Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabarbercombucha  (läst 2057 gånger)

Annicae

Rabarbercombucha
« skrivet: 29 jun-07 kl 09:17 »
Jag har testat att blanda rabarbersaft i min combucha. Först tog jag 2 dl socker och 2 dl vatten ,smälte sockret och la i rabarberbitarna. En vecka i kylen ,avsilning. Det blev 1 l,blandade rabarbersaften 1l  och organiskt grönt the 1 l.Jag trodde att kanske rabarbern var för sur  men det jäser lika bra som det gröna theet.

Nu har jag lagt jordgubbar i sockervatten och det saftar av sig som bara den.Om en vecka ska jag testa att göra jorgubbscombucha.

Blir nrktarinerna saftiga ska jag testa att blanda jordgubb och nektarinsaft .

Jag har bjudit mina grannar på kombucha och dom trodde att det var mosserande vin. Lagrar alltid combuchan 6-7 veckor.

anette i bugared

• -
Re:Rabarbercombucha
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 09:45 »
Har du i nån jäst/närsalt, eller jäser det av sig själv?

Och gör du teet extra starkt eller som vanligt drickte?

(Har ingen aning om vad combucha är, men orkar just nu inte googla  :-[, och det låter gott)
« Senast ändrad: 29 jun-07 kl 09:46 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Annicae

« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 09:48 »
Det är en svamp. Ingen jäst eller salt.

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jul-07 kl 15:34 »
....8<.....
Jag har bjudit mina grannar på kombucha och dom trodde att det var mosserande vin. Lagrar alltid combuchan 6-7 veckor.

Coolt! Måste jag också testa!
När du säger lagrar, menar du efter avsilning? Hur länge pågår fermenteringen då?

Annicae

« Svar #4 skrivet: 02 jul-07 kl 17:09 »
Fermenteringen får hålla på i 14 dagar.Allt the lika länge, grönt och frukt.Rabarbercombuchan har bildat ny svamp och jäser mycket bra.
Efter avsilning lagras det på flaskor med skruvkork.Öppnar flaskorna ibland för att inte explodera, efterjäsningen fortsätter ju.5 -6 veckor ger ett riktigt bubbel.
Imorgon sätts jordgubbscombuchan.

Annicae

« Svar #5 skrivet: 03 jul-07 kl 10:40 »
Jag får mycket vindruvor i år.Istället för att göra vin på allt ska jag testa att göra combucha.Ska minska med grönt the och ta vitt istället tillsammans med vindruvesaft.Det blir riktigt spännande eftersom druvorna jäser naturligt och tillsammans med combuchasvampen blir det en jäsning som heter duga. Fermenteringen tror jag blir längre,bildar det ny svamp har jag lyckats.
Rabarbercombuchan är hallonfärgad till färgen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser