Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höjd på skorsten, utbyggnad av hus.  (läst 128 gånger)

Skald

• Östergötland
Höjd på skorsten, utbyggnad av hus.
« skrivet: Igår kl. 15:08 »
Bastuplaneringarna har pågått för många år nu...
Senaste budet är att ställa upp en fristående bastu dikt an mot boningshuset för att kunna dela på trallaltanen.

Där funderingarna hopar sig är när det kommer till skorstenen, eller framför allt höjden på densamma..
Boninghuset är ett påbyggt torp (sadeltak, nock ca 6m), med utbyggnad (sadeltak, nock ca 5m). Bastun var tänkt med ett pulpet-tak med högsta höjd mot gaveln på utbyggnaden, vilket betyder att skorstenen kommer ut nånstans på 2.5-3m höjd ur det.

Hur mycket behöver den sticka upp?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Höjd på skorsten, utbyggnad av hus.
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 15:43 »
Du måste upp.med skorstenen,det är ju ett hus.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 16:22 »
Jag vet inte hur mycket den måste sticka upp, men jag själv skulle vilja ha den betydligt högre än på din illustration.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skald

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 16:25 »
Jo, det behöver upp. Men som grundfrågan lyder; Hur mycket?

Boverkets byggregler ändrades -25 och i vanligt svensk byråkratisk anda ges inte klara direktiv utan det blir till branschen att tolka dom. Det är mycket "bör" istället för "ska" helt enkelt.
Hur som helst hittade jag allmäna riktlinjer kring detta hos en installatör som säger:

En generell riktlinje i Sverige är att skorstenen ska sticka upp minst 1 meter över taknocken eller andra närliggande byggnadsdelar som ventilationsintag, fönster och dörrar inom en radie av 15 meter.
Krav på skorstenens höjd beroende på taklutning:
    Taktlutning upp till 5 grader: Skorstenen ska mynna minst 1 meter över takytan.
    Taktlutning mellan 5 och 20 grader: Skorstenen ska sticka upp minst 40 cm över taknocken eller vara minst 1 meter från takytan.
    Taktlutning över 20 grader: Skorstenen ska mynna minst 40 cm över taknocken eller ha ett horisontellt avstånd till takytan på minst 2,3 meter.

Det borde betyda att om jag drar skorstenen på bastun 2.3m ut från det existerande taket på utbyggnaden så är det 40cm över utbyggnadens taknock som gäller för att vara en godkänd installation? Själva torptaket är då ~14 meter bort och är oväsentligt i ekvationen.

Värt att nämna är att jag redan äger spis och (godkänd) skorsten för fristående bygge av bastun, men filosoferar mest på om det inte vore roligare att ha bastun i anslutning till huset än annorstädes på tomten. En 4 meters skorstensbyggsats kostar runt 10kkr och det kan det ju vara värt kanske.
« Senast ändrad: Igår kl. 16:30 av Skald »

Skald

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 16:26 »
Jag vet inte hur mycket den måste sticka upp, men jag själv skulle vilja ha den betydligt högre än på din illustration.

Illustrationen är såklart inte skalenlig.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 17:03 »
Det ser ut som röken riskerar att komma på befintlig byggnad, så skulle jag inte vilja ha det även om det skulle råka vara tillåtet
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dre

• Gotland
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 21:23 »
Jo, det behöver upp. Men som grundfrågan lyder; Hur mycket?

Boverkets byggregler ändrades -25 och i vanligt svensk byråkratisk anda ges inte klara direktiv utan det blir till branschen att tolka dom. Det är mycket "bör" istället för "ska" helt enkelt.
Hur som helst hittade jag allmäna riktlinjer kring detta hos en installatör som säger:

En generell riktlinje i Sverige är att skorstenen ska sticka upp minst 1 meter över taknocken eller andra närliggande byggnadsdelar som ventilationsintag, fönster och dörrar inom en radie av 15 meter.
Krav på skorstenens höjd beroende på taklutning:
    Taktlutning upp till 5 grader: Skorstenen ska mynna minst 1 meter över takytan.
    Taktlutning mellan 5 och 20 grader: Skorstenen ska sticka upp minst 40 cm över taknocken eller vara minst 1 meter från takytan.
    Taktlutning över 20 grader: Skorstenen ska mynna minst 40 cm över taknocken eller ha ett horisontellt avstånd till takytan på minst 2,3 meter.

Det borde betyda att om jag drar skorstenen på bastun 2.3m ut från det existerande taket på utbyggnaden så är det 40cm över utbyggnadens taknock som gäller för att vara en godkänd installation? Själva torptaket är då ~14 meter bort och är oväsentligt i ekvationen.

Värt att nämna är att jag redan äger spis och (godkänd) skorsten för fristående bygge av bastun, men filosoferar mest på om det inte vore roligare att ha bastun i anslutning till huset än annorstädes på tomten. En 4 meters skorstensbyggsats kostar runt 10kkr och det kan det ju vara värt kanske.

Gött med bastu!
Vad har du för lutning på boningshuset och bastutaket?

Om bastun sitter ihop med boningshuset hade jag tolkat riktlinjen som att bastu dikt an mot hus= samma byggnad, vilket betyder att man bör räkna på byggnadens mest sluttande del av tak, samt högsta punkt att utgå ifrån, alltså 6 m höjd högsta punkt på bastun. Eld och rök är ju tråkigt att ha räknat fel på.

Dra dit en brandingenjör eller skorstensfejare och se vad de rekommenderar för ställets förutsättningar.

Vid fuktigt och vindstilla väder känns det ibland som att skorsten till vårt boningshus leder direkt in i alla in-ventiler, trots ståtlig skorsten, det är inte kul med vedrök in i sovrummet t.ex.
Något som har varit hjälpsamt här vid bygge och planering av lite alltmöjligt hos oss, är att kolla in vindrosen för ditt område, då ser du hur vindarna oftast går.

Skald

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: Igår kl. 23:48 »
Gött med bastu!
Vad har du för lutning på boningshuset och bastutaket?

Kyllä!

Torpdelen är 45grader, utbyggnaden är (fritt ur minnet)25 grader.
Den tilltänkta bastu-taket kan ha lite vad som ifall den byggs med pulpet-tak, om jag kör på sadel så får det nog följa utbyggnadens 25graders-lutning.

Dra dit en brandingenjör eller skorstensfejare och se vad de rekommenderar för ställets förutsättningar.

Pratade med sotarmäster för några år sen då vi funderade på att sätta en spis i uterummet för att kunna värma lite om man vill hållas där ute på vintrarna och samtalet gick ungefär som lyder:

"Om vi stopper en spis i uterummet, behöver skorstenen sluta ovanför nocken på resten av huset?"
"Närå, bara det är en godkänd skorstensinstallation så behövs inte det längre."

Så ja, jo..
Det blir såklart en ny återkoppling med den nya sotarmästarn (den förra är numera pensionär) innan vi bestämmer oss, men tänkte att frågan är ju fri på Alternativ och vi har väl nån enstaka sotare även här?

Vi slutar med Google-annonser för att finansiera hemsidan.
Här kan du lämna ett frivilligt bidrag till tidningen och forumets fortlevnad.
Tack!

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser