Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektronik?  (läst 11073 gånger)

Zigge

• 24volt.eu
Elektronik?
« skrivet: 30 jun-07 kl 14:31 »
Jag vet inte ens vad kopplingarna jag söker efter heter, så efter ett par dagars googlande står jag i princip kvar på noll. Det här med elektronik kommer att ta tid att lära sig känner jag.

1. Jag vill först likrikta en växelspänning som varierar från 0 till ca: 50 volt. Detta kan jag göra med en likriktarbrygga och en konding för att snygga till spänningen, men hur räknar jag ut värdet på kondesatorn?

2. När jag sedan har någorlunda skaplig likspänning vill jag styra två stycken reläer med den spänningen, beroende på hur stor den är. Det första reläet slår till vid en viss spänning , exempelvis 17 volt och nästa relä slår till när spänningen stiger ytterligare, låt säga vid 25 volt.

Det här har jag hittat en spänningsstabilisator, men här har jag bara en spänning och hur beräknar jag Rf? Jag vill att spänningen är 0 volt till dess att den når 17 volt. jag kanske kan parallellkoppla två likadana kretsar, men med olika värden för zenerdioden och motståndet för att få en andra högre utsänning när spänningen från källan når dit?

Här har jag hittat en spänningsdelare bestående av två motstånd, men för att spänningen över motstånden ska hålla sig stabil när dessa belastas med yttre laster, måste de anslutna lasterna ha mycket högre motstånd än R1 och R2. Eftersom reläernas spolresistans bara är 80 ohm innebär det mycket låga värden för R1 och R2 med hög ström i kretsen som följd och det är inte bra.

Finns det något smarare sätt än dessa, kanske färdiga kretsar som ger olika utspänningar.
« Senast ändrad: 30 jun-07 kl 14:36 av Zigge »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Re:Elektronik?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-07 kl 14:51 »
Latin för svin! sa min morfar ibland...  håller med  ;D

Hoppas du får hjälp!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #2 skrivet: 30 jun-07 kl 16:13 »
Egentligen tror jag inte det är så svårt, det gäller bara att komma över tröskeln så lossnar det och sedan kan man bygga vad man vill.  :D

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-07 kl 16:36 »
Halaj!

Hade jag varit dig så hade jag valt en Graetzbrygga:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Graetz_brygga

och två komparatorer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Komparator

det står inte så mycket om komparatorn, men du kanske kan göra en sökning?
de har iaf den funktionen att de är låga tills en given spänning når en viss nivå (som man väljer själv) och sedan går den hög i ett diskret steg.

en spänningsdelare drar ström hela tiden, vilket ju inte är önskvärt, men en CMOS-komparator gör det inte.

//T

TILLÄGG: kan 17 V reläet fortfarande vara högt när 25 V reläet går högt?
för om den måste gå låg så blir det jobbigt.
« Senast ändrad: 30 jun-07 kl 16:43 av Tapio »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #4 skrivet: 30 jun-07 kl 17:44 »
Tack för hjälpen Tapio. Komparator var det! Då har jag kommit ett stort steg på vägen.
Orkar operationsförstärkaren driva ett relä (150 mA) direkt, eller måste det sitta någon form av strömförstärkning efter OP:n?

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 jun-07 kl 18:45 »
Halaj!

Det finns komparatorer att köpa som en färdig IC.
Det som är grejen med dom är att de jobbar så som en PNP-transistor. Dvs. Förbrukaren sitter uppströms ”collektorn”. Strömmen går in i IC:ns ”utgång” istället för ut.
Ifall du inte gillar det så använder du en vanlig OP som du kopplar så att den får ”oändlig” förstärkning. Då blir den som en NPN-transistor. Strömmen som förbrukaren får kommer från ”emittern”. Fast ”collektorn” och ”emittern” är samma punkt i de båda fallen.

Ähh, jag förklarar det här som en kratta. Kan inte någon hämta eka?
Han kan ju det här så mycket bättre än jag.

Om det finns färdiga komparatorer som klarar av några större strömmar är jag osäker på, men det finns garanterat OP som gör det.

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jun-07 kl 19:32 »
Hur stor kondensator du behöver beror dels på strömförbrukningen och dels på hur stort rippel du kan acceptera.

Ripplet kommer också att skapa problem när spänningen ligger precis på gränsen för att reläet skall slå till. Det kommer att fladdra. Du behöver något med lite hysteres som inte triggar på ripplet.

Du behöver också en referensspänning för att veta när du har 17 eller 25 volt. Zenerdioden på bilden kan användas till det.

eka

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 30 jun-07 kl 22:13 »
Skulle vilja börja med att ställa frågan från andra hållet, som Ulric frågar.
Hur stora relä skall dras, vilka effekter pratar vi om, vilken hysteres behövs?
Kanske du vill dra relä bara för att sända en signal vidare. Hur noggrant vill du ha omslagen, långtidsstabilitet? Vill du kunna justera dem?
Är det stora krav ja då behövs komparatorer. Men dessa skall också ha egen strömförsörjning. Då måste man flytta spänningsnivåer så de kan arbeta.
Jag vet att mina frågor verkar svåra men det blir mycket lättare att förklara.

Det enklaste är att bara ersätta motståndet på din första bild med reläspolen. Då leder inte zenerdioden förrän spänningen är nådd.
Om du har ett 5V relä och vill att det skall starta vid 17 Volt då använder du en 12V zener. Denna koppling funkar bra men du måste prova dig fram för olika relä tänder vid olika strömmar.
Problemet blir att stiger spänningen långt över 17V så blir reläspolen varm.

(ps magneterna ligger på hög och sänds så fort jag får tummen ur)
« Senast ändrad: 30 jun-07 kl 23:23 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Tompas11

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 01 jul-07 kl 15:55 »
Angående storlek på elektrolytkondensator så är en bra grundregel att man beräknar 1000 mikrofarad per ampere. Detta gäller i alla fall när man konstruerar ett nätaggregat.
If it doesn't work, chrome it!

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 02 jul-07 kl 16:01 »
Mera frågor!
Är kretsen tänkt att vara kopplad till någon typ av vindkraftsgenerator eller nåt? Ska den koppla om något vid högre vindar, och vad ska den då koppla om för något? Många frågor och gissningar är de!

Har du tillgång till ett batteri(12v) till kretsen, om de skulle behövas?

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #10 skrivet: 02 jul-07 kl 20:05 »
Härligt och tack för hjälpen!  :D

Nu ska jag kolla igenom det här och komma med en ny skiss imorgon...är på språng igen.

Det är ett vindkraftverk som ska regleras med det här och jag vill att tillslaget för reläet ska kunna regleras så att jag kan justera det hela, men jag ska göra en ny skiss för jag måste räkna lite på spolarnas storlek, om och hur mycket lindningstråd jag får plats med. Poängen med det hela är att generatorn inte ska bli överhettad vid kraftig vind. Spänningen ska alltså falla då, men strömstyrkan ska vara densamma och detta knä måste jag kunna justera in.

Den ström såm går genom reläerna kommer att vara uppemot 50 ampere, men drivningen av reläet vill jag ska ta så lite ström som möjligt.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #11 skrivet: 03 jul-07 kl 17:07 »
Jag har tittat på komparatorn LM 311 och nu undrar jag vad stroben gör. Kan jag koppla logikkretsar till den, exempelvis en LS 7400?
Kommer en signal in på stroben att ge spänning ut på nr 7 på komparatorn? Vilken komponent i det här schemat är det som bestämmer vid vilken spänning reläet slår till?

Reläet kan jag driva med ren likspänning direkt från 12-voltsbatterierna om det behövs.
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 17:07 av Zigge »

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 jul-07 kl 18:16 »
Halaj!

Jag vet inte vad stroben gör (kanske får den spolen att gå hög/låg med en given frekvens?), men jag kan lista ut att den gör något som du inte har behov av.
Varför inte titta på LM 119 istället. Två komparatorer i en förpackning. Utan lullullfunktioner, bara det du vill ha.

http://www.national.com/ds/LM/LM119.pdf

Normalt är det inputs 2 och 3 (i din bild) som bestämmer när en OP går hög.

//T

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #13 skrivet: 03 jul-07 kl 19:44 »
LM 199 verkar vara perfekt för mina behov.

Ingångarna 8 och 9 är ju plus och minus, men är inte poängen med OP-förstärkare att man ska kunna jämföra inspänningar?
Funkar det inte om man har en spänning på 8:an och en annan på 9:an?

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 03 jul-07 kl 20:13 »
Halaj!

Det är just så en komparator fungerar.
Man sätter en referensspänning på den ena inputen, minns inte vilken.
Säg att du vill att komparatorn skall gå hög vid 10 V.
Då leder du in 10 V på den ena inputen.
När då inspänningen på den andra överstiger detta med 10,000000nånting V så PANG! Så går komparatorn hög.

Det finns komparatorer att köpa som en färdig IC.
Det som är grejen med dom är att de jobbar så som en PNP-transistor. Dvs. Förbrukaren sitter uppströms ”collektorn”. Strömmen går in i IC:ns ”utgång” istället för ut.

Titta förresten på bilderna i .pdf-filen jag länkar till.
I bilden till V (med rubriken Dual-In-Line package) så ser du att output ligger på pin 7 och pin 12 för respektive komparator.

Kolla sen på bilden till H (med rubriken relay driver).
Där ser du att matningsspänningen 28 V går genom relät och IN i outputen (pin 6)?!
Och vidare till jord via pin 5 eller 7.
Det var detta jag försökte att förklara i mitt svamliga inlägg 2.

//T

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #15 skrivet: 03 jul-07 kl 20:21 »
Jag ser nu att LM 119 bara klarar av driva reläer med en förbrukning upp till 25mA. Ett bilrelä drar 150 mA och det klarar en ström på 40 ampere och runt 40 ampere måste reläet klara av.

Jag börjar misströsta. På två dagar har jag nästan inte lärt mig någon elektronik alls. Det här kommer nog att ta minst en vecka.  :D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #16 skrivet: 03 jul-07 kl 20:41 »
Window Detektor...där jämförs spänningarna ser jag, men vad är Vout? Är det TTL output man menar?

Det är en sak till jag önskar också och det är att jag kan ställa in önskad det hela så att tillslaget sker vid en viss diff mellan inspänningarna, exempelvis 3 volt.

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 03 jul-07 kl 20:57 »
Jag ser nu att LM 119 bara klarar av driva reläer med en förbrukning upp till 25mA. Ett bilrelä drar 150 mA och det klarar en ström på 40 ampere och runt 40 ampere måste reläet klara av.

Jag börjar misströsta. På två dagar har jag nästan inte lärt mig någon elektronik alls. Det här kommer nog att ta minst en vecka.  :D

Halaj!

Ja, nu såg jag det också. Jag letade faktiskt efter nuffran i databladet, men kunde inte hitta något värde. Och därför postade jag förslaget.

Men måste du ha reläer?
Nu när du ändå har tagit steget in i elektronikens värld, varför inte dumpa reläerna och ersätta dem med MOSFET:are?
De klarar enorma strömmar utan att bli knappt fisljumma.
Och strömmen som tarvas för att få dem att gå höga är fullständigt försumbar.

//T

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #18 skrivet: 03 jul-07 kl 21:54 »
Självklart skippar jag reläerna om det finns bättre alternativ.
Jag skäms för att säga det, men jag gick 5 år på gymnasiet (gjorde ett extra varv), teleteknisk linje. Att jag inte kan bero på att jag var sämst i klassen och att det är ungefär 200 år sedan.  :D

Vissa grejer har jag skaplig koll på, som digitalteknik, men i övrigt är det ren katastrof. Nåja, det ska nog lösa sig.

MOSFET:arna ska jag kolla upp nu.
...återkommer när jag läst på.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #19 skrivet: 04 jul-07 kl 00:05 »
Självklart skippar jag reläerna om det finns bättre alternativ.
Jag skäms för att säga det, men jag gick 5 år på gymnasiet (gjorde ett extra varv), teleteknisk linje. Att jag inte kan bero på att jag var sämst i klassen och att det är ungefär 200 år sedan.  :D

Vissa grejer har jag skaplig koll på, som digitalteknik, men i övrigt är det ren katastrof. Nåja, det ska nog lösa sig.

MOSFET:arna ska jag kolla upp nu.
...återkommer när jag läst på.

Det har jag mycket svårt att tro på. Jag har precis sagt godnatt, men min katt väckte mej, och jag kännde mig tvungen att, svara på.
Jag ser fram emot att få vidare svar på dina erfarenheter.

Hälsn Leif

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 3 användare
beekeepern, MaryAtown7616, Frida Lomi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser