Sälja ask/lönn ?

Startat av peter_63, Idag kl. 10:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

peter_63

En fråga till er som håller på med snickeri. En ask som är ca 50cm i roten blåste ner nu i stormen Dave. Det finns en stambit av en lönn också som legat fri från marken sen i höstas, tror den är ca 40cm i roten, ca 5m lång. Asken är rak, lönnen är....mindre rak. I stället för att göra ved av dom funderar jag på om det är lönt att försöka sälja grova kubbar, alternativt stambitar i olika längder som hämtas på plats här (västra Blekinge) ? Jag har inte möjlighet att göra plank av dom, det får man i så fall själv ordna. Finns det en marknad för sånt, eller är det bara torrt snickerivirke/plank som folk vill ha ?

fri

Industrin köper knappast enstaka trädgårds träd, prova en annons under övrigt säljes på detta forum eller kanske byggahus.se

Du har inte nån granne eller bekant med tex en Alaskan mill eller Timmerjigg som är intresserad?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

peter_63

Jag har själv en alaskan mill och har sågat en del tidigare med den. Men den här asken är för grov för min motorsåg. Kanska jag sparar några 3m stockar lite längre upp från trädet, jag brukar inte såga mera än max 30cm diameter med alaskan mill. Min lilla ATV-skogsvagn knakar också betänkligt i kranfästet om jag försöker lasta grova stockar (>30cm) i 3m längd :)

fri

Citat från: peter_63 skrivet Idag kl. 10:54eller är det bara torrt snickerivirke/plank som folk vill ha ?
Troligtvis, skulle du som ägare av ett Alaskan mill vilja köpa eller få dina träd om du inte redan hade dem?

Prova att sälja stockarna, det KAN ju finnas forumläsare/ medlemmar som vill snickra i ask.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

351 Gäster, 3 användare
Hantverkare92, ärt, Lotta Å