Taktvätt?

Startat av Berberis, 16 Aug-26 kl 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Berberis

Funderar ännu på att låta något företag tvätta mitt tak. Det är fullt med mossa. Takpannor av betong.
Jag har nu talat med några grannar som gjort ungefär detsamma, och jag har även läst på datorn.

Granne 1
Taktvätt för ca 7 år sen. Borttagning av mossan och besprutning med ett moss/alg-dödande medel.
Efter 4 år en ny behandling med detta medel. Ingen ny påväxt idag. Denne granne är nöjd med både priset och resultatet.

Granne 2
Taktvätt för 5-6 år sen. Plus målning av takpannorna. Ganska dyrt. Grannen verkar inte så nöjd och säger "Snart är det väl dags igen." Trodde att det är skuggans fel, har en bit trädbevuxen betesmark söder om sig.

Granne 3
Har jag inte talat med om taket. Taktvätt och målning helt nyligen. Jag såg det mesta från mina fönster och blev inte så imponerad.

Granne 4
Taktvätt för 4 år sen. Gjorde allting själv. Borstade rent länge och väl. Sprutade med ett moss/alg-dödande medel. Ingen ny påväxt. Mycket nöjd (och stolt).

I morgon kommer det en gubbe som Granne 1 anlitade: inspekterar och lämnar offert.

Finns det några synpunkter eller förslag hos medlemmarna  i forumet?

Själv är bäste dräng

Jag har mossa på alla tegeltak och betongtak här, och det är bara de taken med svag lutning som blir frostsprängda där mossan fastnat. Eller det är bara där det är så mycket att det märks... Men jag tycker det är vackert med lite mossa, så det får nog vara. Men skall man få ut flest år ur pannorna så är det nog smart att tvätta.

Bra rekning förresten!

Anders Flix

Bra tankar. Jag funderar också efter fått backning av sotaren med hala pannor.

Medel verkar det bästa på mina ganska spröda betongpannor.

Men medlet är giftigt och kommer ut i naturen i efterhand. Det känns inte bra.

Tvätta går men inte med kvast eller högtryck utan mjuk borste. Och kanske diskmedel. Och man får göra det ganska ofta...

Kanske bara där sotaren är?
Livet är för kort för att sura - lev livet!

fri

Citat från: Anders Flix skrivet 17 Aug-26 kl 16:23Jag funderar också efter fått backning av sotaren med hala pannor.

Har du Anders inte takstege eller liknande?

Mot lav på takpannor rekommenderar jag fulstopp eller GrönFri, har du mossa behöver den ofta skrapas bort mekaniskt, en planterings spade i plast och en ny piasavakvast kan vara lämpliga hjälpmedel.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ärt

Här talades det om ( S-Halland) att om där fanns koppar på taket så fick man ingen mossa.
 Byggde mej en veranda med skifferplattor. Där sattes kopparbeslag upptill vid takrännan och vid fönstren.
 Ingen Mossa men väl alger på N sidan (bygget inte mer än 8 år).

Hade det hjälpt med kopparplåt som nockplåt?
Det låter dyrt men om man har tumme med skroten så kan de kalla när en transformator med kopparplåt ska slaktas och man får det för skrotpriset.

Men hjälper det?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Berberis

Kopparplåt på taket? Eller koppartråd? Hur fungerar det när det åskar?

Här har jag kvar TV-antennen (med en förstärkare) och den är jordad. På andra sidan av huset kommer den nedgrävda fiberledningen in. Där är det också jordat. Jag tror inte att jag behöver vara så rädd när det åskar.

Skulle kopparplåt eller koppartråd på taket locka till sig blixten? Borde den jordas? Jag är osäker. Någon som vet?

Skogsvilde

Koppartråd fungerar först metern sen blir er för klen effekt.
Nockplåt i koppar ökar utan betydligt och kan antagligen med en trave tur innebära att tillräckligt mycket kopparjoner på taket för att ny påväxt skulle vilja komma till
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

Citat från: Berberis skrivet 17 Aug-26 kl 20:55Kopparplåt på taket? Eller koppartråd? Hur fungerar det när det åskar?

Här har jag kvar TV-antennen (med en förstärkare) och den är jordad. På andra sidan av huset kommer den nedgrävda fiberledningen in. Där är det också jordat. Jag tror inte att jag behöver vara så rädd när det åskar.

Skulle kopparplåt eller koppartråd på taket locka till sig blixten? Borde den jordas? Jag är osäker. Någon som vet?

För att det skall vara hyfsat åsksäkert behöver man en tvärsnittsarea på kopparn på 25-50 mm2, alltså som en bättre startkabel ungefär. Har man en tunnare kabel så kan det bli så blixten går utmed den och spränger bort t.ex nocken på huset, om man lagt den där.

Åskan dras mest till ledande föremål som pekar uppåt, så kallad spetsverkan, men den måste komma riktigt nära för att välja den punkten.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

2 714 Gäster, 2 användare
Johangrejar, Hokuspokus