Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vall - när skörd?  (läst 7409 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Re:Ny vall - när skörd?
« Svar #20 skrivet: 03 jul-07 kl 12:51 »
Försöker göra en växtodlingsplan å bara rör till det. Tanken är att grisar ska böka upp gammal vall, och vallen/höet ska gå till får. Men det verkar vara lite fakta jag inte har koll på:

Ska man så vall på hösten eller våren?
När kan man ta första skörden,  samma vår eller året efter?
Jag vill helst inte ha säd som skyddsgröda. Om man har rajgräs som skyddsgröda, när skördar man då?
Bör jag ha någon gröda året innan jag anlägger vallen eller kan jag så direkt efter grisarnas bökning?

Jag går tillbaka till första inlägget:
Om du har tillräckligt med grisar för att böka upp vallen så lär de också gödsla den rätt ordentligt. Det leder troligen till ogräsproblem den närmaste tiden efteråt. Det kan vara ett problem vid anläggning av ny vall. Jag skulle tro att det blir bättre växtföljd om du har annan gröda efteråt. Kanske spannmål eller potatis. Du kan väl höra efter med någon som har grisar på vall hur de brukar göra?

Tindranu

• Småland
Re:Ny vall - när skörd?
« Svar #21 skrivet: 04 nov-07 kl 16:21 »
Såg ni pratade om självbindare....
Vi fick låna en självbindare när havren var mogen....
Så vi fick kärvar som vi satte på krakar runt hela åkern. Häftigt!!
Vädret var inte så gott tyvärr så vi fick hänga upp dem på logen, som ett draperi liksom.
8-10 kärvar per lina, och så några cm mellanrum till nästa lina, takstolarna fulla!
Snart är det dax att köra till marknaden o kränga superfina julkärvar!!!

Mycket jobb, men god motion och himla roligt!!
Många händer kom och ville hjälpa till, med massa tillfällen till sociala kontakter.
Har filmat och tagit massor av foton på resans gång, många som är intresserade av att se det också.
O glömmer aldrig den äldre tanten som skjutsades förbi åkern när vi höll på som bäst att sätta upp krakar - hennes glädje och armar som viftade av lycka...hehehe... det såg nog ut som på hennes tid där vi slet och svettades!

Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare
Erik Forsman, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser