Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakthundar till icke jägare  (läst 7483 gånger)

Insanity

Jakthundar till icke jägare
« skrivet: 01 jul-07 kl 21:29 »
Sett många annonser med främst jakthundsblandraser och undrat lite över vilka krav dessa uppfödare ställer på sina köpare.

Jag skulle aldrig köpa mig en jakthund då jag inte jagar och inte heller har några planer på att jaga.

Hur ställer ni er till att många jakthundar faktiskt säljes som sällskapshundar?
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

småbruk-gunnel

• Gäst
Re:Jakthundar till icke jägare
« Svar #1 skrivet: 02 jul-07 kl 09:22 »
Ja, du...
det struntar väl jag i.
Varnånstans se du ett problem där -eller hade  du bara inget att göra idag ?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 02 jul-07 kl 10:14 »
Ja, du...
det struntar väl jag i.

???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 02 jul-07 kl 10:18 »
Sett många annonser med främst jakthundsblandraser och undrat lite över vilka krav dessa uppfödare ställer på sina köpare.

Jag skulle aldrig köpa mig en jakthund då jag inte jagar och inte heller har några planer på att jaga.

Hur ställer ni er till att många jakthundar faktiskt säljes som sällskapshundar?

Jag har 2 jakthundskorsningar av mindre modell som sällskapshundar. De är väldigt mysiga just till sällskap, väldigt tillgivna, söker gärna kroppskontakt etc. Men kan även vara väldigt krävande. Är man inte beredd att arbeta med sin hund skulle jag avråda det. Jag jagar inte heller och måste därför aktivera dem på annat sätt istället annars är de omöjliga att ha omkring sig (rymmer, tuggar på saker, hoppar i möbler etc). De är två busar utan like och det är en utmaning ibland att hålla dem aktiverade men samtidigt är de alltid spralliga och glada och ivriga att hitta på nått nytt/lära sig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Insanity

« Svar #4 skrivet: 02 jul-07 kl 10:18 »
Ja, du...
det struntar väl jag i.

Men vilket moget och vuxet svar

Har du inget att tillföra så behöver du inte skriva nånting >:(

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 02 jul-07 kl 12:16 »
Svår fråga att svara på :)
Det beror ju mycket på vilken/vilka Jakthundsraser det är...
Vissa (tex Labbe och Spaniels av olika sorter) är ju dels inte alltid avlade för jakt (utställningsvarianterna) och deras apporteringslust kan man ju tillfredställa även utan att jaga "på riktigt".
 Men jag frågar mig egentligen alltid varför man köper en hund som är extremt avlad för vissa uppgifter (gäller även Vallhundar) när man sedan måste lägga ner en himla massa tid på att försöka ge dem andra uppgifter än vad dom är avlade för för att dom ska trivas med livet.... Mycket onödigt jobb ;)
                 Mvh
               Charlotte
« Senast ändrad: 02 jul-07 kl 12:17 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 02 jul-07 kl 13:01 »

Men jag frågar mig egentligen alltid varför man köper en hund som är extremt avlad för vissa uppgifter (gäller även Vallhundar) när man sedan måste lägga ner en himla massa tid på att försöka ge dem andra uppgifter än vad dom är avlade för för att dom ska trivas med livet.... Mycket onödigt jobb ;)
                 Mvh
               Charlotte

Det finns vissa skadade människor som jag fex, som tycker det är kul att jobba med hunden, lära den allt från lydnad till trix osv, och då är just dessa hundar väldigt lättarbetade och lättlärda. Samt de tröttnar aldrig på aktiviteter..passar mig utmärkt.

småbruk-gunnel

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 jul-07 kl 13:35 »
Men vilket moget och vuxet svar

Har du inget att tillföra så behöver du inte skriva nånting >:(

Jag undrade bara till vilken nytta denna frågan nu var.
" jag skulle aldrig ha en jakthund för att jag inte jagar.."
Ville du nu uppmärksamma för oss alla att du inte ha en jakthund som sällskap - och nu ska vi fördöma dom som ha..??

Ämnet verkar som en  vad-jag-har-tråkigt-idag ämne.

Torparmaja

« Svar #8 skrivet: 02 jul-07 kl 13:47 »
Jag skulle nog snarare frågar mig varför folk avlar fram blandrasvalpar ? Det finns väldigt många blandras-omplaceringshundar som ser lite halvtråkiga ut och har säkert varit söta som valpar, och som har blivit stora, icke-söta och över...
Men vad hjälper det hundarna att jag funderar över det... :-\

jag har en gubbe, Tack.

Lusa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jul-07 kl 14:45 »
Ja, du...
det struntar väl jag i.

*också på sandlådenivå idag*
« Senast ändrad: 02 jul-07 kl 14:47 av Lusa »

Lusa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 jul-07 kl 14:46 »

Jag tycker det är synd på hundarna att säljas som enbart sällskapshundar om dom är avlade för jakt. Sen beror det lite på vad det är för hundar också..

Insanity

« Svar #11 skrivet: 02 jul-07 kl 15:05 »
Självfallet beror det på vilka jakthundar det rör sig om.

Golden Retriever som ju är en jakthund vet jag ingen som jagar med. Det har blivit en snäll familjehund, och ibland undrar jag om folk ens vet att det är en jakthund öht.

Jag har själv en labrador (vars föräldrar använts till fågeljakt), något vi inte visste när vi köpte honom då han var en omplaceringshund vi köpte från ett omplaceringshem.

Såg en tjej på ett forum som köpt sig en hund med 5 starkt präglade jaktraser i sig, och denna hade hon tänkt använda som sällskapshund och lära lite grundlydnad enbart.
Jag tror knappt hon var medveten om vad det var för raser i hunden, mer än deras rasnamn.

Hunden var såklart ett nervrak som skällde konstant och var en riktigt odåga, då den inte fick någon direkt aktivering öht.

Nu vaknar min son på 14 månader här så det här får fortsättas senare  :P

Insanity

« Svar #12 skrivet: 02 jul-07 kl 15:06 »
" jag skulle aldrig ha en jakthund för att jag inte jagar.."
Ville du nu uppmärksamma för oss alla att du inte ha en jakthund som sällskap - och nu ska vi fördöma dom som ha..??

Ämnet verkar som en  vad-jag-har-tråkigt-idag ämne.

Vem av oss är det som har tråkigt?
Du bara måste påpeka detta eller?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 02 jul-07 kl 15:08 »
det är ju många taxar, beaglar, bassets  osv som är sällskaps hundar..

Men det viktigaste när man skaffar sig hund är nog att fundra på vad vill jag göra med min hund?
VAd skall vi ha den till.. så man skaffar rätt typ av hund... bor man i lägenhet jobbar 7-4 varje dag ....... då bör man nog tänka en extra gång...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 02 jul-07 kl 17:38 »
Jag skulle nog snarare frågar mig varför folk avlar fram blandrasvalpar ? Det finns väldigt många blandras-omplaceringshundar som ser lite halvtråkiga ut och har säkert varit söta som valpar, och som har blivit stora, icke-söta och över...
Men vad hjälper det hundarna att jag funderar över det... :-\

Samma ska funderar jag oxå på..........

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

lenore

« Svar #15 skrivet: 02 jul-07 kl 19:16 »
Men jakthundar behöver väl inte jaga för att må bra? Jag menar, man jagar ju bara några få veckor om året. Så under den tiden man inte jagar borde man ju aktivera hunden på annat sätt. Så alla kan ha jakthundar, om dom nu vill det?

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 02 jul-07 kl 19:19 »

Kanske någon läser den här tråden som just nu står i begrepp att skaffa hund - och i och med detta förstår vad det innebär att grannens söta lilla valp som man ska få till ett bra pris är en beagle/stövare...?  Kanske får det någon att tänka efter före. Då tycker jag tråden har varit till nytta.  

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 02 jul-07 kl 19:34 »
Det finns vissa skadade människor som jag fex, som tycker det är kul att jobba med hunden, lära den allt från lydnad till trix osv, och då är just dessa hundar väldigt lättarbetade och lättlärda. Samt de tröttnar aldrig på aktiviteter..passar mig utmärkt.
Förlåt Kimma! Nu när jag läser igenom tråden igen så ser jag att min inlägg nästan är som ett "påhopp" på dina Jakthundskorsningar :-[ Det var inte menat så...
 Utan mer ett allmänt yttrande om att det känns lite onödigt att skaffa tex en stövare för att ha till sällskap och vardagslydnad och sedan behöva lägga ner en himla massa tid på "Antijaktträning" som man hade sluppit om man valt en mindre extremt "specialavlad" hundras...
 Det finns ju mer eller mindre "Extremt" avlade raser, vissa tycker jag att uppfödarna skulle vara noga med att dom kommer till "Rätt" hem.
                   Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

småbruk-gunnel

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 jul-07 kl 20:46 »
Det jag ville säga med mitt inlägg var:

kan inte de filosofiska diskussionerna (vad tycker ni om...?) sparas för ljugarbänken,

och bara de sakliga (kan nån hjälpa mig med det...? / hur gör jag...? ) hållas här ?

Jag var nog mer elak än jag ville vara, försöker rädda tre övergivna katungars liv och få inte mycket sömn...

filurfigur

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 jul-07 kl 21:03 »
Men jakthundar behöver väl inte jaga för att må bra? Jag menar, man jagar ju bara några få veckor om året. Så under den tiden man inte jagar borde man ju aktivera hunden på annat sätt. Så alla kan ha jakthundar, om dom nu vill det?

För att ha en väl fungerande jakthund så krävs det bra mycket mer arbete med hunden än att ta ut den på själva jakten några få veckor om året. Det finns krav på hur en eftersökshund ska fungera och för det krävs träning.

Jagar man tex viltsvin så är man (om jag inte har helt fel för mig) skyldig att ha en eftersökshund som är godkänd och tränad för just viltsvin. Det är inte alla hundar som går på viltsvin, även om de är tränade och går fint på tex hjort och rådjur.

Och alla som tränat viltspår vet nog att det går inte att ligga på latsidan 300 dagar om året. Det blir många timmar i skog och mark.

:)

Själv tycker jag inte att man ska köpa en hund med utpräglade jaktegenskaper som rent sällskap eller ens till enbart lydnadsträning. Och det gäller inte bara just jakthundsraserna, utan även som Charlotte var inne på, vallhundsraser etc.

Att vara ansvarsfull hundägare tror jag bör börja redan INNAN hundköpet, och då bör man fundera över vad man vill använda sin hund till och välja ras efter det.

Sen kan jag förstå hundkunniga människor som faller för en söt valp och som vet vad de gör och vad det är för hund de skaffar sig. Men de kommer heller troligen inte att låta sin hund av tex jakthundsras gå enbart som sällskap. De kanske berikar hunden med viltspår eller apportering ändå. Och då tycker jag ändå att den ägaren tar ansvar för hundens välmående.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser