Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äter får blåsippor & gullvivor?  (läst 3322 gånger)

sarbe453

• Östergötland
äter får blåsippor & gullvivor?
« skrivet: 01 jul-07 kl 22:43 »
Jag tänkte låna sommarfår nästa sommar och funderar på hur jag ska stängsla markerna. Jag har en skuggig del av en kulle som det växer massor med gullvivor och blåsippor om våren. Törs jag ha får där eller kommer dom beta av dessa blommor? På ett annat ställe växer det hundratals krolliljor, dom blommar ju senare men tror ni fåren smaskar i sig dem också?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

vallhunden

• Västergötland
Re:äter får blåsippor & gullvivor?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-07 kl 11:14 »
Hej!
Vet inte vad som gäller just dina blommor, men jag vet att mina tackor effektivt har utrotat liljekonvaljerna.
De älskar prästkragar och slåttergubbar - det är det första de äter när de kommer in i hagen...

Om blommorna är viktiga, hägna bort dom! Du kan ju alltid prova att lämna någon blomma innanför stängslet och se vad som händer.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 02 jul-07 kl 15:02 »
Jag tänkte låna sommarfår nästa sommar och funderar på hur jag ska stängsla markerna. Jag har en skuggig del av en kulle som det växer massor med gullvivor och blåsippor om våren. Törs jag ha får där eller kommer dom beta av dessa blommor? På ett annat ställe växer det hundratals krolliljor, dom blommar ju senare men tror ni fåren smaskar i sig dem också?
så här års går det bar att beta o slåttra... då dina blåsippor o gullvivor redan har fröat och tar det lite lugnt nu på midsommaren...

Släpper du däreemot fåren mycket tidigt på våren så kan ju blommorna bli uppätna innan de fröst o då är väl risken större att de ev minskar...

Men jag tror inta alls du behöver varaorolig... tvärt om... gullvivor tivs på betade marker som är ogödslade..
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 02 jul-07 kl 21:29 »
Mina får äter gullvivor med god aptit. Blåsippor har jag inga i hagen så det vet jag inte om de gillar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1521 gäster, 3 användare (1 dolda)
skräptanten, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser