Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snytbaggen  (läst 1763 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Snytbaggen
« skrivet: 14 jun-07 kl 14:41 »
Har precis köpt ett stycke skog och där är en del nyplanteringar som har blivit angripna av snytbaggen. Det innebär att det behövs hjälpplanteras en hel del. Men jag är ju inte så förtjust i diverse gifter, så då funderar jag om det finns något bättre sätt att undvika snytbaggeangrepp?

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Snytbaggen
« Svar #1 skrivet: 15 jun-07 kl 00:02 »
Markberedning (snytbaggen sägs ha torgskräck) samt mekaniska skydd. Jag är inte så uppdaterad på det området, men det finns några varianter av "beläggningar" som skyddar plantan mot angrepp. Läs mer på exv Skogforsks hemsida:

http://www.skogforsk.se/templates/sf_ProjectStartPage____3717.aspx?sm=1&cri=2597&cpi=2170&ci=11

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Snytbaggen
« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 09:55 »
Det såg ju intressant ut. Någon som provat mekaniska skydd?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

leifhh

  • Gäst
Re:Snytbaggen
« Svar #3 skrivet: 19 jun-07 kl 14:37 »
Är det inte tokmycket som skall kompletteringsplanteras så är det väl inget jättejobb att göra manuell fläckvis markberedning med spade, hacka eller fyllhammare.....

Inga tankar på att fylla ut med lite ädelgran som du kan kränga som julgranar efter några få år? Är det inte rätt bra avans på det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser