Attack från rovfågel i hönsgården - vad händer nu?

Startat av Svintotrollet, 21 Aug-26 kl 12:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Svintotrollet

I förrgår när jag skulle titta till mina fyra hönor så möttes jag av en hemsk syn. Fjädrar överallt och en av hönorna som låg död i hörnet. Med tanke på hönans skador så misstänker jag att något har suttit inne i hönsgården och ätit på den. Jag hörde också kraftiga vingslag men såg inte vad det var som flög iväg. Vi har haft en ormvråk som tagit både skata och duva ute på åkern. Det bor dessutom en liten falk härikring som ofta susar förbi. Har någon nån aning om vad det kan ha varit som attackerade?

De resterande tre hönorna beter sig väldigt konstig (vilket förstås är förståeligt). Efter attacken har de suttit inne i hönshuset och skakat. De kommer endast ut när man ger dem mjölmaskar eller majs men de går in igen så fort de ätit klart och ibland lämnar de t.o.m mat. Finns det något som jag kan göra för få dem att känna sig trygga igen eller är det bara att ge dem tid?

Vi har säkrat upp taket på hönsgården för att hindra fler attacker ovanifrån

Själv är bäste dräng

Du kan ju alltid ställa in något som de kan springa under om de ser något oroande i skyn.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

353 Gäster, 2 användare
ärt, Be