Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorsten??  (läst 9220 gånger)

Marm

Skorsten??
« skrivet: 12 jun-07 kl 18:41 »
Halloo!

Jag har två skorstenar som jag måste fixa. Det är bara ovan tak som jag har problem, murstockarna är jättefina. Borde jag annlita en murare eller göra själv? Jag har inte murat så mycket förut.
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Le mot världen och världen kommer att le mot dig.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Skorsten??
« Svar #1 skrivet: 12 jun-07 kl 19:19 »
Med egna erfarenheter ang skorstensbrand, vill jag dock rekommendera, låt höra med en aukt sotare, vad han säger. Rökstocken måste ändå inspekteras, innan idrifttagande, om det skulle hända något, och om försäkringar skall gälla. Jag vet vad det innebär, det var inte roligt. Även om skorstenfejarmästaren besiktigat 2 veckor tidigare, än skorstensbranden.

Jag har upplevt 2 skorstensbränder som brandkåren fick släcka.

En upplysning, och tips, låt någon behörig göra arbetet, så att en skorstenfejarmästare kan besiktiga, och godkänna det hela. Det är inte värt besväret att spara pengar med detta. (försäkringsbolagen ersätter ingenting om detta inte är gjort)

Hälsn Leif

eka

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 12 jun-07 kl 23:06 »
Jag är av den åsikten att är du något sånär händig fixar du skorstenar själva. I alla fall den delen som är över nock.
Skall du in under taket bör du nog känna dig mer säker på vad du gör.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vattendoktorn fd

« Svar #3 skrivet: 13 jun-07 kl 00:11 »
Ja det kan nog så vara, jag bara försöker att dela med mig av mina egna erfarenheter, men vill man skaffa sig egna, så OK.

Hälsn Leif

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 13 jun-07 kl 05:43 »
Jag har två skorstenar som jag måste fixa. Det är bara ovan tak som jag har problem, murstockarna är jättefina. Borde jag annlita en murare eller göra själv? Jag har inte murat så mycket förut.
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Själva murningen är det inte så mycket "hjärnkirurgi" över, men om jag förstår det hela rätt ska du även fixa plåtarbetet runt skorstenen. Det kan vara vanskligare - om du inte är plåtslagare. Minsta läcka kan ju vålla stora problem.

Du får väl helt enkelt känna efter var dina begränsningar finns. Tror du på att du kan? Är du beredd att göra om jobbet om det visar sig att det inte duger vid inspektionen?

... och snickra en bra arbetshylla och ramla inte ner!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-07 kl 10:20 »
Det är inte värt besväret att spara pengar med detta.

Halaj!

Jag har precis samma problem som peace. Söndervittrad skorsten ovan tak. Dessutom krävdes det lite murarjobb inomhus, men inte så mycket. Jag hade hit en firma (skorstenspojkarna I Gbg) för en offert. 67 000 Kr sa de!
Min tanke var att jag skulle stötta med vedvärme mest på helger och så och när det smäller till och blir nedåt -20 gr. Jag har ingen plats för ack-tank. Min basvärme är elradiatorer.
Jag har ingen skog, men kan köpa billigt av bonden som äger marken runtikring.
Jag har inte ens räknat på hur många år jag måste elda för att nå break-even pengamässigt.
Men jag kan gissa att jag får elda ved I en sisådär 100 år innan jag börjar spara pengar.
Nej, enda sättet att räkna hem detta är att göra jobbet själv. I alla fall I mitt fall är det så.

Till peace vill jag säga:
Jag vet inte hur det är med teglet, men I alla fall bruket måste vara av någon sorts eldfast typ.
Eller så är det vid glidgjutning man har specialbruk, jag vet inte.
Men det där måste du kolla innan du drar igång ditt murarprojekt.
Fråga skorstensfejarmästaren, han måste ju kunna det där som rinnande vatten.

//T

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 13 jun-07 kl 17:47 »
Jag har murat upp en skorsten några varv ovan taket och det var inget större problem och då var det första gången jag murade. Jag byggde en ställning först så jag kunde stå och arbeta vetteigt och en lyftanordning där hinkar med bruk och tegelsten kunde hivas upp via ett brytblock och ett rep förbi takkanten.

skipper

« Svar #7 skrivet: 13 jun-07 kl 19:07 »
Jag murade mina skorstenar själv.. det är inte så svårt, speciellt om det bara är ovan tak. Se till att du får tätt runt skorstenen bara! det svåra är att få det rakt, använd vatten pass, och lod.

När du plockar ner så ser du ju hur det är gort från början, hur varven ligger. Se till att använda frost säkert tegel ovan tak.

// lasse

Vattendoktorn fd

« Svar #8 skrivet: 13 jun-07 kl 23:41 »
När man är lyckligt ovetande om saker och ting, blir man kanske en dag medveten om sitt ovetande. Det gäller även byggnadstekniska aspekter på i sammanhanget skorstenar. Då får man veta av försäkringsbolagen, som absolut inte vill betala någon ersättning, om de finner något man skulle känna till, dom har experter på det, och dom använder dom maximalt. För att inte författa hela historien, det skulle bli alldeles för långt, vill jag bara med om tapio:s förslag. Låt en skorstenfejarmästare titta över hela rökstocken, väggar framför den, bjälklagsavväxlingar, fogar m.m. När man råkar ut för skorstensbrand, rör sig hela murstocken 13 mm / m. Vilar bjälklager på klackar på murstocken, kommer bjälklaget att skjutas upp motsvarande grad. Där får bjälklaget sin nya plats, även när rökstocken svalnat. Det första som hände mig var ung 1 månad efter branden, var vattenläckage från taket, plåtarna som manna beskrev hade fått ett nytt läge, sen började cirkusen, som tur var hände detta mitt i sommaren en kylig dag, och jag hade direktverkande el. Det blev iallafall en hög kostnad för mig, innan jag fick rökstocken-skorsten godkänd att eldas med.

Vid nästa skorstensbrand, (i ett annat hus på en annan plats)som skedde under smällkalla vintern, fick jag låna en byggfläkt på 20kW så att huset skulle vara frostfritt. Förutom några inneväggar, och skåpsinredning som behövde brytas upp för dom var inte enligt nuvarande gällande uppförda, så klarade jag med en del putsningsarbete på stocken, samt att jag lät "Skorstensfolket AB" utföra en invändig beklädnad enl schläder-metoden, och som gav en garanti på 10 år för denna. Detta kostade 10000:-, och det var en billig kostnad.  Avväxling av bjälklags-avlasting gorde jag själv enl skorstensfejarmästarens anvisningar, och att skorstensfolket utfört den keramiska invändiga fogningen gjorde att det blev godkänt för eldning igen. Vis av skadan sedan tidigare kotaktade jag inte försäkringsbolaget igen, utan bet i det sura äpplet, och med skostensfejarmästeren råd och anvisningar kom jag över det ändå. Han besiktigade rökstocken sedan, och eftersom han blivit rådfrågad så blev den godkänd.

Häln Leif

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 14 jun-07 kl 05:36 »
Att ha hela kalaset inspekterat och godkänt innan allt börjar användas, är något man inte ska missa. Kontakter med försäkringsbolag går en anings smidigare om rätt snubbe/snubba har skrivit under protokollet.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

wikhall

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jun-07 kl 13:12 »
Om du vill ha det ordentligt utfört bör de muras med lerbruk med rå linolja i. Kruxet är att det kan vara svårt att finna nån behörig som vill mura, de är skraja för att inte garantin gäller om något går snett.

Murning med lerbruk försvårar frostsprängning och dessutom kan stenarna återbrukas den dagen skorstenen tas ned. Om dina skorstenar är gamla är det sannolikt att de är murade med lerbruk.

skipper

« Svar #11 skrivet: 14 jun-07 kl 20:15 »
Ja, naturligt vis så måste skorstenen godkännas av sotarn innan den används.

Sotbrand brukar ju lätt bli om man inte sotar i tid, det har knappast nått med murarn att göra... Men om murningen är felaktigt utförd, är det stor risk för att skortstenen inte pallar med, och spricker, med ev brand som följd..

Att man gör det själv är ju inte synonymt med att det är dåligt gort, men man bör ju veta vad man gör...

"Jack of all trades"

Vattendoktorn fd

« Svar #12 skrivet: 16 jun-07 kl 19:10 »
Min första skorstensbrand utbröt 2 veckor efter sotning, och godkännande av skortensfejarmästaren besikigat eldstäder och skorsten. Alltså jag fick betala för gamla synder när det gäller sotning.

Nästa soteld fick jag också betala för gamla synder, skorstenen hade sotats regelbundet, och bara eldats med årsgammal torr ved, aldrig snåleldats av mig.

Med detta vill jag bara säga att när det gäller soteld, kan man bara undvika detta genom att, enbart elda från början av byggd skorsten, med rätt ved, med rätt drag, och regelbunden skötsel, och rätt kunskap om vedeldning.

När man eldar med ved, skall man ha respekt för vad man håller på med.

Leif

eka

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 16 jun-07 kl 21:41 »
Jag har lagt om 3 skorstenar och murat en komplett egen 6.5 meter lång med två rök och två ventilationspipor. Jag är absolut ingen murare men fick den provtryckt och godkänd vid första försöket. Som manna säger, känns det rätt så gör det. Men låt sotaren säga sitt.

Att ha så mycket soteld som vattendoktorn haft känns väldigt ovanligt, jag kan bara beklaga, (vet en präst som har haft två nedbrunna kyrkor så en del kan verkligen ha otur)
Däremot berättade pappa att det kunde bli soteld då och då i det lilla hus vi hade på gården, det eldades med flis och det gav säker ordentliga beläggningar men han sa, "Stäng spjällen och vänta". Jag vet att det inte är lämpligt om man inte känner sitt hus utan och innan, Han hade byggt det själv.

Det finns firmor som gör skorstenarna på marken och kommer och lyfter dit dem, Kan vara ett alternativ.

« Senast ändrad: 16 jun-07 kl 21:43 av eka »

Vattendoktorn fd

« Svar #14 skrivet: 16 jun-07 kl 22:36 »
Får väl försöka att vara lite tydligare, om man eldar i spis, panna, eller kakelugn-braskamin, och har för sur ved, för litet drag,kan man råka ut för en beläggning av skorstenen som är blank och svart. (Blanksot) De går inte att viska bort, den sitter som en keramisk glasyr på teglet, och det är inte alls ovanligt. Det är då bara en tidsfråga innan denna beläggning börjar att brinna. Den brinner inte med öppen låga till en början, och man kan om man har tur och upptäcker detta i tid, låta beläggningen bränna av med stängt spjäll. Man bör inte under denna tid öppna fönster eller dörrar för att sänka värmeutvecklingen i rökstocken.

Det var mitt första misstag vid min första soteld, jag undergrävde sotförbränningen med syrerik luft, och sen var det klippt. Det hela underlättades inte av att rökstocken var krökt, så brandmännen kunde inte slå väck sotet mer än på en sida av stocken, och kulan blev rödglödgad av värmen.

Vid andra sotelden var det smällkallt ute, -35, det var så kallt att snön innanför ytterdörren, låg otinad kvar. Då uppstod samma fenomen, men jag kunde inte stoppa förloppet genom att stänga spjället, jag upptäckte det först när det började låta som ett reaplan från rökstocken.

Vad vill jag ha sagt med detta, jo kolla upp om det finns blanksot i rökstocken. Det ser ut som svart blank stenhård färg, och den lossnar inte ens om man försöker skrapa av den. Hur man får bort denna beläggning vet jag inte, men skorstensfejarmästaren kanske vet, jag vet bara att börjar denna att brinna får man nog be en stilla bön, och skjuta alla spjäll.  Det är det jag menade att ha respekt för vedeldning. Och denna beläggning kan vara många år gammal, det behöver alltså inte vara du själv som är orsaken till detta, utan kan bero på gamla synder.

Hoppas att denna tråd varit till glädje för någon, för det är ganska otrevliga saker som kan hända, har man sen en spricka i rökstocken, och en trävägg som ligger för nära, ja då kan det bli en rysare.

Leif

trädman

« Svar #15 skrivet: 17 jun-07 kl 00:56 »
Om du vill ha det ordentligt utfört bör de muras med lerbruk med rå linolja i. Kruxet är att det kan vara svårt att finna nån behörig som vill mura, de är skraja för att inte garantin gäller om något går snett.

Murning med lerbruk försvårar frostsprängning och dessutom kan stenarna återbrukas den dagen skorstenen tas ned. Om dina skorstenar är gamla är det sannolikt att de är murade med lerbruk.

Jag har flera gamla (tidigt 1800-tal) skorstenar och inte är de murade med lerbruk. Däremot kalkbruk. Kalkbruk går bra att ta bort från tegelstenarna om man vill återanvända dem. Lerbruk i skorstenar har jag aldrig hört talas om. Däremot används lerbruk för att mura upp kakelugnar. Jag trodde lera löstes upp av vatten och ovan tak blir skorstenar ganska utsatta.

Vad är en "behörig" murare? Mig veterligt finns inga behörighetskrav för att få mura. Däremot ska skorstenar besiktigas. Vem som murat har sotaren aldrig frågat efter.

eka

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 17 jun-07 kl 22:20 »
Nej jag har aldrig heller hört talas om lerbruk i själva skorstenen. Däremot skall det vara ett mjukt kalkbruk som gör skorstenen lite medgörligare. Den får inte vara för stum för då spricker den.

Det där med den beläggningen du nämde Vattendoktorn läter intressant. Om det stämmer så borde soteld finnas i alla skorstenar. Men det bör också finnas något att få bort det med. Får fråga sotaren nästa gång.

Däremot har jag hört att om man börjar få soteld (som du säger Vattendo. att om man upptäcker det i tid.) så skall man slänga ner salt för detta lär dämpa branden. Jag vet inte om det är sant.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 jun-07 kl 22:38 »
Det Vattendoktorn råkade ut för har jag läst om förut. Dvs det finns tjärbeläggning på insidan av skorstenen och så länge det är sot ovanpå tjäran isolerar den så det inte börjar brinna. Men efter sotning får man skorstensbrand.

Vattendoktorn fd

« Svar #18 skrivet: 18 jun-07 kl 13:05 »
Nej jag har aldrig heller hört talas om lerbruk i själva skorstenen. Däremot skall det vara ett mjukt kalkbruk som gör skorstenen lite medgörligare. Den får inte vara för stum för då spricker den.

Det där med den beläggningen du nämde Vattendoktorn läter intressant. Om det stämmer så borde soteld finnas i alla skorstenar. Men det bör också finnas något att få bort det med. Får fråga sotaren nästa gång.

Däremot har jag hört att om man börjar få soteld (som du säger Vattendo. att om man upptäcker det i tid.) så skall man slänga ner salt för detta lär dämpa branden. Jag vet inte om det är sant.

Vid min första soteld, nämnde en av brandmännen om att använda salt för släckning, men att detta skulle bara göras om risk för brand förelåg,(brand utanför rökstocken ) och att om man anväde salt skulle rökstocken bli fördärvad, så att framtida eldning inte skulle kunna göras, utan att först mura om skorstenen. Varför vet jag inte, kom att tänka på glacering av stengods, där man kastar in salt i brännugnen vid slutet av bränningen. Men uppriktigt sagt vet jag inte om man skulle behöva mura om skorstenen, jag är lite tvivlande, med tanke på stengodsbränningen.

Det där om förekomsten av blanksot i rökstocken, så finns den i många skorstenar, titta och se efter, ficklampa och spegel vid sotluckan, luckorna, och betänk på eventuella följder.

Elda försiktigt.

Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #19 skrivet: 18 jun-07 kl 14:24 »
En tanke som dök upp i huvudet efteråt var, brandmannen kanske har rätt ändå.

Rökstockens tegel och bruk, reser sig 13 mm/m vid soteld, glacerar man då ytan genom salttillförsel, kommer sannolikt sprickbildning av glasyrskicktet inne i rökstocken, då den svalnar.
Kanske kan större bitar lossna som följd av detta (tegel o glacyr ) inne i rökstocken, händer detta kan man kanske klarar sig med invändig beklädnad av keramiskt bruk (schlädermetoden), utan att behöva mura om hela skorstenen. En fundering bara. Kolla med sotaren.

Leif

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Sussare, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser