Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alltid lär man sig något  (läst 1013 gånger)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Alltid lär man sig något
« skrivet: 22 jun-07 kl 00:10 »
Oj, här har varit jobbiga dagar  :o! Har just lärt mig att getter INTE gillar hagar med för mycket sly! Lagom är tydligen bäst! Har jagat getter i olika storlekar i flera dagar nu, tar in dem i hagen och vips är en annan ute!  När jag flyttade tillbaka dem till hagen med mer gräs och mindra sly blev hela getfamiljen så nöjd så nöjd!!! ;D Och jag har lärt mig något nytt!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Alltid lär man sig något
« Svar #1 skrivet: 22 jun-07 kl 00:55 »
Jag har fått för mig att det är så här: man måste titta på hur djuren lever i sin naturliga miljö för att veta vad de gillar eller inte. Dvärggetter kommer ju ursprungligen från afrika. Där användes de på karga öppna ytor (om jag inte har helt fel) och därmed är de mer vana att äta gräs än sly. Och trivs bättre där det är lite öppet. Ex. vår gamla lantras jämtget lever i skog alltså borde den äta mer sly och trivas bättre i skogsmark.
Vad tror ni om min teori. Någon som har samma fundering eller gjort liknande upptäckter.
men dvärgarna äter mer än gäna sly också...

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Re:Alltid lär man sig något
« Svar #2 skrivet: 23 jun-07 kl 00:55 »
Håller med dig! Men jag tyckte att de kunde "hjälpa" mig med den där kullen med slyt. Men nu klipper jag av det till dem istället och lägger in till dem i hagen. Visst är det kul att lära sig nya saker, både genom teori och framförallt i praktiken! Det senare föredrar jag bäst själv ;D ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Alltid lär man sig något
« Svar #3 skrivet: 23 jun-07 kl 01:26 »
Jag har också lärt mig något, att det inte är bra med för tama getter. Glad i hågen släppte jag in mina små gulliga nyköpta göingekillingar i hagen som jag byggt med blod svett och tårar.

Det var inte populärt, de vill vara med människor. Två minuter senare kom getkillingen på att man kunde hoppa upp på väggen som hagen vetter mot och studsa ner på andra sidan nätet! Bockkillingen stod kvar och bräkte och grät förtvivlat.

Nu när jag är inne får jag stänga in dem i en box (som jag har fått bygga på med extra plankor på höjden annars hoppade de över). När jag är ute går de efter mig var jag än är. Äter upp rosorna och sparrisen, stångar hunden och katterna, välter ner vattenflaskorna till kaninburarna, m.m.

Emellanåt kommer de fram och ska pussas och kela lite medan svansarna vispar runt. Man kan ju inte ens bli arg på dem, men ska jag verkligen behöva bygga ett tre-meters högt staket?? (Grubblar på vad jag ska göra)

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Alltid lär man sig något
« Svar #4 skrivet: 10 aug-07 kl 22:22 »
Kör in dem och lär dem att dra en vagn eller bära svapkorgarna.
Är de smarta kommer de fram till att nöjje är förenat med nytta och människsällskap med arbete.
Har Du mindre tur, som jag, så är det ett pris de gärna betalar ;).
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 2 användare
Nörd Otaku, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser