Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsning mellan pärlhöna och höna = steril  (läst 7584 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Korsning mellan pärlhöna och höna = steril
« Svar #20 skrivet: 09 jan-09 kl 01:37 »
Herregud jag höll på att bli galen!!  :o

Trodde jag var inne på höns när jag skrev.

När jag äntligen lyckats hitta något om Jerseyn på alternativ i en länk i en tråd om roliga hönsraser så hittade jag inte till baka.

Gick inte att söka på Jersey jätte hur jag än bar mig åt.

Kollade alla sorters omvägar och tillsist nappade det på Ämnessammanfattning.

Så förvånad jag blev av rubriken.
Det var ju inte under höns.  :-[

http://safari.til1000.net/honer/jersey_kjempe.htm

getalina

• Halland
« Svar #21 skrivet: 09 jan-09 kl 07:46 »
Såå besviken jag blev hade skickat efter boken "höns"  Den finns här inne på alternativ oxå. Inte en fjäder om Jersy jätte. 

Men jag kom fram till att äggen är bruna i alla fall i föregående inläggs länk.

Här inne hittade jag pärlhönsägg.  http://batslycke.blogspot.com/2008/08/idag-hnder-det-lite-av-varje.html

Och här http://www.solblomma.se/Parlhonsagg.htm   lite knepigt att bedöma äggen.

Nu startar jag en tråd om Jersey Jätte så kan vi forsätta där inne så vi inte "hackar" sönder denna tråd.
« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 07:49 av getalina »

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 09 jan-09 kl 11:28 »
Tror du inte Jersyn hoppar på den andra hönan då?

Är inte denna tråd ett bevis på att en pärlhöna också löper risk att bli "påhoppad"? :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

getalina

• Halland
« Svar #23 skrivet: 09 jan-09 kl 20:30 »
Är inte denna tråd ett bevis på att en pärlhöna också löper risk att bli "påhoppad"? :)

Mjo det har du nog rätt i  :-[  Men som sagt det blir ju inga ättelägg efter en sådan bortbyting.

Perfekt att ha som ruvare då ju. Om de kan ligga på sådana jätte ägg utan att mosa dem.
« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 20:32 av getalina »

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 09 jan-09 kl 21:40 »
Hönsfåglar hybridiserar, pärlhöns - höns, pärlhöns- påfågel, tjäder-orre ja det finns många möjligheter, och de blir sterila, hade de inte blivit det, hade alla höns sett konstiga ut, efter några tusen år eller så.

Den som får ihop kalkon och pärlhöns får nog fram något som är svårt att skilja från en riktig asgam.

Ankor och höns funkar inte, men visst har man sett att de försöker.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

gernsö

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 01 maj-09 kl 20:00 »
Jag hade faktiskt en höna/pärlhöna korsning för ett par år sedan, ska ha ett par bilder någonstans, återkommer med dem om jag hittar dem....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 4 användare
Berberis, Nataks, Erik Forsman, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser