Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  täckta honungsramar!  (läst 2767 gånger)

Olga

• Hagröret
täckta honungsramar!
« skrivet: 15 jun-07 kl 20:38 »
Hej!
 I min första kupa (nr 1) är en skattlåda full av honung och nästan allt är täckt.
I den andra kupan (nr 2), som kommer från en svärm som jag tog i förra veckan, har de dratt endel. Till mina frågor:
 Ska jag vänta in den skattlådan i kupa nr 2 och slunga det tillsammans?
Jag har satt till fler ramar längst bak i kupa nr 1 så att de har och samla i.
Jag undrar om bina blir mer flitiga om man tar bort skattlådan som är "klar"?
Det är väl ok att lämna en full skattlåda, bara man ser till att de har nya ramar att bygga och samla i?
Om jag vill sätta till en skattlåda till, ska jag sätta den ovanpå eller under den som redan är påbörjad?

Hoppas att nån kan hjälpa mig att reda ut mina funderingar, det är min första hela biodlingssässong..

jeja2000

Re:täckta honungsramar!
« Svar #1 skrivet: 17 jun-07 kl 12:36 »
Om du har inte har så många ramar är det inte fel att slunga den lådan med honung som är täckt, och sedan sätta tillbaka skattlådan med de slungade ramarna.

Har du många ramar kan du ur arbetssynpunkt vänta tills den andra är täckt!

Om du sätter en skattlåda över eller under är ju mest en smaksak sätter du den överst ser du ju när den är full genom att bara lyfta på någon täckbräda, sätter du den däremot under måste du ju lyfta av den tunga lådan för att kolla om de har dragit någon honung. Men bina har ju kortare väg när de kommer in med honungen.

Hoppas att det hjälpte lite iallafall.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #2 skrivet: 17 jun-07 kl 16:13 »
En låda nyslungade ramar brukar också ge bina extra fart på jobbandet.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

svartvest

« Svar #3 skrivet: 18 jun-07 kl 10:55 »
Av ren lathet att så väntar jag med att slunga tills hösten. När första lådan  är nästan täckt sätter jag på den fjärde lådan som låda 3 och den fulla få stå längst upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare (1 dolda)
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser