Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BURRITNINGS HJÄLP  (läst 4923 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
BURRITNINGS HJÄLP
« skrivet: 19 jun-07 kl 11:15 »
Jag söker efter en ritning jag tidigare sett här på forumet, det är på stapelbara burar. Har nu gått igenom alla inlägg och inte lyckats få fram den... hade tänkt ha som tillfälliga semesterburar. Och senare till reserver. Är det någon som vet var jag kan hitta denna ritning vore jag er evigt tacksam. :D (om jag inte minns fel var de blåmålade på bilden.)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:BURRITNINGS HJÄLP
« Svar #1 skrivet: 22 jun-07 kl 23:57 »
Jag tror jag vet vilken du menar. Det var Kuben 1 & 2 på "kaninsidan" Ettan var ritad för en 120x240 plywoodskiva och till tvåan som var till lite större kaniner gick det åt 1,5 skiva. Jag kan kaaaanske ha sparat dom som pdf eller något.

Den blå var en annan model, fast på samma sida.

Själva sidan, hittar jag inte längre. Den verkar ha försvunnit.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-07 kl 08:34 »
Jag har också fortsatt att leta, men det verkar helt hopplöst. Det du beskriver verkar vara dom jag är ute efter.... :-\

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 23 jun-07 kl 10:12 »
här är lite sidor där de visar hur man kan bygga, kanske inte den buren du söker ..... men ändå.
http://www.skullebo.se/byggbur.html
http://www.did.se/ekuriren/default.asp?meny=gds&avdelning=10&instruktionid=223&kat=73
tyvärr hade jag inte kvr den som var alldra bäst med massa olika burar, men jag ska leta vidare...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 23 jun-07 kl 14:56 »
Adressen var i alla fall http://www.viljan.net/kaninsidan tidigare och kuben 1 & kuben 2 hette burarna. Jag vet att hon slutade men att hon hade kvar sidan för informationens skull. Nu verkar den vara helt borta. Om ingen annan här vet om den har flyttat bara?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 24 jun-07 kl 09:53 »
Denna kanske...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 24 jun-07 kl 09:53 »
Och en utebur...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 24 jun-07 kl 09:55 »
Och så här ser den ut

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 24 jun-07 kl 09:56 »
Har fler bilder på hallonburen men är någon intresserad kan jag skicka.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 24 jun-07 kl 11:05 »
Där var kuben2 ja  :) Och så är den mindre ritad så det räcker med en skiva. 0.72 kvm vart den. Jag har det på utskrift men hittar inte filen längre.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 24 jun-07 kl 23:03 »
Tack snälla ni för hjälpen, där var den ju! Då kan vi sätta igång med våra "semesterburar" :D Susanne

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 24 jun-07 kl 23:25 »
"semesterburar"?? Nyfiken bara. Är på G att skaffa kanin för första gången, så alla tankar ch idéer är intressanta! Även om jag har en rätt bra bild av hur jag ska bygga.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Kawachi

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 25 jun-07 kl 08:56 »
Ja familjen ska på semester, och kaninerna ska få bo hos en bekant med kaninuppfödning. Sist hade vi en granne till passning...men tyvärr miste vi då två ungar, så henne vill jag inte be igen :( då det berodde på rent slarv. Tanken är även att man kan ha burarna till reserver också sedan, då vi behöver byta bottnar på befintliga burar. ::)Men dom blir ju även flera...

dfee

« Svar #13 skrivet: 25 jun-07 kl 10:24 »
Till betesburar, vilken typ av nät har man till botten respektive övriga sidor?

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 25 jun-07 kl 10:33 »
Ja familjen ska på semester, och kaninerna ska få bo hos en bekant med kaninuppfödning. Sist hade vi en granne till passning...men tyvärr miste vi då två ungar, så henne vill jag inte be igen :( då det berodde på rent slarv. Tanken är även att man kan ha burarna till reserver också sedan, då vi behöver byta bottnar på befintliga burar. ::)Men dom blir ju även flera...

Låter ju inte som nån dum idé att ha några reserver.. Och att kunna ta kaninerna till nån man litar på om man ska bort. Tack för tipset! En sak man eventuellt slipper upptäcka i sisna minuten :-*
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #15 skrivet: 26 jun-07 kl 23:54 »
Den är flyttad till:

http://www.kjerstin.se/kaninsidan/kaninsidan.htm

Brukar själv alltid tappa bort den, ska lägga den som bokmärke nu  ;)

Hällmansro

« Svar #16 skrivet: 27 jun-07 kl 12:33 »
Jag har fått en gammal bok om kanin skötsel.
I den finns ritning på en, som jag tycker, praktisk variant med höfack mellan två burar.
Jag har en hemmabyggd, utebur sedan gammalt med just gemensamt höfack i mitten. Praktiskt, det kändes effektivare att stoppa hö en gång, än på två ställen - det tar säkert lika lång tid, egentligen, men det blev ialla fall bara skräpigt på ett ställe - och det är väl känslan  som räknas????
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 27 jun-07 kl 14:55 »
Vad heter den boken då? Författare? Förlag?

Hällmansro

« Svar #18 skrivet: 29 jun-07 kl 10:59 »
Jag har blandat ihop kaninböckerna jag läst.......

Den med bra ( som jag ser det ) bur, den boken heter
Kaniner för alla, Åke Johansson
FÖrlag: Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund
Den trycktes 91 , i 2000 ex.

den jag trodde det var i
Kaninskötsel, en lönande binäring
av Thorgny Wallbeck-Hallgren
den är gammal, från 1918
tryckt på Albert Bonniers Förlag

den boken innehåller även lite recept !
tyvärr saknas de första 14 sidorna.

Jag kan ta kopior på buren, om intresse finns, så kan jag skicka det .
Den som vill ha ritning får ge sig till känna, och skickar sedan ett frankerat kuvert till mig........mer om det sen, om någon är intresserad
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 29 jun-07 kl 22:42 »
Ah, tack! Kaninskötsel, en lönande binäring lät skoj. Jag samlar på såna gamla obskyra småskrifter. Nu fick jag något att leta efter.

Andra man kan ha lite nöje av:

Kort handledning i kaninskötsel av AD. Gremo, 1941, Förlag AD. Gremo.
Höns. ankor, gäss, dufvor och kaniner av Viktor Schmidt, 1910, Wilh. Siléns bokförlags aktiebolag.
Våra mindre pälsdjur av HJ Bjelkemark, 1954.
Produktion af slagtekaniner av Erling Balle, 1991.

Ingen skal läsas som den absolute sanningen, vad som är lämpligt. Men dom är skojiga allihop.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser