Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår nya omformare  (läst 3493 gånger)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Vår nya omformare
« skrivet: 27 jun-07 kl 19:14 »
Så nu blir det nya tag i vårat elsystem. De gamla batterierna är slut och laddaren likaså. Nu har vi ett nytt system på gång.

Elverket som ger 3 x10A. Den ska änsålänge fortsätta att ga på diesel.

2 x4 x 12V x 200Ah djupcykelbatterier med 5 års garanti. Det blir 48V x 400Ah batteribänk inkl en riktig batteriövervakare som mäter in/ut över shunt och det ger mycket finare värden än att bara mäta spänningen och göra en gissning om laddningstillståndet.

En Victron multiplusomformare/laddare som ger 3000W ut kontinu och 6000W toppeffekt. Den har en rolig fitjur som håller koll på elverkets maxeffekt. Den kan lägga till ström om vi överskrider maxeffekten eller om vi inte tar ut maxeffekten på elverket  ladda med resten så elverket blir bra belastad.
Den ska kompletteras med 2 likadana omformare framöver som kommer att ge oss 3fas då. Vi ska då även lägga till 8 batterier.

Det jag just nu är lite sur över är alla tyskar som köper upp varenda solpanel på jorden. Annars skulle systemet ha kompletterats med 400W solpanel direktkopplad till batterierna utan regulator.

Det blir trevligt efter att ha härkat mig fram med dagens installation i 3 år nu.


Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Vår nya omformare
« Svar #1 skrivet: 19 aug-07 kl 12:41 »
Det jag just nu är lite sur över är alla tyskar som köper upp varenda solpanel på jorden. Annars skulle systemet ha kompletterats med 400W solpanel direktkopplad till batterierna utan regulator.


Kolla med Gällivare PhotoVoltaic AB om de inte har kvar något. De brukar kunna sälja andrasortering (med skönhetsfläckar) till ett bra pris.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Vår nya omformare
« Svar #2 skrivet: 01 okt-07 kl 18:45 »
Nu är den första fasen inkopplat med en victron quatro, 5kW ut mot elnät, den har som sagt även powerassist för att göra livet ännu roligare.

Tillsammans med elverket kan jag plocka ut 40A på denna fas och många problem är som bortblåsta, till exempel hoppande tvättmaskiner.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Hasse

  • Gäst
Re:Vår nya omformare
« Svar #3 skrivet: 01 okt-07 kl 19:20 »
Oj, det var kraftiga grejer! Hur mycket kostar en sådan omformare?
Vad har du för motor till generatorn?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Vår nya omformare
« Svar #4 skrivet: 01 okt-07 kl 21:25 »
Tja, jag vet inte riktigt, den är så ny att fabriken inte har satt något pris, men under 30kkr. Kolla på www.victronenergy.com, där finns den annonserat på deras framsida.

Generatorn är på 3x 10A och motorn är en mitsubishi S3LE på 1500 varv.
SDMO Alize heter kombinationen.

Just smartheten av denna omformare är trevligt, man ställer in att ens elverk kan ge 10A, när då generatorn går så används allt som inte används i huset till laddning. Använder man mer än 10A i huset så assisterar omformaren elverket och då kan man ta ut elverk 10A och omformare 23 A cont och 40A under typ 30 sekunder.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Hasse

  • Gäst
Re:Vår nya omformare
« Svar #5 skrivet: 01 okt-07 kl 21:40 »
Snyggt elverk. Inkapslat och fint, bullrar inte så mycket antar jag?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Vår nya omformare
« Svar #6 skrivet: 01 okt-07 kl 22:40 »
Jag är datanörd, alltså har jag kabbat elverket.

nej, allvarligt jag håller på att koppla den till värmesystemet igen och allt plåt satt i vägen och så blev jag trött på att det var trång och jävligt vid de ställen där frekvent underhåll ska göras så den är kabbat och bor i en fryscontainer utan frysaggregrat.

Den är tyst.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
Re:Vår nya omformare
« Svar #7 skrivet: 02 okt-07 kl 23:54 »
Mitt elverk dog naturligtvis under dagen, precis när man börjar bli klart. Detta är att varnande exempel för alla er som har fast indragen el och vill  bli av med den.

Vad är felet? Tjo, något gör att inte solonoiden till högtryckspumpen hålls i sitt utdragna läge. Om jag istället styr den från batteriet då hålls den alldeles utmärkt på plats. Alltså är något fel på styrkortet, och det borde inte vara svårt att fixa ett eget styrkort. Det finns dock 2 saker på elverket som jag inte vet hur de fungerar och det är tempvakten och oljetrycksvakten. Är det någon som vet hur dessa sensorer fungerar?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

machoman

  • Inlägg: 194
SV: Vår nya omformare
« Svar #8 skrivet: 06 jun-08 kl 23:44 »

Det jag just nu är lite sur över är alla tyskar som köper upp varenda solpanel på jorden. Annars skulle systemet ha kompletterats med 400W solpanel direktkopplad till batterierna utan regulator.






Och varför utan regulator? Skönt att förstöra batterier eller?
Tyskar köper? Det är väl ingen brist på solcellspaneler, under halva priset i USA inkl moms tull och frakt till Sverige.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Vår nya omformare
« Svar #9 skrivet: 07 jun-08 kl 01:00 »
Och varför utan regulator? Skönt att förstöra batterier eller?

Nej, men jag har 1200Ah x 24V samt en tomgångsförbrukning på huset som är på cirka 300W, det ska jävligt mycket till om dessa 400W solceller ska ha sönder batterierna.

Citera
Tyskar köper? Det är väl ingen brist på solcellspaneler, under halva priset i USA inkl moms tull och frakt till Sverige.
Detta var för ett år sedan, nu har det lugnat ner sig betydligt och jag har köpte 340W solceller.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser