Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får ingen el i stängslet  (läst 3261 gånger)

louise

• Gäst
Får ingen el i stängslet
« skrivet: 12 jun-07 kl 13:11 »
Nu fattar jag inte vad jag har gjort för fel. Har en hage till fåren ca 500 meter från elaggregatet. Leder strömmen genom en hässjetråd ner till stängslet, men det är ingen el i det. Har förstått att det går el halvvägs nånting, men inte hela vägen.

Det har jag listat ut genom att jag tydligen glömt lite isolatorer och det blixtrade bra på vissa träd.. Men nu har jag löst det, men ändå är stängslet strömlöst.

Aggregatet ska vara ett kraftigt och jag tycker att det borde räcka. Har letat efter felskarvar och glapp på vägen men hittar inget..

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Får ingen el i stängslet
« Svar #1 skrivet: 12 jun-07 kl 14:00 »
Om du tar en stängseltestare och följer tråden så ser du precis var det slutar ge utslag.

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 12 jun-07 kl 14:26 »
... och det är inte något fel med jordningen?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jun-07 kl 14:41 »
Stängseltestare, såna lyxapparater finns inte här:) Det verkar faktiskt som att jag har löst det. Glömde säga att vissa delar av tråden är elrep, och nu bytte jag ut det sista å ena änden av hagen var det uppenbarligen el märkte jag när jag lurade fram fåren med äpplen. Det är modellen för min stängseltestare.

git

• På våran gård är det
« Svar #4 skrivet: 12 jun-07 kl 19:08 »
Testa själv med att ta ett grässtrå, du får ingen stöt ochdu gör dig bara en otjänst med att lura fåren att gå på stänget. det kan komma dagar då du behöver muta dom och då litar dom inte på dig.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Marieberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jun-07 kl 20:34 »
Bonden som har kor på våra ägor har också problem med strömmen i år. Många höga grässtrån kan vara orsaken, och/eller en relativt torr mark som stör jordningen.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jun-07 kl 20:37 »
ja det är sant, inte bra att de kopplar ihop mej å elstängsel. å att jag utsätter dem för stötarna. Fast jag försöker å inte vara alltför elak. De löser det rätt bra på egen hand genom att slåss om äpplena som jag kastar in, då är det alltid nån som går emot stängslet..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 15 jun-07 kl 12:25 »
Stängseltestare, såna lyxapparater finns inte här:)

Köp en stängseltestare det är jättebra att ha  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #8 skrivet: 16 jun-07 kl 00:50 »
Ja, stängseltestare är bra och det behöver inte vara någon avancerad och dyr mojäng. Det finns väldigt enkla som inte kostar mer än 100-150 kronor.

Ofta är bristfällig jordning orsaken till dålig ström i stängslet.
Why be normal when you can be yourself?

LazarusX

• Hälsingland
SV: Får ingen el i stängslet
« Svar #9 skrivet: 11 mar-08 kl 21:51 »
supereffektiv jordning - ta en gammal galv-tråd och lägg på marken längs stängslet - helst direkt under trådarna - då blir det jordning med kortast möjliga väg mellan djur och eltråd - oberoende om det är torrt eller blött - testat senast på brorsans rovdjurs-stängsel - först en massa jord-spett gav lite låg spänning - sedan med tråd på marken gav hög spänning även på vintern
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-08 kl 22:31 »
supereffektiv jordning - ta en gammal galv-tråd och lägg på marken längs stängslet - helst direkt under trådarna - då blir det jordning med kortast möjliga väg mellan djur och eltråd - oberoende om det är torrt eller blött - testat senast på brorsans rovdjurs-stängsel - först en massa jord-spett gav lite låg spänning - sedan med tråd på marken gav hög spänning även på vintern

Funderat på det själv men har aldrig provat.
Brukar använda fårnät åtminstonde en hundra meter vid varje hage, jordar i fårnätet som står på jorden och sätter fyra fem armeringsjärn fördelade efter hela sträckan förbinder armeringsjärn och nät med vanlig installationsledning, brukar fungera bra...
Hemma går jordningen också i fårnät från gårdsplan och ner i sjön femhundra meter bort, aldrig problem med jordning i alla fall.
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 12 mar-08 kl 16:44 »
Funderat på det själv men har aldrig provat.
Brukar använda fårnät åtminstonde en hundra meter vid varje hage, jordar i fårnätet som står på jorden och sätter fyra fem armeringsjärn fördelade efter hela sträckan förbinder armeringsjärn och nät med vanlig installationsledning, brukar fungera bra...
Hemma går jordningen också i fårnät från gårdsplan och ner i sjön femhundra meter bort, aldrig problem med jordning i alla fall.

Blir inte nätet strömförande då.  ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-08 kl 21:26 »
Jo lite, men får aldrig utslag på stängseltestaren,
Brukar kunna ta i nätet även då jag är känslig för ström.
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 2 användare
RebeccaEk91, Runar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser