Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan du rida?  (läst 6661 gånger)

Neiklot

• Gäst
Kan du rida?
« skrivet: 27 sep-04 kl 20:40 »

Vad bra isåfall, för då tycker jag att du kan lära mig. :)

Södra Sverige. (Götaland)

Kan väl..hm, hjälpa till på gården som "betalning". (eller ja, se det som en muta  ;D)

Monica

Re:Kan du rida?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-04 kl 20:46 »
Hahaha....du e go du  :)

Jag kan lära dig rida, men det är inget som sker över en natt precis. Det finns säkert någon i dina trakter som håller på med western (roligaste formen tycker jag  :)) som samtidigt behöver hjälp på gården med mockning osv  ;). Kan vara bra att ha den kunskapen när du flyttar till Norrland  ;)
« Senast ändrad: 27 sep-04 kl 20:46 av Monica »

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 sep-04 kl 20:48 »

:-[ Vad finns det mer än western?
Spelar roll, jag vill kunna sitta på en häst!

Känna hästens kraft omfamna mig och försvinna iväg...

typ!  ;D

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 27 sep-04 kl 21:38 »
Min kompis driver ett stuteri. Där finns det hästar så det räcker och blir över! Kanske du kan låna en pålle där och skumpa iväg över stubbåkrarna? Själv håller jag mig på behörigt avstånd...

Fast jag har faktiskt ridit på islandshäst. Vansinnigt spännande! Och bekvämt!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 sep-04 kl 21:46 »
Själv håller jag mig på behörigt avstånd...

Varför?

Jag är mer rädd för människor än för djur.

Det har liksom med psyket att göra, kemin mellan djur och människa, människa och djur..

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 27 sep-04 kl 21:54 »
Haha! Jodå, nog är jag oxå mer skraj i människors sällskap än bland djur, men jag har en väldig respekt för bl a hästar. Jag har inte tillbringat så mycket tid med hästar att jag tycker att jag kan "läsa" dem. Därför är jag (kanske överdrivet) försiktig.

Äldre släktingar har jobbat med hästar sedan ungdomen och skrattar läppen av sig när jag hukar och hoppar så fort en pålle frustar. Men om jag oxå hade 70 års hästvana så hade jag antagligen betett mig annorlunda. Nu har jag bara att öva, antar jag.

Jag kanske skulle ta ridlektioner jag oxå...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

asfaltsbarn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 sep-04 kl 14:04 »
När vi flyttar ut ska vi skaffa hästar har vi bestämt. Min Stina är gammal tävlingsryttare, så hon ska köra intensivkurs med mig. Så då kan du (om du inte lärt dig då redan) få komma och lära dig du med, och slita på åkern som betalning.

Toppen idé. Jag ser dig framför mig, Neiklot, i ett gathörn, med en kartongbit i handen som det står "Will work for riding lessons" på. hahaaa....

/M

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 sep-04 kl 16:57 »
När vi flyttar ut ska vi skaffa hästar har vi bestämt. Min Stina är gammal tävlingsryttare, så hon ska köra intensivkurs med mig. Så då kan du (om du inte lärt dig då redan) få komma och lära dig du med, och slita på åkern som betalning.

Toppen idé. Jag ser dig framför mig, Neiklot, i ett gathörn, med en kartongbit i handen som det står "Will work for riding lessons" på. hahaaa....

/M

Oj, kanon ju!  ;D

Jag har ridit lite grann, det har jag.
Och jag vet hur man sadlar en häst!
(Bara det..)

Det där med kartonbiten, tja!
Det skulle inte förvåna någon jag känner om jag stod och gjrode så.

Och Nils, en snurrig konstnär uppe i Blekingeskogen, när hans pengakassa tryter ställer han en burk ute vid vägen med en skylt "Släng en slant till fattig gammelgubbe"

Mer orginal till världen!  ;D

Häxan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 okt-04 kl 00:34 »
Skall du börja rida så tror jag att det är lika bra att börja med Western-stuk.
En western sadel sitter man gött och bekvämt i..

Visst är det häftigt att kunna manövrera hästen utan mekansika (massa remmar). Då hästen villigt följer dej för att den vill detta!!!! Häfttigt att kunna  manövrera hästen med hjälp utav balans- kroppsignaler.

Såg en gång en häst och ryttarinna som red igenom Lidköpings gator, med enbart grimma... (western-stuk)Hästen var lugn och harmonisk. Utan tekniska tvång så  var hästen lyhörd för ryttarinnan.
 Där finns mycket onödigt krångel då det gäller ridning och djur.
Ett tips: Mannen som kunde tala med hästar, (Robert Di Niro /el Redford...) Att förstå djuren = rid på..
Lycka till Neijklot, har denna film på video om du villl låna den .
Ett litet PS min man är i TOTAL avsaknad vad det gäller ridning. Trots detta så hämtade han timmer och red på denna., våran "lille Bubbe".(min stora tjej hämtade stege då hästen stod orinriden , lugn och väntade...)
Tyvärr har vi ej häst nu, annars vore du välkommen.
 Det är nog mer hur lugn du är inte hästen...
Lycka till Neiklot!!!!!!!
I min närhet finns Jultorp Ranch. (finns säkert nån www) En ypperlig avkoppling där du kan lära dej både det ena och andra om hästar (western.stuk) på en helg.
Fast, vill du så kan du fixa detta utan kurser.
Kram Häxan
« Senast ändrad: 02 okt-04 kl 00:41 av Häxan »

Häxan

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 okt-04 kl 20:04 »
Tänkte jag skulle ge råd, inflikar ang detta ämne. Fast å andra sidan ångrar jag mej.
Vänta tills Asfaltsbarn flyttar ut på landet Nejklot.

Är det någon annan som är intresserad så har jag lite intressanta tips om detta ämne.
Häxan

Mona

• -
« Svar #10 skrivet: 03 okt-04 kl 20:57 »
Hej Neiklot!
Jag vet inte om jag kan rida men jag känner en som var livrädd för hästar och som blev tillfrågad om han ville ha häst. Det var ett par som skulle flytta pga av pengaförsörjning och hade ingen möjlighet att ta med hästen. Han hade ju en stor Ladugård med lite  får och betesmark som var inhägnat, så han sa ja.

Så när han var och hälsade på hästen, en stor svart pensionerad trav-hingst, så tyckte han att han borde ju kunna rida på hästen också. Så han upp på den sadlade hästen och så iväg. Han hade ju sett på Cowboyfilm. så han kunnde styra hästen förbi hopp hindret (kännde sig inte rigtigt mogen för det) och tillbaka till hästägarna och tjejen som såg ganska chokade ut när han bromsade upp framför dem på bästa cowboyvis. Ja svårare än så behöver det visst inte vara. Jag rekommenderar Clint Eastwoods senaste Cowboyfilm.

Han var ju livrädd för hästar ja och den räddslan satt i även efter att han ridit. Så när han fick hem hästen och skulle leda hästen till Ladugården, ja det gick inte så bra att gå och hålla i tömmarna en meter från hästen, livrädd. Hästen slet sig. Sedan jagade han hästen runt huset och han riktigt såg på Hästen hur han skojade med honom.
Så då kom han fram till att han måste vara nära hästen för att kunna ha kontroll över honom. Efter detta så var Hästräddslan som bortblåst och de blev riktigt goda vänner.
Själv är jag inte rädd för hästar men har blivit sjuk de gånger jag suttit på häst och fått bäras därifrån. Just nu ser jag inget behov av att rida, vill också att djuren ska vara fria precis som jag.
/Mona
Livet är som det är. Nu ser jag till att göra något bra av det hela.

crwth

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 dec-04 kl 11:23 »
Ta och släng ut en annons på t.ex. bukefalos eller hästannonser:
http://www.annonsdirekt.se/bukefalos
http://www.hastannonser.se
där kan du säkert hitta någon som kan hjälpa dig.

Vill du lära dig mer om hästskötsel och regler för hästhållning m.m. så har medborgarskolan (http://www.medborgarskolan.se)
en kurs som heter hästkörkortet där man får lära sig sånt.

Annars vet jag också att många ridskolor idag har svårt att få tillräckligt med personal. Kanske kan någon av dem tänka sig att ge dig lite lektioner i utbyte mot stallhjälp.  På http://www.ridsport.se finns länkar till en massa ridskolor.

Lycka till!

fiatin

• halvtokig halvinflyttad och arbetande 2barns mamma
    • Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 02 feb-05 kl 21:30 »
attans att du inte bor här ;)
tycker det med bukefalos var en bra ide! och ridskolor! det finns andra sidor du ka lägga ut annons på med tex blocket, och hastmarknad finns på lantbruksnet!

hoppas någon förbarmar sig över dig ;) kram
fiatin

Lusa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 feb-05 kl 00:20 »
Ja skaffa hästen så lär jag dej  ;)

Polgara

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 apr-05 kl 12:06 »
Hej du

Bor utanför Båstad, har fyra hästar, är utbildad instruktör, arbetslös för tillfället, så du är välkommen. Tjänster som vedhuggning mottages tacksamt då vi har 30 kbm okluven ved + ett halvfärdigt stall.

hör av dig

Helena Jensen

0709-142951

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 jul-05 kl 20:43 »
Hallå igen!

Ja, såhär är det då.

Jag kan resa ganska långt för att lära mig rida.
Sigge, min hund (snäll mot djur och människor men lite gammal och envis) åker med.
Han är inte med när jag rider, men annars så.

Visserligen är jag inte arbetslös, men jag kan ta ledigt ett par veckor (månader!?) men jag behöver veta någon månad i förtid så jag kan lägga undan slantar till hyra och räkningar.

Det där med att skaffa häst och lära sig själv (eller genom att titta på Clintan) hade jag gärna gjort.
Dessvärre har jag inte plats för häst så det är för stunden uteslutet.

Helena: Jag har inte ens aning om var Båstad ligger.
Men det låter intressant, om erbjudandet står kvar.

/Neiklot

kolblakkur

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 24 jul-05 kl 15:06 »
Du och jag kan rida på Ven! De har underbara ardennrar där och du får lära dig rida med små hjälper  :) Yesyes.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Re:Kan du rida?
« Svar #17 skrivet: 16 apr-08 kl 00:07 »
Hur har det gått ??
Har du lärt dej att rida ännu?? ???
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

posserud

• Nordsvenske Loke 11 år och ardennern Selma 6 år
    • Värmland
SV: Kan du rida?
« Svar #18 skrivet: 18 apr-08 kl 08:24 »
 ;D Du är välkommen upp till Värmland till mej å min gubbe om du vill lära dej lite om hästar och ridning. Här finna den perfekta nybörjarhästen i stallet. westernriden och supersnäll, vill du sen ha mer aktion så har vi unghästen som mer än gärna leker rodeo  ;)
Familj boende på skogsgård i Värmland med våra höns , Blekingeankor och hästar, hundar, katter och ungar. Vi har islänning, nordsvensk av travartyp och nordlandshäst samt en korsning Fjord/Welsh och en isl/ardenner.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Kan du rida?
« Svar #19 skrivet: 05 maj-08 kl 13:53 »
Bor du i närheten av mig får du gärna komma och lära dig iaf grunderna på mitt sto, snäll coh förståndig häst men som kräver att man gör rätt. Arbete finns det gott om att göra i gengäld!  ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser