Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plan/broschyr för att odla för självhushållning  (läst 4630 gånger)

tinaw

  • Gäst
Plan/broschyr för att odla för självhushållning
« skrivet: 18 jun-07 kl 11:10 »
Någonstans har jag sett en komplett plan över en trädgård med odling av grönsaker för självhushållning, men jag minns inte vart. Letade på hushållningssällskapens hemsida men där verkar det inte ha varit. Kan ha varit en bok eller broschyr. Någon som har en aning om var jag kan hitta nåt liknande?

/Tina

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Plan/broschyr för att odla för självhushållning
« Svar #1 skrivet: 19 jun-07 kl 10:11 »
I min värld finns det två 'biblar' vad gäller självhushållning. Den ena är Lena Israelssons bok "Handbok för köksträdgården". Det är en oumbärlig uppslagsbok för alla hemmaodlare. Skulle inte klara mig utan den.
Den andra är John Seymours "Självhushållning". Mitt exemplar köpte jag redan i tonåren på 80-talet och den är fortfarande en ständig källa till inspiration. Fantastisk bok.

Båda dessa är väldigt populära i 'våra kretsar' och kan vara ganska svåra att få tag på. Prova antikvariat eftersom man ju visserligen kan låna dem på bibblan men båda dessa böcker är uppslagsverk som man vill återkomma till och då är det bäst att äga dem.

« Senast ändrad: 19 jun-07 kl 10:12 av skånetösen »
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

johe71

  • Inlägg: 1975
Re:Plan/broschyr för att odla för självhushållning
« Svar #2 skrivet: 19 jun-07 kl 13:48 »
Den första hittade jag på diverse onlinebokhandlar (bokus och adlibris) med rätt författare och rätt titel, Handbok för köksträdgården : odla grönsaker, kryddor och bär av Israelsson, Lena, men det måste vara någon nyutgåva då den är utgiven i mars 2007 :)... eller har hon skrivit en ny bok med liknande titel?

den andra (Seymours bok) hittade jag dock bara bild på, men jag kände igen den när jag såg den... hmmm ??? jag måste sett den hemma hos mamma och pappa någon gång, dags att åka och kolla om de har kvar den alltså :)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Plan/broschyr för att odla för självhushållning
« Svar #3 skrivet: 19 jun-07 kl 14:31 »
Den första hittade jag på diverse onlinebokhandlar (bokus och adlibris) med rätt författare och rätt titel, Handbok för köksträdgården : odla grönsaker, kryddor och bär av Israelsson, Lena, men det måste vara någon nyutgåva då den är utgiven i mars 2007 :)... eller har hon skrivit en ny bok med liknande titel?

....

Det är samma bok fast i en nya omarbetad/kompletterad upplaga.

Den rekomenderas varmt, Lena Israelsson har också skrivit flera andra bra trädgårdsböcker som kan vara värt att hålla utkik efter.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Plan/broschyr för att odla för självhushållning
« Svar #4 skrivet: 21 jun-07 kl 17:51 »
Halloj tinaw!

Grunden för en köksväxtplan är en växtföljd, t ex på fyra år.
År 1 Baljväxter; ärter och bönor (som tillför jordne kväve) eller gröngödsling
År 2 Näringskrävande växter - kål, selleri, majs, pumpa, squash m fl
År 3 Mindre näringskrävande växter, mest rotfrukter: lök, morot, palsternacka etc
År 4 Potatis

Sen får man fundera ut vad man äter mycket av och vad man ska satsa yta på. Få gör av med lika mycket palsernacka som morötter t ex. En enda squashplanta ger massor med skörd. Men majs behöver man ha flera plantor av som kan stå och pollinera varandra.
I år har jag storsatsat på lök, osm det blev alldeles för lite av i fjor. Man får prova sig fram om hur mycket det ska vara av varje. Lycka till.
/Marit från SB (men det var upptaget här)

tinaw

  • Gäst
Re:Plan/broschyr för att odla för självhushållning
« Svar #5 skrivet: 22 jun-07 kl 17:27 »
Tack allihop (och hej Marit!!! *vinka*) :) Lena Israelssons bok ligger på mitt sängbord sedan länge, en av favoriterna alla tider på året :D, men det jag tänkte på var en mängdplan över odlingarna som jag kan modifiera efter eget huvud. Lättare att ha mängder att utgå ifrån än att ta dem ur luften tycker jag. Det är också några år sedan jag odlade i  större utsträckning, har haft småttingar ett tag och inte så mycket tid till landen, och under den tiden har vi flyttat från ett stenigt norrläge i zon 6 till bördig åkerjord i söder och zon 4. Lyckan är fullständig, men jag saknar koll och erfarenhet av att odla här. Nu planerar jag iaf ivrigt inför nästa säsong och då vill jag ha en känsla för hur mycket odlingsyta jag behöver göra iordning förutom det som redan finns uppgrävt. Jag är inbiten täckodlare, så det gäller att få tag på täckmaterial i tid också. Som tur är har grannarna hästar och en stoooor gödselstack som de bara är glada om jag brandskattar *lycka*.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Plan/broschyr för att odla för självhushållning
« Svar #6 skrivet: 22 jun-07 kl 22:15 »
Låter intressant! Dela gärna med dig här om du får fatt på en sån plansh! Förresten, hur var det med seymoores bok? Slut på förlaget va?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Re:Plan/broschyr för att odla för självhushållning
« Svar #7 skrivet: 23 jun-07 kl 12:15 »
Hej Tina *vinkar*

Jag har bestämt för mig att SLU drev nåt projet för typ fyra-fem år sen som handlade om hur man kunde försörja sitt totala näringsbehov på 2000 kvm *bläddrar som en dåre i gamla tidningar och sånt* Hittat!
I Åter nr 4/04 refererar Johan Ahnström projektet, men utan den skiss du efterlyser. Men nu hittade jag; Åter nr 1/02, här finns en skiss, i och för sig inte bara för grönsaker utan även för djurfoder och spannmål. Artikeln är rätt teoretisk, men i kombination med mer praktisk litteratur kan man säkert använda den till nåt bra.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

tinaw

  • Gäst
Re:Plan/broschyr för att odla för självhushållning
« Svar #8 skrivet: 23 jun-07 kl 15:20 »
*wohooo* rusar iväg och letar genast! Tack Elin! Och hej på dej också  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser