Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidsbanker - Hur vi kan ta tillbaka makten över vår tid och våra liv  (läst 1755 gånger)

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Vad kan vara viktigare än ens tid?
Att inte slösa bort sin tid på onödigt arbete åt andra (om man inte måste)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Vad kan vara viktigare än ens tid?
Hur du värdesätter din tid är vad som skapar värde för dig.

Inte alls. Att jämföra två värden i en databas och leverera ett svar är så oerhört simpelt att det inte kommer krävas många rader kod för att få till det.

Tid= pengar.
Svårare är det inte.
 Man måste lita på betalningssystemen och din ide...  Det är svårt att tro att det fungerar.
Det är svårt att lita på den, och det går inte att se det som en investering.

Inte ens i ett självhushållningsammanhang där man kvittar på lämpligt sätt.
Jag skottar snö hos grannen och dom bjuder på kaffe.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Om du förmedlar tjänster och tjänar tid på andras tid så måste du ha någon egenskap eller tjänst som gör att andra vill underställa sig dig och ge dig sin tid. Du kanske är en bra försäljare som har ett stort kontaktnät och drar in mycket jobb? Varför skulle man annars vilja ha en mellanhand eller tredje part i sina affärer?
Ja, precis som att vissa är anställda idag medan andra är sina egna företagare. Man skulle kunna kalla det nya systemets arbetare för tidsslavar istället för löneslavar.

Citera
Nej, du kan aldrig skapa mer tid. Vi har alla fått en viss tid här på Jorden. Tidsmängden förblir konstant. Det är ett nollsummespel. Om jag ger dig av mitt tidssaldo så förlorar jag lika mycket som du tjänar. Däremot värderar vi alla vår tid på olika sätt och beroende på vilka aktiviteter vi sysslar med.

Det finns inget system som är säkert.

Citera
Eftersom tidsmängden förblir konstant så kommer det varken finnas inflation eller deflation. Man kan aldrig spekulera och skapa bubblor i detta system, till skillnad från Bitcoin.

Om jag skottar snö åt folk i kris så kan jag få många timmar för det, som jag sedan utnyttjar till att betala äpplen med när det är låg efterfrågan på dem. Eller helt enkelt byter till mig reda pengar, fram och tillbaka i takt med att tidsvalutan står högt/lågt i förhållande till vald valuta. Så nog går det att spekulera.

Citera
Det enda sättet detta system kan krascha är om alla som deltar i tidbanken går ur den. Då finns den inte längre.

Ja, vad händer om ingen intressant finns kvar som kan ge mig av sin tid när jag stoppat in en massa timmar?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Alla eventuella tidsskulder och tidstillgångar försvinner vid ett dödsfall.

Att ligga på minus på tidssaldot gör inte så mycket så länge man inte når en viss bottennivå. Då har man "övertrasserat" sitt konto och blir spärrad från att nyttja mer tjänster i tidbanken. Precis som ditt kreditkort blir spärrad i det nuvarande ekonomiska systemet om du övertrasserar det.

Vid varje avtal som ingås så görs en kreditkoll i systemet, att du har tillräckligt med likvida medel på ditt tidskonto för denna affär. Således kan du aldrig bli skyldig någon tid. Det finns inga "skulder" i detta system.

Om man ligger minus så är man väl skyldig?

Skall man endast kunna vara själv om sitt konto? I så fall är det ju helt värdelöst om man är en familj där den ene jobbar för fullt i ett sådant system, all tid brinner inne. Som att ha Bitcoin och ingen nedskriven kod. Med det lösare systemet vi har häromkring (och säkert på många platser i hela världen) så kommer det att räknas som ett plus för den make/maka som haft en hjälpsam partner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

949 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser