Jag har två skorstenar som jag måste fixa. Det är bara ovan tak som jag har problem, murstockarna är jättefina. Borde jag annlita en murare eller göra själv? Jag har inte murat så mycket förut.Är det någon som har erfarenhet av detta?
Det är inte värt besväret att spara pengar med detta.
Om du vill ha det ordentligt utfört bör de muras med lerbruk med rå linolja i. Kruxet är att det kan vara svårt att finna nån behörig som vill mura, de är skraja för att inte garantin gäller om något går snett.Murning med lerbruk försvårar frostsprängning och dessutom kan stenarna återbrukas den dagen skorstenen tas ned. Om dina skorstenar är gamla är det sannolikt att de är murade med lerbruk.
Nej jag har aldrig heller hört talas om lerbruk i själva skorstenen. Däremot skall det vara ett mjukt kalkbruk som gör skorstenen lite medgörligare. Den får inte vara för stum för då spricker den.Det där med den beläggningen du nämde Vattendoktorn läter intressant. Om det stämmer så borde soteld finnas i alla skorstenar. Men det bör också finnas något att få bort det med. Får fråga sotaren nästa gång.Däremot har jag hört att om man börjar få soteld (som du säger Vattendo. att om man upptäcker det i tid.) så skall man slänga ner salt för detta lär dämpa branden. Jag vet inte om det är sant.