Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vall - när skörd?  (läst 7416 gånger)

louise

• Gäst
Ny vall - när skörd?
« skrivet: 19 jun-07 kl 18:05 »
Försöker göra en växtodlingsplan å bara rör till det. Tanken är att grisar ska böka upp gammal vall, och vallen/höet ska gå till får. Men det verkar vara lite fakta jag inte har koll på:

Ska man så vall på hösten eller våren?
När kan man ta första skörden,  samma vår eller året efter?
Jag vill helst inte ha säd som skyddsgröda. Om man har rajgräs som skyddsgröda, när skördar man då?
Bör jag ha någon gröda året innan jag anlägger vallen eller kan jag så direkt efter grisarnas bökning?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Ny vall - när skörd?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-07 kl 09:47 »
Har du säd som skyddsgröda (fast du inte vill) kan du slå säden och torka den som hö. Vallen växer oftast långsamt och ger ingen skörd första året (gräset blir inte så högt). Sedan skyddar säden mot att ogräs ska få fäste innan vallen. När vallen sedan är etablerad klarar den ogrästrycket bättre.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jun-07 kl 11:51 »
hm, ja om skördeprocessen för säden är så enkel kan jag tänka mig det. Men.. om man nu ändå odlar säd kan det inte vara bra att ta till vara den och ha som kraftfoder? Men suck, så mycket orkar jag inte lära mig.. och skaffa fler maskiner.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-07 kl 23:44 »
Be nån av dina sura grannbönder..  ;) att tröska..eller..nåt sånt :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jun-07 kl 02:02 »
nej nej, här köps inga fler tjänster, jag blir ruinerad!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 jun-07 kl 09:20 »
nej nej, här köps inga fler tjänster, jag blir ruinerad!

Det är dyrt att ha djur..... ;D
allt kostar och "vinsten" uteblir oftast  :P
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 22 jun-07 kl 09:57 »
Att skörda för hand är ju ett alternativ om man har tid men inte pengar och maskiner....

T ex låta säden bli mogen, slå med lie, binda för hand, hänga på tork och sedan antingen tröska eller ge djuren säden med halmen på.

Kan ju tillägga att vi troligen kommer att få göra det här, eftersom mattorna till våran självbindare är helt slut och det verkar omöjligt att få fram "nya". Våra åkerplättar är så små så det är totalt meningslöst att ta hit en tröska. Dessutom lär de köra sönder på dessa stenåkrar.
« Senast ändrad: 22 jun-07 kl 09:57 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jun-07 kl 12:46 »
Tänker mig att det går att skramla ihop enklare maskiner, men jag har inte lärt mig nånting om odling av säd än, så jag vet inte riktigt vad som behövs.

Här står ju ett tröskverk i ladan som kanske går att få igång. Men kan man inte slå av säden med slåttermaskinen? Eller ställer jag en helt puckad fråga nu? hm.. å det finns inga små gammeldags antika tröskmaskiner?

Det där med vinst - har precis köpt alla maskiner som behövs till höskörd och kostnaden för allihop tjänar jag in redan nästa år jämfört med att köpa hö eller att låta någon annan skörda det åt mig.
« Senast ändrad: 22 jun-07 kl 12:48 av Lollo »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 22 jun-07 kl 14:15 »
Tänker mig att det går att skramla ihop enklare maskiner, men jag har inte lärt mig nånting om odling av säd än, så jag vet inte riktigt vad som behövs.

Här står ju ett tröskverk i ladan som kanske går att få igång. Men kan man inte slå av säden med slåttermaskinen? Eller ställer jag en helt puckad fråga nu? hm.. å det finns inga små gammeldags antika tröskmaskiner?

Hej!

Tröskverket kanske går att få igång. Men, det förutsätter nästan att säden finns i kärvar. För att få den i kärvar, så kan man inte slå med en vanlig slåttermaskin, utan antingen lie med segel, eller en urgammal modell av slåttermaskin med avläggare, eller självbindare. Problemet är att man ska få ihop buntar av säden, vilket är ogörligt med ett vanligt slåtteraggregat.

Lägg ingen energi på tröskverket förrän du vet ett sätt att få till kärvar.

Har man lyckan att få tag på en självbindare, eller någon som kan göra det, så kan man ju kränga julkärvar i stan till goda priser!

Edgar
« Senast ändrad: 22 jun-07 kl 14:17 av Edgar »

Strajder

• Aspegården
« Svar #9 skrivet: 23 jun-07 kl 08:11 »
Varför krångla till det med skyddssäd? Det går utmärkt att så renbestånd av vall utan skyddsgrödor. När grisarna bökat klart så plöjer och harvar du, sår önskad vallfröblandning, det kan ske i princip när som helst under sommaren men tänk på att det måste hinna växa upp ordentligt innan vintern annars kan du inte skörda nästa års förstaskörd. Räkna med att du får upp något som är grönt men inte är vallfrö (det kallas ogräs och består framför allt av ettåriga växter såsom mållor). Slå av ogräset när vallen börjar ta sig. Bäst är en betesputs men det går också med slåtterbalk. Kör försiktigt - gräset är ömtåligt!
Nästa år kan du skörda vallen som vanligt.

Vi sår in vallen i skyddssäd eftersom vi vill ha havren till vår biopanna och halmen till djuren - Grannen tvärs över vägen sår renbestånd, han behöver ingen stråsäd.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 24 jun-07 kl 10:43 »
Har man lyckan att få tag på en självbindare, eller någon som kan göra det, så kan man ju kränga julkärvar i stan till goda priser!

;D En god tanke. Ett snyggt rött sidenband om och kärven är väl värd en 20- 30 spänn!

Erik F

« Svar #11 skrivet: 24 jun-07 kl 11:31 »
Det där med vinst- det har jag svårt att tro på. Först plöja.. harva.. så..
fröa.. gödning.. slå.. vända..stränga.. köra in. Utan gödning lär man inte få ihop till bränsle till traktorn ens. Arrendera ut åkern- köp hö av grannen istället. Eller beta den istället. Då slipper du alla bekymmer, och får ett bra foder billigare. Ofta går inte insåningen inte till och frö och körning blir dyrt.

I all välmening ErikF

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 24 jun-07 kl 11:40 »
Det där med vinst- det har jag svårt att tro på. Först plöja.. harva.. så..
fröa.. gödning.. slå.. vända..stränga.. köra in. Utan gödning lär man inte få ihop till bränsle till traktorn ens. Arrendera ut åkern- köp hö av grannen istället. Eller beta den istället. Då slipper du alla bekymmer, och får ett bra foder billigare. Ofta går inte insåningen inte till och frö och körning blir dyrt.

I all välmening ErikF

Exakt  :)

RaggarBonden   8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

surbonden

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 jun-07 kl 13:39 »
Hejsan!

Är helt enig med ErikF och Raggarbonden  

Erik F

« Svar #14 skrivet: 24 jun-07 kl 14:41 »
Jag har en ensam kvinna till granne, hon har 5 ha åker och beten + några
islandshästar. Hon flyttade hit för 10 år sen och hon behövde hjälp med
allt för att sköta åkrarna jag ställde upp när jag var klar med mitt. Då var som regel det vackra vädret slut, så hon fick alltid dåligt hö och var stressad hela sommaren.
Jag erbjöd mig arrendera hennes mark och hon fick hö i betalning + lite jobb på gården. Hon säger att hon aldrig haft det så bra som nu.

Trots att jag har fina slåttervallar tar jag bara en skörd med hö.
Har småbalspress ej rundbalare och inplastare.
Man måste köra ut gödning, slå stränga leja rullning o inplastn. (100kr balen) sen köra ihop dem. Istället köper jag dem av en kobonde för 200kr st. då öppnar vi dem när jag hämtar dem, minsta fläck ger han dem åt köttdjuren. mkt billigare än att odla själv.
Vänligen ErikF

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 jun-07 kl 15:11 »
Lönsamheten är väldigt beroende på hur man värderar den egna tiden. Har man gott om tid och ont om pengar går det utmärkt att ta en mindre höskörd utan annat än handkraft. Det gjorde vi förra året, fast vi körde in det på kärra efter lilltraktorn, total bensinkostnad under 100 kr.

Det var ett j-vl- jobb, om någon tror något annat, men det gick och det var billigt.

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 jun-07 kl 16:03 »
Nä, jag räknar inte arbetstid, bara pengar. Precis som Ulrik. Vill man vara småbrukare får man väl slita lite.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 25 jun-07 kl 11:02 »
Det där med vinst - har precis köpt alla maskiner som behövs till höskörd och kostnaden för allihop tjänar jag in redan nästa år jämfört med att köpa hö eller att låta någon annan skörda det åt mig.

;D   du har inte fått in höet på skullen än ........ det kan komma regn och vips är allt höet förstört.

Vad köpte du för hövändare förresten ??

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 26 jun-07 kl 09:49 »
Har du säd som skyddsgröda (fast du inte vill) kan du slå säden och torka den som hö. Vallen växer oftast långsamt och ger ingen skörd första året (gräset blir inte så högt). Sedan skyddar säden mot att ogräs ska få fäste innan vallen. När vallen sedan är etablerad klarar den ogrästrycket bättre.

Man brukar (eller kan i varje fall) slå säden omogen när den ska användas till hö. Vet inte exakt när. Strax före axgång? Gles havre-ärt-vicker-blandning plus vallfrö kan vara lämplig. Beror säkert på jordart och plats i landet. Om man behöver skyddsgröda alltså. Det sägs att det inte behövs. Jag undrar om det inte beror på hur snabbt vallväxterna tar sig och hur mycket ogräs man har. Naturen vill att något ska växa. Om man erbjuder naturen något livskraftigt att växa till att börja med så behöver naturen inte låte det växa så mycket ogräs. (Kan förstås också ses som ett slags konkurrens om man föredrar det perspektivet.) Men enbart vallfrö plus putsning av första uppkomsten funkar nog bra det också. Såvitt jag vet har man gått över mer och mer till den metoden.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 jun-07 kl 10:52 »
så man sår på våren, putsar.. nån gång på sommaren? Å sen kan djuren beta?

Utan skyddsgröda får jag behålla mitt eu-bidrag, så det är ju lockande metod:) Men det där med julkärvar verkar ju inte så dumt faktiskt, känns enkelt. Men då måste jag ju ha tag i en självbindare. Eller finns det annat vettigt redskap?

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser