Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hårda äggskal  (läst 3432 gånger)

Torsabjörke

hårda äggskal
« skrivet: 02 jul-07 kl 15:24 »
 :)Är det någon vis person som vet vad man ska gör åt förhårda äggskal. Skalet på vissa av äggen är så hårt att kycklingarna har svårt att komma ut. Detta tillsammans med att membranet innanför skalet är som gummi. Är detta vanligt? Vad gör jag?

Ha det bra!!
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

orloff

• Gäst
Re:hårda äggskal
« Svar #1 skrivet: 02 jul-07 kl 15:45 »
kolla fuktigheten i kläckarn   :o

Torsabjörke

« Svar #2 skrivet: 02 jul-07 kl 15:47 »
 :)Jag har två ruvande hönor :)
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Melica

« Svar #3 skrivet: 02 jul-07 kl 22:55 »
Det kanske beror på vilken ras det är? Har läst om Barnevelder att "Äggen skall ha tjocka skal, vilket kan försämra kläckbarheten!" Har för mig att jag läst det om någon annan ras också.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jul-07 kl 16:10 »
Ja de är väldigt många som har problem med bruna skal i år.

Men just nu är det ju mycke regn och mycke fuktighet ute och det kan bli för mycke för ägget. Kycklingen drunknar som man brukar säga, den klibbar fast med andra ord.

Samma sak att drabbas man av hård åska så kliver vitskaliga kycklingar snällt ut men dom bruna nej dom klarar inte åskan.

Men en annan sak vi har eget vatten och på åretsprov har vi nästan 4ggr så mycke kalk som i fjol.
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 16:15 av Silverfallet »

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 4 användare
Forsnäs Hemman, Bokohammare, Nataks, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser