Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungsbedömning  (läst 2271 gånger)

Olga

• Hagröret
Honungsbedömning
« skrivet: 15 jun-07 kl 21:50 »
Vad innebär igentligen honungsbedömning?
Om man fått sin honung godkänd enligt srb:s kriterier, vad innebär det för mig som hobbybiodlare?

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:Honungsbedömning
« Svar #1 skrivet: 17 jun-07 kl 16:35 »
Vad innebär igentligen honungsbedömning?
Om man fått sin honung godkänd enligt srb:s kriterier, vad innebär det för mig som hobbybiodlare?
Detta innebär att Du får köpa det kvalitetsmärke som SBR's etikett och sigill utgör.
En signal till köparen att din honung uppfyller kraven på bl.a renhet, färg, smak etc.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

svartvest

« Svar #2 skrivet: 18 jun-07 kl 10:51 »
Det är även roligt att veta vad en andra tycker om min honung. Sedan får man även veta vad man har för vattenhalt i burken.

Olga

• Hagröret
« Svar #3 skrivet: 19 jun-07 kl 12:33 »
Detta innebär att Du får köpa det kvalitetsmärke som SBR's etikett och sigill utgör.
En signal till köparen att din honung uppfyller kraven på bl.a renhet, färg, smak etc.

ok, var köper man märket? jag hittar inte det på deras hemsida  ???

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 19 jun-07 kl 13:33 »

Troligen innebär det också att du måste blanda din honung så den ser exakt likadan ut som all s k svensk honung. Trots att biodlarnas namn står på honungsburkarna, verkar de som om innehållet är standardiserat, vilket får min honungsgalna familj att avstå från det smörgåspålägget under Sverige-semestrarna. Fram för sorthonung, alla biodlare! Avstå från att blanda, för det innebär en kvalitetsförlust. (Jämför med vinodlare: Blandat vin säljs billigt. Vin som man vet ursprung på (år, ort, sort, helst exakt vinberg) är dyrare.)

Min nuvarande tyska lokala honungsproducent har fått ett hörn i en gårdsbutik, där han ställer ut 3 olika sorters honung för mellan 3,50 och 4,50 euro. Jämfört med motsvarande kvalitet på honung i "riktiga" affärer är det billigt och trots detta lönsamt både för honom och kunderna, eftersom han får ut det allra mesta själv. Och han, som medlem av den tyska biodlarorganisationen, säljer honung i deras pantglasburkar. Så varje gång man lämnar tillbaka en burk, kan man inte låta bli att köpa en ny.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #5 skrivet: 19 jun-07 kl 17:38 »
lite fakta:
Honngsbedömningen och SBR's etikett är ett test och kvalitetssigill, inte bara för honungen, utan lika mycket utan att biodlaren är kompetent att hantera denna underbara produkt på ett bra sätt.
Visst finns det tomtar, som blandar sånt i honungen som inte har där att göra. Men i Sverige tillhör de lyckligtvis undantagen.
SBR's etikett har inget att göra med var bina hämtat sin honung. Jag kan sälja min hjortronhonung eller hallonhonung med SBR's etikett,  så länge det bara är fullgod honung i burken. Fast visst får jag ut mer för honungen från hjortronmyren än från rasp och ljung, med en extra stickers. Så jag ser ingen orsak att "blanda" dem med annan honung.

När jag ser mig om i världen, så brukasr jag försöka att hitta någon biodlare på varje plats. Jag kan bara säga att de som köper honung med SBR's etikett på, knappast behöver bekymra sig för att honungen förvarats i gamla oljefat. Eller från spår av bekämpningsmedel i vax och honung. Gifter som senare lagras i konsumentens lekamen. Inte minst i hjärnans fett...

Till syven och sist är det upp till konsumenten att välja vad han/hon stoppar i sig. Jag köper utländsk honung ibland. Men inte för att äta.

Kommer någon med en hel och ren honungburk, så ska jag gärna köpa den. Men tyvärr funkar det inte i praktiken. Folk är för lata.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

svartvest

« Svar #6 skrivet: 20 jun-07 kl 23:13 »
Citat:
"Troligen innebär det också att du måste blanda din honung så den ser exakt likadan ut som all s k svensk honung. Trots att biodlarnas namn står på honungsburkarna, verkar de som om innehållet är standardiserat, vilket får min honungsgalna familj att avstå från det smörgåspålägget under Sverige-semestrarna. Fram för sorthonung, alla biodlare! Avstå från att blanda, för det innebär en kvalitetsförlust. (Jämför med vinodlare: Blandat vin säljs billigt. Vin som man vet ursprung på (år, ort, sort, helst exakt vinberg) är dyrare.)"

Nej det är felaktigt att man måste blanda så att det ser likadant ut, det är en konsekvens av att HF köper in honung och att vanlig folk vant sig med en speciell färg som för dem är honung.

Sorthonung...det är ett begrepp som är svårt att säga vindruvor sitter stilla medan bina flyger. Vi kan berätta var de har stått men vi kan aldrig garantera en sort bara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser