Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ardenner  (läst 5627 gånger)

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Ardenner
« skrivet: 28 jun-07 kl 20:53 »
Jag har en fråga ang ardennerhästar..
Vi har sedan tidigare en NSV och 2 Varmblod och 1 Russ..
Nu har vi fått erbjudande att ta en Ardenner på foder över vintern och undrar hur mycket hö en sån jätte kan tänkas äta?
Betfor och Havre/Korn o mineraler o sånt har jag koll på, men dom som äger hästen har honom ihop med ett gäng andra hästar på lösdrift så dom vet inte hur mycket hö/ensilage dom äter per häst..
dom har uppgett att det går 10-25 kg/häst och dygn,
men det skulle vara kul att veta mer exakt så man vet hur stor kostnad man bör räkna på, samt vilken mängd hö vi måste få hem innan vintern..
Självklart är det beroende på hur mycket han ska arbeta och om han ska gå på lösdrift eller ej.. men om nån har en ardenner så kanske den vet ungefär vad man ska vänta sig i foderåtgång beroende på arbete, hö-kvalitet o.s.v..

Tacksam för svar!

 

Ponnier

  • Inlägg: 117
  • Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Re:Ardenner
« Svar #1 skrivet: 28 jun-07 kl 21:15 »
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 21:17 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Ardenner
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 06:25 »
Det beror ju väldigt mycket på näringsinnehållet i höet, det kan skilja rätt rejält beroende på skördetidpunkt, gödsling osv. Har ni någon analys på höet?

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Ardenner
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 09:14 »
Vi har ju inte tagit in höet än, eller beställt rundbalar, så analysen lär dröja ett tag.. men vi har ingen konstgödsel och slår rätt sent..
Men om det blir som det brukar så är vårt hö inte så jätterikt på protein.. detta för att vi har två väldigt protein-känsliga pållar på gården, så vi ger hellre extra protein till dom som behöver..

men jag tänkte mer om det verkligen handlar om 25 kg/dag (låter otroligt tycker jag)eller om det är ca 12-14 kg som jag hellre skulle tippa på.. det är ju lite skillnad :)
Vår nordis som är 152 cm, normalbyggd och arbetar med vedhämtning ca 2 ggr/vecka samt rids ca 2 ggr/vecka brukar behöva ca 9-10 kg/dag av vårt torrhö.. + betfor, mineraler och kraftfoder.
Av detta sätter han fina muskler och är jättefin i hullet..

Om man då tänker sig att ardennern, 160 cm (o lite överviktig) rids 3 ggr/vecka och får betfor, mineraler och lite kraftfoder. så borde han väl klara sig på 12-14 kg torrhö (beroende på analys-resultat)

Rundbalar är ju svårare att kontrollera eftersom dom ju då går på lösdrift, men jag kan inte tänka mig att han äter DUBBELT upp jämfört med nordisen? iallafall inte att han BEHÖVER äta dubbelt upp ;D om han ser gör det om han får chansen är väl en annan fråga ;D

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Ardenner
« Svar #4 skrivet: 29 jun-07 kl 09:39 »
Jag är inget vidare på ardenner-vikter, men gissar att de skulle kunna väga runt 1000-1200 kg eller så? Om man då räknar på att en häst ska ha 1,5 kg ts/100 kg kroppsvikt så landar man på 15-18 kg ts. Det blir i runda slängar 18-22 kg. (Hö har en ts-halt på 84%) Det här är ju oavsett näringsinnehåll i höet, så man får ha det som ett minimummått.

ragnar

  • Inlägg: 4
Re:Ardenner
« Svar #5 skrivet: 29 jun-07 kl 14:46 »
hej jag har två ardenner,kör i skogen vintertid och motionskör och tränar ngr dar i veckan.hömängd ca 12-13kg plus halm för de ska ha något att pyssla med.de mår bra av att sortera hö/halm.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Ardenner
« Svar #6 skrivet: 29 jun-07 kl 16:24 »
jamen då var jag ju inte helt fel ute ändå med min gissning på 12-14 kg/dag :)
å halm har vi alltid till våra hästar för dom går ju mest på lösdrift å då har dom halm i sitt hästhus+ en bal halm som dom får stå å pillra i för att fördriva tiden :)  sen har dom ju alltid en hösilagebal åxå såklart(utom under betet) men den får dom inte riktigt helt fri tillgång till eftersom en del av våra pållar är väldigt lättfödda.. vanligt Torrhö får dom mest när dom står inne för natten, vilket inte är speciellt ofta.. bara när det är riktigt riktigt sur-väder så hagarna blir dåliga.. annars är dom åretrunt-dygnetrunt-utehästar..

Men då vet jag ungefär vad jag bör räkna med för mängd iallafall!
ni ska ha mycke tack alla ni som svarat! :D
 

Bellatrix

  • Inlägg: 7
Re:Ardenner
« Svar #7 skrivet: 07 jul-07 kl 10:48 »
Min kompis har två st ardennerston på 3 år, de kränger vintertid i sig 300 kg hö i veckan när de går på lösdrift + en 10 liter kraftfoder var om dagen. (krossad spannmål) Dessutom har de halm att tugga på.
Men de är fortfarande växande.
« Senast ändrad: 07 jul-07 kl 10:50 av Bellatrix »

ninna

  • Inlägg: 42
Re:Ardenner
« Svar #8 skrivet: 07 jul-07 kl 18:47 »
Vi har 5 st ardenner hästar
och dom äter 15 kg hö var / dygn.
Dom är fullvuxna. och väger ca 800- 900 kg


saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
Re:Ardenner
« Svar #9 skrivet: 09 jul-07 kl 11:14 »
min goliat går bara och skrotar och jag ger honom ca 15kg om dagen. mer på vintern eftersom han går ute mest :)
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Ardenner
« Svar #10 skrivet: 11 jul-07 kl 10:21 »
Tack för alla bra svar!
Jag kommer nog att göra så att jag från början ger ca 12kg/dygn torrt hö.. det är mindre än det han får idag, men han är ganska överviktig så jag vill inte ge för mycket.. sen till vintern då det är som kallast får han gå på rundbal, förutsatt att han inte äter ihjäl sig! sen ser jag väl på hull och AT om han behöver mer eller mindre foder i förhållande till den motion han får.. :)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Ardenner
« Svar #11 skrivet: 11 jul-07 kl 11:13 »
Jag håller med Gunnar, frossandet lägger sig efter ett tag. Min shettis har fri tillgång till grovfoder, utan problem.
Det gäller ju att lägga sig på rätt näringsinnehåll, eller komplettera med halm för att komma upp i de kg ts som en häst måste tugga i sig för att tillfredsställa sitt tuggbehov - oavsett näringsinnehållet.
Jag har sett så många lättfödda hästar, framförallt småponnisar och kallblod, som egentligen är bukiga, inte tjocka, för att de får för lite grovfoder.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser