka av det man odlar. Kanske har du rensat bort för mycket "ogräs"?
Jag vet inte hur man får bort knäpparlarver men de avtar nog efterhand.
Jag har brutit vall och odlat men aldrig haft problem med knäpparlarver. Jag brukar rensa ogräs selektivt. Tar bort de som är för invasiva. Spar klöver, medicinalväxter, växter jag tycker är vackra. Ibland spar jag ärligt talat mycket mer -när jag inte hinner med...
Anders


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 3 användare
Tångräkan, glennwesterlund, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser