Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vet någon hur man bakar vetetortillas  (läst 1470 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Vet någon hur man bakar vetetortillas
« skrivet: 02 jul-07 kl 20:50 »
Vet någon hur man bakar vetetortillas. Dom där mjuka där man kan rulla in sin mat ?

Dom se ut som några sorts pannkakor, fast inte så fet när man tar på dom.

Man ska ju kunna göra dom själva, eller ??

 :D
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 14:55 av Angelika »

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Vet någon hur man bakar v
« Svar #1 skrivet: 02 jul-07 kl 23:15 »
Jodå jodå. bakade på majsmjöl en gång. Dom blev underbart goda! Jag stekte dom i stekpannan.. Har ej receptet, men ville bara tala om att det var vårt besväret!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Vet någon hur man bakar v
« Svar #2 skrivet: 03 jul-07 kl 08:55 »
Vad synd att du inte har receptet längre!

Men minns du ingredienserna ? -Majsmjöl, vatten, salt,...nåt mer ?

Stekte du dom i smör eller i olja ?

Hur tjock var degen ?

Kan du skriva allt du minns, då kan jag ju prova lite tills det blir någorlunda bra... :)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Vet någon hur man bakar v
« Svar #3 skrivet: 03 jul-07 kl 12:14 »
Här ett recept jag använder:

5½ dl vetemjöl
1 tsk salt
60 g vegetabiliskt matfett
1½ - 1¾ dl varmt vatten

Sikta mjöl och salt i en skål och arbeta in fettet i mjölet med fingrarna tills blandningen påminner om brödsmulor.
 Tillsätt tillräckligt med vatten för att kunna bearbeta till en deg. Lägg upp degen på ett mjölat bakbord och knåda degen jämn (2-3 min). Låt degen vila i en plastpåse i 15 min.
 Dela upp degen i 10 lika stora bitar och täck över dem med en fuktig duk så att de inte torkar. Kavla ut varje degbit på ett mjölat bakbord till en kaka med ca 18-20 cm i diameter. Lägg de färdigkavlade kakorna mellan hushållspappaer så att de inte torkar.
 Hetta upp en tjockbottnad stekpanna så att den nästan börjar ryka. Borsta bort allt löst mjöl från varje tortilla, lägg dem en i taget i pannan och stek i 20-30 sekunder på var sida. Det kommer att bildas bubblor som bör pressas ner försiktigt med en träspatel. Om en svart beläggning bildas i pannan är det rester efter mjölet som bör skrapas bort. Smörj inte pannan!
 Svep in de färdiga tortillorna i en ren bakduk så att de håller sig mjuka.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Vet någon hur man bakar v
« Svar #4 skrivet: 03 jul-07 kl 14:43 »
Där satt den!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Vet någon hur man bakar vetetortillas
« Svar #5 skrivet: 03 jul-07 kl 14:57 »
Tack Nettus, det ska vi prova. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 3 användare
LimJans, Sundance, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser