Möss på rymmen

Startat av Berberis, Igår kl. 17:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Berberis

Att fundera på möss och fällor känns lite perverst när vi har så vackra sensommar-dagar. Men snart kommer dom.

Jag missade en hel mus-jaktsäsong när jag var sjuk, men nu tänker jag fräscha upp fällorna i god tid. Mössen i mitt hus håller helst till på vindarna och i garaget.

Musfällor kan vara rejäla och stabila eller små och lätta.
Små fällor monterar jag helst på lite större plast-blomfat eller något annat som är för tungt för att dras iväg av ett fångat men skadat litet djur. Uttjänta skärbrädor och lite större plastlock fungerar också. (Här föredrar jag plast därför att hela anordningen lätt kan rengöras.) Monteringen görs enklast med några buntband - genom borrade hål i fatet/locket.

fri

Vilka små musfällor fungerar bäst hos dig?
Jag brukar fånga en handfull möss på vinden årligen (normalt mellan oktober och lucia
När jag var upp på vinden nu i augusti såg jag att 2blågula fällor (troligtvis Mjölner) var musgnagda och det tillhör inte vanligheterna att nån mus letar sej in och/eller gnager på nått när det inte är höst.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

Mjölnerfällorna fungerar inte hos mig, mössen har lärt sig att knuffa till fällan så den löser ut och sen kan de äta betet i lugn och ro.
De svarta anonyma plastfällorna som ibland säljs på Dollarstore är bättre, de är gjorda så att betet inte går att komma åt när fällan har slagit igen.

fri

Mjölner fällorna har funkat i några år, men nu behöver ett par bytas

De små fällorna Dollarstore sålt är bra, de större skulle jag inte köpa igen eftersom de inte lyckats fånga nått hos mig
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

394 Gäster, 4 användare
Aasa, Anna Lindgren, Boken, Nataks