Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duglig sättpotatis?  (läst 12 gånger)

Stallarebacken

• Skåne
Duglig sättpotatis?
« skrivet: Idag kl. 12:19 »
Förra året fick vi vår medelstora potatisodling totalförstörd av, vad vi tror är, knäpparlarver. Tom vildsvinen som bökade upp landet i höstas ratade det mesta av skörden..
Vi plockade upp det mesta som låg i backen och sorterade ut det som endast hade lite angrepp men en stor del ligger kvar i källaren.
Går det att använda potatis som blivit angripen av knäpparlarver till utsäde i år? Eller är risken stor för mögelangrepp och dylikt?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Duglig sättpotatis?
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 13:48 »
Förra året fick vi vår medelstora potatisodling totalförstörd av, vad vi tror är, knäpparlarver. Tom vildsvinen som bökade upp landet i höstas ratade det mesta av skörden..
Vi plockade upp det mesta som låg i backen och sorterade ut det som endast hade lite angrepp men en stor del ligger kvar i källaren.
Går det att använda potatis som blivit angripen av knäpparlarver till utsäde i år? Eller är risken stor för mögelangrepp och dylikt?

Jag råkade köpa lite för lite utsäde förra året vilket resulterade i att jag klöv en hel del potatisar.
Och fick skörd på alla sättor, en riktigt bra skörd.
Så ja, jag misstänker att dom är dugliga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 4 användare (1 dolda)
Happybeingme, ärt, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser