Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag till Studiecirkel, eller uppslag; "Nedsläckt land", på SVT Play.  (läst 727 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Nja, det fanns uruselt gummi med kort livslängd förr i tiden också, men det är bara de hållbara gamla gummikvaliteterna som folk minns idag.

2006 när EU:s RoHS-direktiv infördes och en del bra men giftiga gummitillsatser förbjöds, så sjönk ju kvaliteten kraftigt på billiga gummiprodukter där inga myndigheter eller kunniga inköpare ställde kvalitetskrav (t ex cykeldäck eller gummistövlar).  Men det blev ingen kvalitetsförsämring på gummi där stränga kvalitetskrav gäller - t ex elkablar för starkström, slangar och gummibussningar mm i bilar, bil- och mc-däck.

Victor Rangner

Jag trodde att Alternativ.nu var en grupp för Doers. Här verkar det mer vara en grupp för Dreamers?
Så här startar man på Folkuniversitetet, men en cirkelledarkurs.
Jag håller med om att Civilförsvarsförbundet kan ha bra kurser, men jag vill starta en kurs. Jag har gått en kurs hos Civilförsvaret, men den var verkligen på basal nivå. Då var vi bl a och besökte ett skyddsrum. Just nu tror jag att skyddsrummen är uthyrda till annat. I kvarteret där jag bor finns inget skyddsrum och det är lite så jag tänker; Hur ser verkligheten ut?
Det finns många föreställningar om vad man ska göra när det blir kris, men ofta så havererar det mesta av organisationer då krisen plötsligt uppstår. Tsunamin i Thailand är ett exempel.
Jag har också kontaktat bostadsrättsföreningen om detta, men bli inte förvånade nu. De hör inte av sig. De flesta människor är inte krismedvetna. Det gäller tyvärr också dem som har Kris som sin arbetsuppgift. De tar sig först igenom ett regelverk om hur att agera, sedan måste de vara säkra på att de inte bryter mot Lagen. Så kommer frågan upp: Vem har ansvaret?
Där brukar det stanna...
Den ansvarstagande är på semester, sjuk, har en vikarie som inte är insatt i frågan, eller så ingår inte uppgiften i någons arbetsbeskrivning.
En studiecirkel är ju på lokal nivå. Att vi som ingår i studiecirkeln bor nära varandra och har möjlighet till att samarbeta när krisen inträffar. Vad jag vet så har Civilförsvarsförbundet inga sådana deltagarlistor. Det finns uppsamlingsplatser, men vilka har ansvaret där och vad händer med dem som kommer dit?
Jag har redan kontakt med Myndigheten för Civilförsvar, Stadsdelsförvaltningen och Folkuniversitetet. För att kunna starta en studiecirkel ska man vara minst tre personer. Hur att finna dem, står det ingenting om. Sedan ska de tre utse en studiecirkelledare, som ska gå studiecirkelkursen och bli godkänd där.
Lokalfrågan är löst. Vi kan vara i biblioteket här i Hässelby Gård.
På en arbetsplats ska det finnas ett Skyddsombud. Så borde även finnas i olika bostadskvarter, så att Krishanteringen kommer igång på plats.
Det kan man se i "Nedsläckt land", hur de som bor i det högteknologiska huset söker utse en ledare, medan de i det gamla huset, lätt kan sätta igång med att samarbeta. Kanske det är svårare att samarbeta i ett abstrakt högteknologiskt utformad struktur, än i en gammaldags gård, där det finns mycket att hugga tag i och att göra något med en gång. I en akut kris, så följer alla en handlingsplan:
https://www.prevent.se/jobba-med-arbetsmiljo/osa/kriser/mallar-och-checklistor/
Någon delar ut arbetsuppgifter och delegerar sådant som kan ta längre tid. I en arbetsgrupp kan det finnas två ledare; en formell ledare och en informell ledare. Här i Hässelby Gård skulle vi som bor här antagligen förvänta oss att brandkår eller polis kommer och instruerar oss på plats. Annars gäller ju att lyssna på radion.
I "Nedsläckt land"-podden samtalar man om kullar och dalar i landskapet. I ett platt landskap behövs inte så mycket elektriska och elektroniska pumpanordningar som där bostäderna står uppepå kullar. Å andra sidan, vid översvämning, är det bättre att bo högre upp.
Jag kan förstå att ni som bor på landsbygden kan tycka att det här låter löjligt, men för oss som bor i tätort och i innerstan, är det verklighet. Det är lättare för den som inte befinner sig i krisens centrum att finna på lösningen, men första tecknet på att en kris uppstått, är att människor hamnar i ett chocktillstånd.
Den som tycker att det här blev för långt att läsa, får gärna lägga in en förkortad version! Bara bra med repetitioner!

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare
Jozef Schimmel, Humminbirdbat, Håkan B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser