Vårens ruvning 2026!

Startat av Dre, Idag kl. 08:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Dre

Mina höns verkar ha tagit kollektivt beslut att det fortsatt rutin på EN ruvhöna,EN kull per år. Jaha.

I år var de kvicka, mästerläggaren Henriette har hunnit ligga på ett grupprede obemärkt sedan Valborg och jag har varit sen på att samla och datummärka avelsägg att byta ut med, så nu ligger hon på en liten ruva om 5-6 ägg. Och jag som hade hoppats att kunna peta under en 11 ägg för stor tillökning i år. Ja så går det när man tänker på annat.

Jag hoppas alltså på stora under 21 maj. Damen är nu noga uppassad med privat sandbad och frukostgröt om morgnarna i egen kupé.

Hur går det för er andra naturruvare? Blir det något duntillskott på gårdarna i vår?

Svarthönan

Bara hon inte får diarré av gröt?

Här finns det redan 5 små, två veckor gamla. Lite tidigt på året men de har haft tur med vädret. En kläcktes dag 23 och ville inte äta i början, men nu hänger den med :)

Dre

Citat från: Svarthönan skrivet Idag kl. 08:56Bara hon inte får diarré av gröt?

Här finns det redan 5 små, två veckor gamla. Lite tidigt på året men de har haft tur med vädret. En kläcktes dag 23 och ville inte äta i början, men nu hänger den med :)

Kul att allt gått bra, särskilt med den sena!

Gröt på havregryn och vatten passar hennes mage bra, hon får varierad fröbuffé till, så hon kan justera vad hon behöver. Dom älskar sin gröttallrik på våren så jag har inte hjärta att sluta med den förrän de tröttnar då det kommer upp mer vårprimörer ute.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

778 Gäster, 4 användare
torbjorn, gorlan, Mirtha, Petter B