lite fakta:
Honngsbedömningen och SBR's etikett är ett test och kvalitetssigill, inte bara för honungen, utan lika mycket utan att biodlaren är kompetent att hantera denna underbara produkt på ett bra sätt.
Visst finns det tomtar, som blandar sånt i honungen som inte har där att göra. Men i Sverige tillhör de lyckligtvis undantagen.
SBR's etikett har inget att göra med var bina hämtat sin honung. Jag kan sälja min hjortronhonung eller hallonhonung med SBR's etikett, så länge det bara är fullgod honung i burken. Fast visst får jag ut mer för honungen från hjortronmyren än från rasp och ljung, med en extra stickers. Så jag ser ingen orsak att "blanda" dem med annan honung.
När jag ser mig om i världen, så brukasr jag försöka att hitta någon biodlare på varje plats. Jag kan bara säga att de som köper honung med SBR's etikett på, knappast behöver bekymra sig för att honungen förvarats i gamla oljefat. Eller från spår av bekämpningsmedel i vax och honung. Gifter som senare lagras i konsumentens lekamen. Inte minst i hjärnans fett...
Till syven och sist är det upp till konsumenten att välja vad han/hon stoppar i sig. Jag köper utländsk honung ibland. Men inte för att äta.
Kommer någon med en hel och ren honungburk, så ska jag gärna köpa den. Men tyvärr funkar det inte i praktiken. Folk är för lata.