Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BJÖRN river hästar!!  (läst 9591 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
BJÖRN river hästar!!
« skrivet: 28 jun-07 kl 11:26 »
I Alboga - Eriksberg  har björn rivit två hästar!! Stäng in era djur!
Förmodligen samma djur som tog en fölis i Kärråkra i fjol!

Obegripligt för mig hur en björn kan ta hästar, o två dessutom i samma hage  ??? Okej om han överrsakar en men två.. Hästar är flyktdjur o iallafall våra skulle jag tro skulle löpa som galningar av att en björn skulle rassla i buskarna.. Men björnar är snabba..

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:BJÖRN river hästar!!
« Svar #1 skrivet: 28 jun-07 kl 16:53 »
Ja det är inget större problem för en björn att hinna ifatt en häst som står inhägnad. Hästen kan ju inte komma undan då.
Alla K9´s är snabba på korta sträckor och har dom bytet instängt så...

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Insanity

« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 16:02 »
Men usch så obehagligt  :-\

Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Dollar

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 17:18 »
Detta med björn är ju inte ovanligt just nu. Vi har ett antal björnar här som går och vakar på våra hästar. Jag ser hur de dreglar. Men än så länge har ingenting hänt.

Vi har gjort en ansökan till Viltskadecenter för rovdjurstängsel.

Fatta hur mkt björn vi har nu. De som bor kring dessa djur har inget annat val än att stå ut med det. Detsamma gäller för de som har varg. De sitter där i sina fina kostymer i vår huvudstad och bestämmer att si och så många vargar,björnar ska vi ha men vi ska inte ha dem här utan vi låter dem vara där och där och där. Sen att det bor människor där också det verkar inte vara så noga. Hur roligt är det att låta barnen vara ute och leka? Sen så ska man ha magsår så fort man har sina djur ute. Nä skärpning!

Jag som är älgjägare brukar åka ut och kolla läget i skogen lite nu och då. Man ser knappt en älg längre utan man ser en björn istället. Å nog ser jag hellre en älg än björn. Iaf hemma vid.

Nä som sagt se till att  stänga om dina djur riktigt för om något händer har du inget för. Även om det är lagligt att skjuta rovdjur som befinner sig vid tamdjuren så kan du ge dig f*n på att dom får till det så att man hamnar i fängelse iaf.

Ja ursäkta, jag känner bara att jag blir så upprörd då det snackas om rovdjur och vi vill skydda våra tamdjur och än hur vi vrider och vänder så har vi ändå alltid rumpan där bak. :-X
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 29 jun-07 kl 17:19 »
 >:( >:( >:(
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #5 skrivet: 29 jun-07 kl 22:18 »
I Alboga - Eriksberg  har björn rivit två hästar!! Stäng in era djur!
Förmodligen samma djur som tog en fölis i Kärråkra i fjol!

Obegripligt för mig hur en björn kan ta hästar, o två dessutom i samma hage  ??? Okej om han överrsakar en men två.. Hästar är flyktdjur o iallafall våra skulle jag tro skulle löpa som galningar av att en björn skulle rassla i buskarna.. Men björnar är snabba..

Hittar ingen info om det nånstans på nätet... tips?

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jun-07 kl 23:07 »
öö.. fick tips av dom drabbade.. vet inget annat..

Tydligen hade dom haft nån björn expert som ändå hade avfärdat att det skulle vara en björn o trodde mer på en annan häst hade varit inne o slagits..Men herregud!

Då var det i såfall en fullbroddad häst som äter även får... Vad vet jag vad man ska tro på..

Hade det varit en häst som varit inne o slagits så skulle man förmodligen veta om en löshäst på en sån liten by..

O för det andra, då skulle det handla mer om benbrott o svullnader ..o huggmärken efter en häst måste man väl känna igen..

Dessutom en häst som tar sig in i hagen o ur hagen.. Nää..

Det förklarar ändå inte dom försvunna fåren..

Fortsättning följer....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 30 jun-07 kl 23:41 »
Är inte björnar vegetarianer med undantag för insekter och fisk? (Och förutom isbjörnar som är köttätare men såå mycket har väl inte arktis hunnit smälta än?) Hur vet ni att det är björn? Det måste vara något sjukt djur i så fall om det går till oprovoverad attack.

Jag hoppas att hästarna klarade sig?
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #8 skrivet: 01 jul-07 kl 09:28 »
Är inte björnar vegetarianer med undantag för insekter och fisk? (Och förutom isbjörnar som är köttätare men såå mycket har väl inte arktis hunnit smälta än?) Hur vet ni att det är björn? Det måste vara något sjukt djur i så fall om det går till oprovoverad attack.

Jag hoppas att hästarna klarade sig?

Björnar är definitivt inte vegetarianer på något sätt. Dom äter älg och dom flesta andra djuren i vår natur.
Björnen behöver inte bli provocerad för att den skall gå till attack, hästarna var förmodligen ett byte han behövde för att stilla sin hunger. Antagligen fanns inget ätbart ute i björnens naturliga miljö.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 02 jul-07 kl 17:44 »

Knappast ::).

Björnar är omnivorer, dom äter liksom människan både animalier och vegetabilier. Gårdsdjur instängda i hagar är snabbmatsresturanger för björn i trakter där dom lärt sig att det är riskfritt att söka föda inne på gårdarna eller i soptunnorna. Häröver har vi ett antal svartbjörnsattacker mot människor årligen.
Oftast mot barn, men även mot vuxna.
Och när man spårar svartbjörn gäller det att ha koll bakåt för det är inte alls ovanligt att björnen slår en lov och börjar spåra dig istället.

Den svenska brunbjörnen är dock inget större hot mot människan (så länge man inte hamnar mellan en hona och hennes småttingar).
De enda björnarna som ser människor som naturligt byte är Isbjörn och svartbjörn.
Some give it all."

Dollar

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 02 jul-07 kl 20:46 »

Den svenska brunbjörnen är dock inget större hot mot människan (så länge man inte hamnar mellan en hona och hennes småttingar).

Eller så länge man inte stöter på en skadeskjuten björn....

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #11 skrivet: 03 jul-07 kl 00:06 »
Eller så länge man inte stöter på en skadeskjuten björn....
Eller en hungrig björn. Det finns idag så fruktansvärt mycket björn, så i sin jakt på föda så söker de sig allt närmare bebyggelse. Men avtagande respekt för människan som följd.
Personligen skulle jag se att ett hundratal björnar sövdes och släpptes ut i Stockholm, där de verklighetavskiljda rovdjurskramarna finns.
Minns bara vilket helvetes liv det var för några år sedan då EN björn förvirrat sin vandring till huvudkommunen... Media jagade det kraken så han stressades ihjäl.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 04 jul-07 kl 00:22 »
Återupptæckt hæst som føda...

I mitt barndommshem finns det en gammal bygdebok om Bjørna socken.
Bjørna heter bjørna før att det var gott om bjørn dær førr, så enkelt ær det.
Før sådær hundra år sedan tog bjørnarna ca 5 hæstar/året 70 kor
+ en massa får.... Som væl ær har nog inte många bjørnar kommit på
att hæst ær gott, inte æn.

Kanske ær det bæst att ha hæstarna i halvbra hagar, inte høgre eller
med starkare el æn att dom rymmer om dom blir jagade!

Har någon på forumet erfarenhet av Pyriné hundar som djurvaktare?
Inte långt från dær jag bor finns Værmlands størsta fårfarm. Dom anvænder
två sådana och dom fixar  varg och vanliga hundar på rymmen galant.
Før længe sedan såg jag en film på Norsk TV dær två
Pyrinéhundar hjælptes åt att jaga bort en bjørn från en fårhage!
Men det ær inte billigt med stora hundar! Jag vet inte om man får gøra
avdrag før inkøp och sedan alla vanliga utgifter før dem.
« Senast ändrad: 04 jul-07 kl 00:23 av Nina W »

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #13 skrivet: 09 jul-07 kl 13:42 »
Jag är nyfiken på hur det gått?

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 09 jul-07 kl 19:20 »
Inte ett spår av en björn.. Jag börjar tro att hela grejen är påhittad ..även om jag också gick på det  ;D

tessiem

« Svar #15 skrivet: 17 jul-07 kl 12:56 »
Så vi som har valt att bo någon annanstans än i rovdjurstäta skogar har ingen rätt att ha åsikter om de rovdjur som finns här i Sverige?  ???

Eller en hungrig björn. Det finns idag så fruktansvärt mycket björn, så i sin jakt på föda så söker de sig allt närmare bebyggelse. Men avtagande respekt för människan som följd.
Personligen skulle jag se att ett hundratal björnar sövdes och släpptes ut i Stockholm, där de verklighetavskiljda rovdjurskramarna finns.
Minns bara vilket helvetes liv det var för några år sedan då EN björn förvirrat sin vandring till huvudkommunen... Media jagade det kraken så han stressades ihjäl.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 17 jul-07 kl 15:53 »
Så vi som har valt att bo någon annanstans än i rovdjurstäta skogar har ingen rätt att ha åsikter om de rovdjur som finns här i Sverige?  ???
Jo det tycker jag absolut att ni ska ha. Precis som en dalslänning har rätt att ha åsikter om biltullar i Stockholm.
Saken är väl bara den att Stockholmaren drabbas lika lite av en överpoppulation i rovdjursstammarna som Dalslänningen drabbas av biltullar i Sthlm. Så vem borde ha mest att säga till om i frågorna?
Jag bryr mig om och har åsikter om mycket i Sverige (känns viktigt då jag har nära och kära som bor kvar där). Men beslutsrätten av hur ett problem bör lösas borde ligga hos dem som bor i det drabbade området.

Häröver beslutas fler frågor på lokal nivå i det Township man bor i.

/Fred
Some give it all."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #17 skrivet: 17 jul-07 kl 22:46 »
Inte ett spår av en björn.. Jag börjar tro att hela grejen är påhittad ..även om jag också gick på det  ;D

Jag tror också att det är en skröna. Kanske ett sätt att påkalla uppmärksamhet mot björnar?

Däremot har jag faktiskt nyligen läst om att ett lodjur slagit ett nyfött shetlandsföl. Källa: www.bukefalos.com

Dollar

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 18 jul-07 kl 15:33 »
Och däremot så var det en björn här i trakterna, ja ungefär 15 mil bort från mig som tog 6 får. De hittade 4 st men jag vet aldrig om de hittade de andra två och ja naturligtvis var ju de som de hittade döda...

Jag tror att jag ska skaffa mig en sur sugga som tar hand om björnen jag  ;D

Franceska

« Svar #19 skrivet: 26 jul-07 kl 11:25 »
Ja det är inget större problem för en björn att hinna ifatt en häst som står inhägnad. Hästen kan ju inte komma undan då.
Alla K9´s är snabba på korta sträckor och har dom bytet instängt så...

Fast björn är ju ingen K9...

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser