Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mura öppenspis  (läst 15840 gånger)

Fiddler

Mura öppenspis
« skrivet: 20 jun-07 kl 11:37 »
Jag har just köpt ett hus, och häromdagen nämnde jag för min svåger att jag funderade på att mura en öppen spis. Hans hånskratt ekar fortfarande i mitt bakhuvud. Men kan det verkligen vara så märkvärdigt. Jag tror att om man bara har lite handledning i form av nån instruktiv bok eller någon bra nätsajt så ska det väl vara en lätt match. Någon som har erfarenhet av detta, eller känner till någon bok eller så?

Trottoarbonde

Re:Mura öppenspis
« Svar #1 skrivet: 21 jun-07 kl 15:01 »
Hej

Jag murade en öppen spis för ca 15år sedan (hua vad tiden går), det var inte speciellt svårt men tog lite tid pga murningen måste torka lite mellan varven. Jag lånade en massa böcker på biblioteket dels för att hitta rätt stil dels för fakta.
 Det viktigaste jag kom fram till då var att ha rätt dimension på öppning resp rök kanal så man inte får problem med inrykning.
Passa på om du har möjlighet att ta in förbränningsluften utifrån och/eller sätta en "kråka" dvs en grov plåtkonstruktion där man mha elden värmer luft helst tagen utifrån. Från min kråka gick 3st rör 100mm diameter från själva kråkan, detta värmde luften utifrån kanon och cirkulationen genom kråkan blåste lätt ut ett ljus. Med denna teknik får man lite bättre verkningsgrad även om det mest är mysfaktorn man är ute efter.
Prova, lycka till.

Mvh
Trottoarbonden

Fiddler

« Svar #2 skrivet: 27 jun-07 kl 16:51 »
Jag fattar inte riktigt det där med kråkan, men det lät ju intressant.Hittade inget på nätet om det men jag ska kolla vidare. Tack för tipset. Jo nog är mysfaktorn det som drar mest, men även att kväsa svågern förstås. ;D

KJE

« Svar #3 skrivet: 27 jun-07 kl 21:06 »
På tal om öppna spisar, är det någon som har koll på vilka dimensioner som krävs på rökgången? Klarar man sig med 120 mm insatsrör t ex?

Trottoarbonde

« Svar #4 skrivet: 28 jun-07 kl 17:49 »
Hej på er

Jag tror inte du klarar dej på 120mm i diameter när det gäller öppen spis, kanske om du sätter en insats isåfall.
Jag hade själv ett stålrör som var 200 eller 220mm i diameter, har man för lite så ryker det lätt in.

Jag vet inte hur vanligt det egentligen är att man sätter en kråka nu för tiden, nog vanligast med insats i gjutjärn.

/Trottoarbonden

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 05 jul-07 kl 10:10 »
Enligt traditionell modell så skall en riktig öppen spis ha två kanaler från kupan, var och en med eget spjäll. En kanal går från toppen på kupan direkt till skorstenen. Den andra börjar i innerhörnet litewt lägre ner. Den går neråt bakom spisen och i en sväng under spisen och sedan upp och ut i skorstenen. Dessutom skall det finnas en eller två luftkanaler som tar in kall luft vid golvet och ger ut varm luft vid axelhöjd. Ofta brukar man dessutom ha en tilluftskanal som går från kryprummet under golvet genom spisgrunden och mynnar ut nertill i eldstaden.

Alla dessa kanaler skall vara rätt dimensionerade och alla brandskyddskrav skall uppfyllas.

En spis med en kanal rätt upp lär ha så dålig verkningsgrad så man mer eller mindre eldar på förlust. Spisen drar ut mera värme än den producerar. En riktig spis med kanaler har litet bättre verkningsgrad men mycket sämre än en kakelugn. Man eldar nog mest år kråkorna i alla öppna spisar.

Jag skulle inte våga ge mig på att mura en öppen spis själv. Inte ännu på något årtionde åtminstone. Det är väldigt svårt. Jag har varit med litet och det var tillräckligt för att inse mina begränsningar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Bo

Nonsens
« Svar #6 skrivet: 05 jul-07 kl 14:38 »
Vem har lurat i dig denna smörja? - Alltså med kanaler hit och dit.

Vill man hushålla med veden kan man göra som jag och mura rökgången i vinklar så att rökgasernas värme tas bättre tillvara. Det blev bra drag trots en tvärsnittsyta på 12 gånger 12 och en öppning mot rummet på 21 gånger 21

Så får man inte glömma att man måste komma åt att sota.

http://i56.photobucket.com/albums/g174/kalabalik/HPIM0018.jpg

« Senast ändrad: 05 jul-07 kl 17:01 av Bo »

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 05 jul-07 kl 21:12 »
Ett par tre byggmästare och två erfarna murare.

Dessutom har jag haft möjlighet att studera några nåna här spisar, varav en delvis nedrasad.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

eka

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 05 jul-07 kl 22:28 »
TW. Jag kan misstänka att det du beskriver är lokala specialiteter. Jag har aldrig sett en sådan konstruktion. Hur gamla är dessa du sett? Är de mer än 100 år kan jag tänka mig att de använts. Är de yngre skulle jag höja ögonbrynen och misstänka experimentlusta.

Skorstenar med halvsten från vanliga spisar funkar och med bra drag. Jag har en egen och sett flera stycken.

Jag var själv inne på lösningen med att dra tilluften från torpargrunden tills jag lärde mig att luftväxling där kan orsaka röta.
Skall en torpargrund må bra skall en varm murstock finnas i mitten och luftväxlingen vara så liten som möjligt så att temperaturen från skorstenen gör att luften blir något torrare.

Min far gjöt in ett rör i sin platta från utsidan till sin vedkamin men detta fick nästan motsat verkan. Luften som kom var så kall att elden blev ganska dålig.

Bo. Din spis är mer likt en kakelugn. vad jag sett av dina tidigare beskrivningar är den kanon :D
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Bo

Kakelugnar
« Svar #9 skrivet: 06 jul-07 kl 08:28 »
- traditionella - är farliga otäta eftersom de har nedåtgående rökkanaler och trycket uppe i krökarna kan bli högre än i rummet men går krökarna horisontellt är det ingen poäng med att ha dit sotare att provtrycka.

« Senast ändrad: 06 jul-07 kl 08:32 av Bo »

TW

• Finland
« Svar #10 skrivet: 06 jul-07 kl 12:07 »
Det kan vara en lokal modell. Ursäkta att jag inte tänkte på det. Jag trodde att spisar är lika överallt. :-X

De gjordes ungefär från 1850 till 1920 skulle jag gissa, och nu på senare år har folk börjat mura dem igen för de har bättre verkningsgrad än en modern öppen spis.
Antifacist.

KJE

« Svar #11 skrivet: 06 jul-07 kl 13:36 »
Skorstenar med halvsten från vanliga spisar funkar och med bra drag. Jag har en egen och sett flera stycken.
Halvstenskanal är väl ca 14x14 cm? Är det någon som har en aning om ett rör på 14 cm diameter är jämförbart med en halvstenskanal? Hörde någonstans att det blev bättre drag i runda rör än i fyrkantiga kanaler.

bushwomen

« Svar #12 skrivet: 09 jul-07 kl 18:59 »
i hela mitt liv har folk sagt att allt e så svårt,jag e så jäkla trött på att höra detta nu!!!det e klart att de så kallade utbildade säger att det e svårt,för de vill ju gärna göra jobbet åt dej å du betalar dom,försöka duger ju,eller!!!nån pratade om john seymor å hans gamla bok om att mura en spis,å han säger där att ni ska lita på er själva å eran instinkt,vi kan klara det vi vill,jag råkar ha den boken,å när jag har köpt nya färg-patroner till scannern så ska jag lägga ut dom här,jag förstår osäkerheten du känner,för vi har ifrån tagits våran rätt att använda våran hjärna!!!jag känner den oxså i avsaknad på med männskor som drar åt samma håll som mej.titta tillbaks på folket som levde innan oss,de uppfann så många nödvändiga saker de behövde för att överleva,de frågade inte nån,varför e vi så rädda nu???jo för att vi blev splittrade när industrialismen kom i vadå  slutet på 1700 talet å början på 1800 talet,många av oss känner att det e nog nu,så känner jag i.a.f.därför e jag glad åt den här tidningen som säkert sammanför folk på olika sätt,m.v.h.bushwomen

forestman78

• Södermanland
SV: Mura öppenspis
« Svar #13 skrivet: 07 jan-12 kl 22:50 »
Nu har det gått några år... Hur har det gått för dig?  Har du murat någon spis? Jag är nyfiken på hur svågern klarade av att se ditt verk eller om han fortfarande sitter och skrattar åt dig. Dessutom funderar jag själv på att mura en spis av eldfast tegel (som jag har gott om)  med en insatskassett i. Vet inte om jag klarar det men tänker lite dom du gjorde "hur svårt kan det vara" .
Biodlande torpare med hund och gäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser