Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineralkraft  (läst 8669 gånger)

naturodlaren

Re:Mineralkraft
« Svar #20 skrivet: 02 nov-07 kl 18:51 »
Hej, alla är vi intresserade av att odla ekologiskt på naturens villkor. Gå in på www.svt.se och spela upp Rapport 29/10 kl 19,30. Se inslaget om rockdust (stenmjöl). Kommentarer är överflödiga.
Hälsningar Naturodlaren

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #21 skrivet: 04 nov-07 kl 08:39 »
Jag såg inslaget på svt om stenmjöl, och har läst den här tråden. Då undrar jag, vad finns det för "biverkningar"? Det finns ju en hel del strålning i berggrunden, frigörs inte den på något vis genom stenmjölet? finns det bara nyttiga mineraler i stenmjölet eller finns det kanske skadliga ämnen däri också? Som alla vet så är naturen ibland ganska giftig i sig själv.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Tapio

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 04 nov-07 kl 10:47 »
Halaj!

Om det är någon som är nyfiken på att prova det där med stenmjöl, bor i Göteborgstrakten med omnejd, och bara behöver en eller ett par hinkar med stenmjöl så har jag ett par kubik ståendes sen jag borrade min brunn.

Jag kan ju inte garantera strålningshalten, men själv är jag inte det minsta oroad.

Alldeles gratis är det.
PM:a.

//T

odlaren

• Ekologisk Trädgård
« Svar #23 skrivet: 18 dec-07 kl 13:27 »
Hej!

Nu är Odlaren ute med artiklar om stenmjöl. Mer info om Fobo och tidningen hittar ni på vår nya hemsida www.fobo.se. Där hittar ni också några äldre artiklar om stenmjöl plus massa annan odlingsinfo.

Hälsningar
karin J
redaktör för Odlaren
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 13:29 av odlaren »

naturodlaren

« Svar #24 skrivet: 11 jan-08 kl 21:46 »
Hej, tiden går fort och nu är det 2008. Förra året!! var vi på Elmia, där presenterades Mineralkraft, det första svenska utbudet som jag kom i kontakt med. Samtidigt presenterade Rapport i TV 1 ett långt och utförligt reportage om Rockdust (stenmjöl) som också finns i Sverige.
Båda verkar vara det vi kan använda oss av och samtidigt vara ekologiska, Jag pratade med representanter från Mineralkraft på Elmia och tydligen är både Rockdust och Mineralkraft rena och fria från negativa biverkningar.
Även "Planet Earth" förstärkte detta, Programmet sändes i TV 1.
Solga hälsningar

Alaa

• Övriga världen
SV: Mineralkraft
« Svar #25 skrivet: 27 jan-12 kl 14:27 »
Dolagi trading AB har ensamrätt på distribution av SEER Rockdust i Skandinavien och Mellanöstern.
se http://www.dolagi.se/SEER-ROCKDUST.php

kurt

« Svar #26 skrivet: 28 jan-12 kl 04:06 »
Som tur är verkar befolkningen i stort genomskåda sådana här bedrägerier, eftersom det i stort sett inte hänt något alls sedan de började med dumheterna.

"No yield effects due to rockdust addition were apparent after 3 years of the field trial. In addition, rockdust did not impact on plant nutrient content nor did it affect the soil chemistry despite 3 years of weathering that was considered sufficient time to release nutrients to the soil. Samples of soil were taken in the summer after the final year of the field trial to determine long-term changes in the soil microbial communities between the treatments. Results showed that there were fewer long-term changes than were initially expected in soil microbial communites at the end of a 3 year trial of these materials. Short-term greenhouse pot trials were also conducted using 3 different test crops to investigate the use of greenwaste compost and various types of rockdust for use as growth media in comparison with a peat based control. Results showed that while greenwaste compost supported plant growth as well as the peat based media, no rockdust type increased plant growth beyond the yield in a greenwaste compost control."

http://theses.gla.ac.uk/617/

Bo

« Svar #27 skrivet: 28 jan-12 kl 07:16 »
Tillskott av mineraler till en jord där ingen brist på sådana föreligger, har ingen som helst effekt. - Det visste vi förut.

Men skall du försöka odla på en torvmosse, blir skillnaden enorm mellan att starta bums eller tillföra mineraler först.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #28 skrivet: 28 jan-12 kl 12:05 »
De doser som rekommenderats i samband med den här nya skottska stenmjölsvågen är mycket höga. I försöket som Kurt hänvisade till lade man t ex på 40 ton/ha. (Det skulle räcka i minst 5 år.)

Det kan vara intressant att gå till källorna för den ekologiska odlingen.

I organisk-biologisk odling har stenmjöl använts länge. Man brukar rekommendera mycket mindre doser, runt 0,5-1 ton/ha och år. Man sätter helst till detta till nyslagen grönmassa/gröngödsling, som ett slags ytkompostering, för att lättare förena det mineraliska med det organiska. Även tillsats i högkompostering förekommer. (Det är ju inte så självklart att mineralisk substans tas upp av växter eller mikroorganismer. Den kan behöva omvandlas i mer biologiskt tillgänglig form o.s.v.) Man brukar främst framhålla stenmjölet som ett medel bland andra att hålla jord och växter friska, snarare än att utlova skördeökningar. Jag är dock osäker i vilken omfattning denna traditionella stenmjölsgödsling fortfarande tillämpas inom organisk-biologisk odling i Sverige. Se vidare:
http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/godsling/stenmjol.shtml

Inom biodynamisk odling är man återhållsam med att tillföra tillsatser utifrån. Behöver man tillföra mineralisk näring (stenmjöl) så vill man helst tillsätta den till komposten i små doser (någon eller möjligen några procent), så att den får förenas med organiskt material under gynnsamma omständigheter.

Ett annat men likartat sätt att tillföra stenmjöl är att strö den tunnt över stallgödsel, gärna redan vid utgödsling. Dessutom ska detta vara bra mot lukt och flugor.

PS. Detta blev visst delvis en upprepning men även en utvidgning av vad jag redan skrivit i tråden.
« Senast ändrad: 28 jan-12 kl 12:11 av Anders Skarlind »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #29 skrivet: 28 jan-12 kl 12:16 »
Ytterligare ett perspektiv, som börjar vinna mark inom ekologisk odling, dock ej så mycket i det här landet ännu:

Börja med en ordentlig jordanalys, så du ser vad din jord behöver. Välj sen organiska och mineraliska tillsatsmedel som svarar mot detta. Rätt stenmjöl på rätt plats (och tillsatt på rätt sätt) kan göra nytta. Men en tillsats på måfå kanske inte gör märkbar nytta, eller kan i värsta fall vara skadlig.

För övrigt har jag nu vid två tillfällen gjort sådana jordanalyser på två rätt olika svenska jordar. Resultatet var intressant. Behovet av mineraltillskott var lågt. I ett fall fanns problem genom att jag satt till för mycket kalk (ett stenmjöl). Behovet av att göra befintlig mineralnäring mer tillgänglig var större. Behovet av att sätta till lite mer och kväverikare gödsel/kompost var ganska stort.
« Senast ändrad: 28 jan-12 kl 12:24 av Anders Skarlind »

Skytten

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 19 feb-12 kl 18:42 »
Det är nog sällan det är "mineralbrist", om man nu med mineral menar allt utom NPK. Oftast är det mer kompostmaterial som behövs.  Inte så länge sen  vi fick en ordentlig uppfriskning av nya mineraler, bara ca 12000 år sen. Värre är det på äldre jordar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser