Aroniabär

Startat av Berberis, 19 Aug-26 kl 20:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Berberis

Torka aroniabär
Svarta bär från aroniabusken plockas innan en hel svärm fåglar tar alltsammans väldigt tidigt på morgonen. Jag har tidigare kokat sylt på bären. Sylten blir okej men ganska fiberrik.

Nu provar jag med torkning, för att sedan brygga te på bären.
Därför ha jag fräschat upp min "elfria" torkställning, som jag tidigare använde till rosenkvitten, med nytt (tvättbart) nät.
Aronia-teet blir ganska gott, men jag vill också försöka kombinera med annat, t.ex. några klasar vita vinbär eller en köpt tepåse.

Varning: Aroniabär är kända för att vara vitaminrika. Detta te piggar alltså upp, så det blir inget godnatt-te.

Skogsvilde

Citat från: Berberis skrivet 19 Aug-26 kl 20:06Torka aroniabär
Svarta bär från aroniabusken plockas innan en hel svärm fåglar tar alltsammans väldigt tidigt på morgonen. Jag har tidigare kokat sylt på bären. Sylten blir okej men ganska fiberrik.

Nu provar jag med torkning, för att sedan brygga te på bären.
Därför ha jag fräschat upp min "elfria" torkställning, som jag tidigare använde till rosenkvitten, med nytt (tvättbart) nät.
Aronia-teet blir ganska gott, men jag vill också försöka kombinera med annat, t.ex. några klasar vita vinbär eller en köpt tepåse.

Varning: Aroniabär är kända för att vara vitaminrika. Detta te piggar alltså upp, så det blir inget godnatt-te.

Enda nackdelen med att koka bären är att stora delar av vitaminerna tillintesgörs.

Men vitamintäta är dom precis som många andra buskbär.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

2 723 Gäster, 2 användare
Johangrejar, Hokuspokus