Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bättre med tre getter?  (läst 826 gånger)

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Bättre med tre getter?
« skrivet: 16 jun-07 kl 15:25 »
Jag har en liten undran...

Har två getter, en kast.bock och en get. Dom fick börja bo ihop efter kastreringen så innan dess vet jag ju inte hur det hade funkat.

Saga som geten heter får inte äta för Tor (bocken). Han jagar henne hela tiden. Nu har jag börjat mata honom inne och henne ute och det gick bra i början tills Tor lärde sig att hon fick mat ute. Nu springer han in och börjar att äta sin mat sen springer han ut och föser bort henne och äter upp hennes mat...

Ger mat på flera ställen men det verkar inte hjälpa, han springer mellan alla högar...

Hade det varit bättre med tre getter?

Är villig att köpa en till get för att Saga ska få äta i lugn och ro men man vet ju inet om det kommer att bli så...

Ett tag stängde jag in honom och så fick hon äta i lugn och ro under natten men tycker inte att det är speciellt snällt mot någon då hon kanske vill in och han ut under natten...

Hade jag haft betesmark hade jag haft en större grupp med getter men max tre får plats...

Någon som vet?

Mvh//Ullis
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Bättre med tre getter?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-07 kl 15:58 »
jag tycker att tre getter fungerar bättre. Då kan de gadda ihop sig mot bocken när de tröttnar på honom och så får han ett mycket hårdare jobb med att jaga de andra för att de inte ska få någon mat å då lägger han kanske av. Men det är tyvärr så här de fungerar de uslingarna. Bara min bock som ser till så att damern får ordentligt av godbitarna....

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Re:Bättre med tre getter?
« Svar #2 skrivet: 16 jun-07 kl 22:06 »
Tack för era svar!

Han är i normal hull, hon kanske inte riktigt ser ut som en get ska   :-[   Och då menar jag inte att hon är tjock... Ändå är det ett ständigt jagande och hon har blivit lite tunnare nu på sommaren.

Dom får inget kraft foder mer än lite ur handen (typ 1-2dl) per kväll sen har dom hö och grenar. men hö får dom ett kilo på morgonen och kilo på kvällen men måste nu kanske ge fri tillgång till det för att han ska sluta! Ska prova. Annars får hon sova i egen box på nätterna med fri tillgång. sambon tyckte jag skulle sära på dom igen och att dom skulle bo i varsin box/hage men jag vill inte att ett flock djur ska behöva gå så... Dom bodde i sär innan han kastrerades...

Ska bygga en ordentlig höhäck i morgon som ska fyllas på med hö sen ska dom få hö som vanligt på sina vanliga ställen varje dag. Då kanske han lungar ner sig!

Kom på! Han hade förut en sån där godis boll, kanske fylla på en sån men lite torkade morötter så har han lite att göra...

Vi får se hur det går! Tack för svaren!  
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Bättre med tre getter?
« Svar #3 skrivet: 16 jun-07 kl 23:01 »
Jag vet att en del har sina getter själva i var sin box på nätterna och att de uppskattar det. det kanske hon också skulle göra om hon tycker att han är jobbig.
Hästar är ju också flockdjur men de trivs ändå med att ha egen box. (de flesta iaf.)

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Re:Bättre med tre getter?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-07 kl 15:18 »
Det är svårt att säga hur mkt det blir då dom bara får ur handen, ibland mer ibland inget...
och det är samma foder som jag ger mina kaniner så getterna får det bara som lite godis!
Hon är aldrig dräktig och han är ju kastrerad så dom har inget sånt på listan egentligen (foderlistan...)

Jag har tre små foderhäckar, får plats ett kilo var i varje (ca) ger inte på golvet, det fixar dom själva  :P

Fyller på alla på morgonen och så brukar jag kasta in bland stenarna ute i hagen så jag är säker på att hon får i sig ialla fall!

Men jag hittade inget bra virke här hemma så jag ska köpa hem lite sen ska det byggas  :)

Tack för era svar!

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 2 användare
Be, Dalibor

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser