Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Epilepsi  (läst 1323 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Epilepsi
« skrivet: 29 jun-07 kl 18:15 »
Finns det nån här med erfarenhet av/kunskap om epilepsi hos hundar?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Alva

  • Gäst
Re:Epilepsi
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 19:13 »
Jag har haft två hundar med det.
Den ena fick samma medicin som folk får. Och levde bra med det.
Den andra fick det när hon var nästan 12 år och då var det grand mal med en gång och anfallen så kraftiga och många att jag efter bara ett par veckor var tvungen att avliva henne. Då hade hon "tappat bort sig" totalt och visste inte var hon var . :'( Väldigt jobbigt.
En väninna till mig hade en pudel som hade petit mal.
Anfallen kom enbart när hon blev stressad.  Och ibland märktes det knappt att hon hade dem, blev bara lite orolig och sedan "stel". Liksom frånvarande men inga kramper eller fradga.
Varför undrar du ?

ledup

  • Inlägg: 331
Re:Epilepsi
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 23:17 »
Jag har aldrig haft egen hund med epilepsi men sett många på "håll". Tycker det verkar väldigt induviduellt hur det går att medicinera eller inte.
Jag hade ialla fall prövat med medinicering om det är det du funderar på, ofta ger det iallafall ett par "bra" år ......

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Epilepsi
« Svar #3 skrivet: 30 jun-07 kl 11:25 »
Jag tog hand om en 6-årig hund i höstas. Efter ca tre månader fick han ett grand mal - ringde jourveterinär som bekräftade mina misstankar. Hon tyckte jag skulle komma in om det hände igen. Och det har det inte. Iallafall inte grand mal... Men jag undrar lite om han kanske får petit mal ibland. Han kan börja stormskälla på en vilt främmande människa utan förvarning - ibland efter att den stackaren stått vid samma busshållolats i fem minuter...  ::) Häromdan klickade det till i huvet - jag tror mig ha läst om petit mal nångång....
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Alva

  • Gäst
Re:Epilepsi
« Svar #4 skrivet: 30 jun-07 kl 11:54 »
Jaa du Nettus, förmodligen är det så som du tror  :-\.
Man vet ju inte heller vad som hände vid det grand mal som han hade , i hjärnan menar jag. Min Monja blev väldigt förvirrad och något hände definitivt i hennes hjärna.
Jag tycker nog att en veterinär ska undersöka hunden ordentligt ! Kanske funkar det att medicinera. I annat fall får man nog vara väldigt uppmärksam och hålla hunden utanför ALLA stresssituationer. Och vad hunden upplever som stressigt, ja , det tar ju lite tid att komma underfund med.
Den kan ju börja uppträda på sätt som varit den fullständigt främmande förut. Som det du beskrev vid busshållplatsen. Det låter inte bra alls.
Men som sagt, till veterinären. ...
Att spekulera mer är nog ingen idé. Skriv gärna och berätta hur det går..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser