Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Montering av slåtterbalk  (läst 8789 gånger)

klorofyll

  • Gäst
Montering av slåtterbalk
« skrivet: 18 jun-07 kl 14:38 »
Kan någon klurig person förklara hur den gamla slåtterbalken ska monteras.
Tack på förhand

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Re:Montering av slåtterbalk
« Svar #1 skrivet: 18 jun-07 kl 15:03 »
På vänster sida undre fäst pinne är till hydral armen och övre till tryckstången (toppstång) höger sida fästpinne till hydralarmen och skruvgaffeln spännes fast om hydralarmen ,denna sida har en utlösnings anordning ifall man kör på något med balken . Min egen var fast rostad balken liknade en korkskruv sedan

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Re:Montering av slåtterbalk
« Svar #2 skrivet: 18 jun-07 kl 15:12 »
Jag upptäckte kedjor också dom kan användas att hålla höjden på maskinen. En del gammla traktorer så finns det inte fasta lägen på hydralen antingen uppe eller nere då fäster man kedjor från tryckstångsfästet på traktorn och ner till hydral armarna fästpinne på maskinen

klorofyll

  • Gäst
Re:Montering av slåtterbalk
« Svar #3 skrivet: 18 jun-07 kl 15:57 »
OK Tack. Men mitt huvud vill inte riktigt hänga med. jag får skylla på nyoperarerad hund som inte vill sova på nätterna pga stor tratt. Jag tror jag fattar men önskar ändå en ytterligare förklaring. Kanske förstår jag lättare med en bild som är numrerad  :)

klorofyll

  • Gäst
Re:Montering av slåtterbalk
« Svar #4 skrivet: 18 jun-07 kl 16:23 »
Nu har jag fattat! Det dröjer ibland innan poletten trillar ner. Skruvgaffeln ska precis som du säger skruvas om hydralarmen. Jag fattade fel. Nu ska det bli höskörd av. Äntligen har vi fått tag i grejer så vi kan klara allt själva! ( I teorin ialla fall, vi får väl se hur mycket som går sönder under färden)  Tack för att hjälpen finns

louise

  • Gäst
Re:Montering av slåtterbalk
« Svar #5 skrivet: 24 jun-07 kl 17:26 »
Håller oxå på å montera min nya slåttermaskin. Vad är en skruvgaffel? Undrar om jag har en sån. Å vad då snurra runt kraftarmen, verkar så konstigt..

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Montering av slåtterbalk
« Svar #6 skrivet: 24 jun-07 kl 19:23 »
Skruvgaffeln ???

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Re:Montering av slåtterbalk
« Svar #7 skrivet: 25 jun-07 kl 08:16 »
Bilden ovan punkt 4 som har namnet fästklo = skruvgaffel spännes fast om hydralarmen . Just denna fäst anordning kan vara olika på maskinerna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser