Tips om Sommargäst-upplägg

Startat av Rikard., 09 Aug-26 kl 13:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rikard.

Hej! Ute efter lite tips och erfarenheter om att ha sommargäst i sommarstugan.

Bakgrund: jag är en alternativ-drömmare och köpte ett hus med 4 hektar mark i västerbotten för 2 år sen.
Då det är galet långt dit så kan ja inte besöka det så ofta och ser det mer som ett livsprojekt att sakta bygga upp ett robust, enkelt boende med någon form av skogsträdgård (och få utlopp för projekt och idéer).
Eftersom det är så långt bort, är jag där väldigt sällan och funderar på om man skulle kunna ha ett upplägg med sommargäst som kan få lite utlopp för sin inre Alternativare under sommarperioden (då värmesystemet inte fungerar eller att det finns rinnande vatten/avlopp).
Kanske vill den här personen odla nåt, ta björksav, odla humle till ölbryggning, bo i koja eller leva nära naturen några månader men har idag inte möjlighet. Vore kul om marken/platsen/huset används och får liv.

Nån som har gjort något liknande?
Hur hittar man någon som är lämplig och va ska man tänka på, ex försäkringar ifall personen skadar sig (typ motorsåg).

Tankar o förslag?

/Rikard

fri

Som vid all uthyrning handlar det ju om att hitta rätt hyresgäst, första mötet kan gå jättebra, man kommer överens och båda verkar nöjda med uppgörelsen men om man har otur kan ju personen förändras, åldras eller helt enkelt tappa sugen att utföra ens det nödvändigaste underhållet man enats om, eller kanske inte delar ägarens uppfattning om vad som är normalt oavsett om det handlar om spruckna takpannor, fönster som inte stängs vid nederbörd  över vintern eller liknande. Det kan helt enkelt funka närmast perfekt i fem eller tio år, man kommer överens, hyran kommer i tid och fastigheten sköts på avtalat sätt, men sen helt plötsligt fungerar inte tex slyröjning, rensning av hängrännor eller bortforsling av hyresgästens saker/skräp och man måste själv sätta till tid och resurser för att återställa skicket till en normal nivå. Måste man då leja hjälp kan hela vinsten från de gångna årens uthyrning försvinna på nån månad och man sitter kanske ändå med nått kvarlömnat övergivet fordon som man inte ens får flytta bort

Ta  betalt, gärna kontant i förskott så minskar risken att du blir blåst på pengar och du har iaf en slant om nått skulle gå sönder, behöva bytas eller fodra inhyrd hantverkarhjälp om varken du eller sommargästen fixar att lösa problemet i rimlig tid
Skriv avtal, besiktiga både före och efter viss tid (tex varje år vid längre uthyrning)för att veta vad som sker med din fastighet.

Skriv gärna in nån klausul om förköpsrätt för hyresgästen om fastigheten ska säljas, det verkar vara svårt att få folk att sköta ett hus som om det vore deras eget om en sån klausul saknas.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

Skaffa referenser på hyresgästen (t ex arbetsgivare eller tidigare hyresvärd) och förvissa dig om att allt låter bra, även mellan raderna, när man talar med dem.

Du bör själv ha en villa/gårdsförsäkring eller liknande, och tänk på vad du betalar i försäkringspremie när hyran bestäms.
Avtala med hyresgästen om att han måste ha gällande hem/ansvarsförsäkring och förvissa dig på lämpligt sätt om att han verkligen betalar premierna för den.
Låt hyresgästen stå för abonnemang på el, sophämtning, sotning mm så är det hans eget problem om de räkningarna inte blir betalda.

Se till att avtala skriftligt om hyresgästen ska göra några renoveringar, ombyggnader etc, och skriv in i hyresavtalet att sådant inte får göras utan särskild överenskommelse.

von tratt

Jag har ingen erfarenhet, men det borde väl gå att hyra ut för kortare perioder och förlänga så länge allt går fint. Så löper avtalet naturligt ut om man behöver sätta stopp. Avstämning varje kvartal?

Det finns ju saker att diskutera som inte alls är dramatiska; allehanda prioriteringar och ideer om initiativ och skötsel, så "kontrollaspekten" kommer rätt mycket på köpet.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

Citat från: Rikard. skrivet 09 Aug-26 kl 13:57Eftersom det är så långt bort, är jag där väldigt sällan

Hur ofta är du själv på plats?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

Rikard.

Tack för svar.
Jag är på plats 1 gång om året, så känns ju tråkigt att bara låta huset/marken stå däremellan.

Tanken var att inte tjäna några pengar på det, men kan ju förstå att det är bra att få in något ifall det skulle uppstå kostnader. Vore roligare ifall gästen la hyressumman på sitt projekt eller något som behöver fixas. Då kanske det ska vara en hyra och sen får det dras av. Men helst vill jag ju ha det smidigt utan att behöva köpslå varje månad och kolla av om gästen gjorde arbetet för att sänka/stryka hyran.

Var tror ni är bästa platsen att hitta någon, i "Bostad finnes"?

Anders G.

Eftersom du inte är på plats skall du se till att ha en pålitlig granne/motsv som kan agera vicevärd.

fri

Citat från: Rikard. skrivet 11 Aug-26 kl 05:44Var tror ni är bästa platsen att hitta någon, i "Bostad finnes"?

Du kan ju prova att låna eller hyra ut det med en annons här på forumet.

Trist att du inte kan vara där mer. (Själv har jag drygt hundra mil till ett fritidshus i Norrbotten och passar på att åka nån gång extra nu när bensinen är billig)

Rikard.

Tack för alla tips.

Jag har en person som utför lite jobb och kan kika till huset så det är löst.

Det är lite trist att inte besöka oftare, men just nu finns inte tiden, så då får man drömma och tänka långsiktigt istället :) 

Det är inte viktigt att jag tjänar pengar, utan hellre att huset/marken utvecklas (ex småfix av huset, trädgårdsland, plantering av buskar, träd mm). Det allra smidigaste vore att inga pengar bytte hand och att det vore en gäst för hela sommaren men att denna vill använda marken/huset i utbyte mot ovan, men det är nog lite av en utopi.

Ska kika runt om någon söker eller skrivit att de vill något liknande innan jag söker publikt, kanske någon läser det här och känner att det vore rätt för dem :)

Återigen, tack för input.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

444 Gäster, 4 användare
Boken, motalamolle, von tratt, Vagabonde