Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tall och blåbär....  (läst 3358 gånger)

Balbina

• -
tall och blåbär....
« skrivet: 20 jun-07 kl 11:38 »
Om man sågar av tallkvistar och hänger dem inne... Hur länge håller de sig då?? Förändras vitamin och mineralinnehåll när man fövarar dem??
Samma fråga ang. blåbärsris..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:tall och blåbär....
« Svar #1 skrivet: 20 jun-07 kl 11:41 »
Tallris skördar jag från träden mitt i vintern. Dom är bäst så. Blåbärsriset tycker jag kan få ligga där det är. Så det blir fler blåbär :)

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 20 jun-07 kl 14:56 »
Tallris skördar jag från träden mitt i vintern. Dom är bäst så. Blåbärsriset tycker jag kan få ligga där det är. Så det blir fler blåbär :)

Ger du inte blåbärsris till dina getter???
Skördar du tallris då så de räcker för hela året?? är det mest nyttiga ämnen i dem då på vintern eller för att de håller bäst??

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 20 jun-07 kl 17:39 »
Jag har verken blåbärsris eller tall i närheten utan får åka några mil för att komma åt det. Då blir det lätt så att man inte gör det ex. två gånger i veckan. Det var därför jag frågade.

Stora bocken Bruse

« Svar #4 skrivet: 21 jun-07 kl 12:14 »
Blåbärsris? Det var nytt för mig.. Varför ska man ge det? Hur mycke och ofta ska dom ha det?

Är det bara tall som gäller eller funkar det med granris också?

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 21 jun-07 kl 13:46 »
Betänk att blåbärsris har en extremt långsam tillväxt, inte alls att jämföra med tall eller likn. Det ris du "skördar" kan mycket väl vara uppemot 40 år och blåbären utgör en viktig föda för många djur o fåglar.
Hur skördar du det förresten, rycker eller klipper?

Ja, ja, det framgår väl att jag inte tycker det är nån bra ide att skörda blåbärsris. Rätta mig gärna om jag har fel.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 21 jun-07 kl 15:59 »
Betänk att blåbärsris har en extremt långsam tillväxt, inte alls att jämföra med tall eller likn. Det ris du "skördar" kan mycket väl vara uppemot 40 år och blåbären utgör en viktig föda för många djur o fåglar.
Hur skördar du det förresten, rycker eller klipper?

Ja, ja, det framgår väl att jag inte tycker det är nån bra ide att skörda blåbärsris. Rätta mig gärna om jag har fel.

ok, det var någon som nämnde i en annan tråd att blåbärsris är bra för dem.
Hade bara tänkt skörda det under denna säsong för jag har planer på en mindre odling med buskblåbär. Bären till mig själv och ris till getterna.

bock

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 jun-07 kl 19:27 »
Förr i tiden tog man även rönnbärsskav och gav till getterna på vintern. Har själv provat det och det funkar bra. Man tar själva barken på rönnen och ger dem. Finns det gott om rönn kan man ta ner något träd och ge dem som den är, resten sköter dom själva. Det som blir över kan man ta till ved.

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 24 jun-07 kl 21:14 »
Förr i tiden tog man även rönnbärsskav och gav till getterna på vintern. Har själv provat det och det funkar bra. Man tar själva barken på rönnen och ger dem. Finns det gott om rönn kan man ta ner något träd och ge dem som den är, resten sköter dom själva. Det som blir över kan man ta till ved.

Men om man vill ha träden kvar ska man inte ta av barken.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 26 jun-07 kl 19:43 »
Blå bärs riset skall man bara ge om detfinns behov av extra näring eller om geten är sjuk på något sätt. Det växer för långsamt för att skördas regelbundet.
Tallen försämras intill otjänlighet som föda då den lagras en längre tid. Färsk och inte äldre än ca en vecka är extremt god mat åt getter.
Ju kallare det är ju mer C-vitamin och olika sockerarter innehåller barren och barken.
Granen är utmärkt färsk också men en sådan mängd av nyttigheter innehåller den inte.
Bäst är granen på vintern och under vår och försommar.
Skall man torka och lagra grönt till vinterfoder får det vara lövträd.
Alm, Ask, Lind  och Lönn är näringsrika och omtyckta.
Rönn, Oxel och Sälg samt Pil innhåller minneraler och är goda året om.
Björk innhåller inte så mycket näring men ärsom torkad kärkommen omväxling på vintern.
Al och Pors innehåller oxå minneraler men alla getter vill inte äta dessa.
Poppel ch Asp är rika på kväve då de bär löv men smakar utmärkt i februari och tills löven slagit ut men då de tappat löven tappar de lite i smak.
Ek och Bok kan ges som omväxling men var försiktig med ekollonen. Ges Ek skall getterna ha mycket hö (gärna saltat) jämte så minskas risken vessäntligt.
Slån, Fågelbär och Hägg ärb inte god föda p g a ett Bittermandelsliknade ämne vilket finns i barken men också i bladen.

Skall löv bärgas och torkas skall träden beskäras innan den 20 juli enligt gammal sed för att risknippena skall hinna torka ordentligt innan höstfukten.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser