Du glömmer bort människans natur.
Inflation är en nödvändighet.
För att fundera lite vidare.
Saker och ting jag odlar morötter och lök.
Vilket pris ska jag ta för mina varor, om jag nu inte ska tjäna något på det.
Samma kgpris som fröer och sättor ?
För man skulle inte bli rik på det och kunna bygga ett hus.
Ska den tänkta husbyggaren bara få betalt för verklig tid eller är kunnandet värt något extra?
Du får sätta vilket pris du vill. Men jag skulle rekomendera att sätta ett högre pris än de timmar du har lagt ner. Annars kan du inte tjäna något. Vem har sagt att du inte får bli rik?
Samma sak med husbyggaren. Han får sätta vilket pris han vill.
Påminner om att detta är ett forum för praktisk kunskap om självhushållning, inte politisk debatt!
Fortsätt gärna att diskutera hur en tidsbank skulle kunna fungera, eller varför det inte skulle fungera,
men lämna politiken utanför, tack!
Du Einh kan lämpligtvis berätta om hur du organiserar (eller tänker organisera) en tidsbank i din hembygd!
Vänligen
/skräptanten, moderator 
Absolut, det börjar med att övertyga människor att detta är något som går att testa. Kan jag övertyga någon online så hoppas jag kunna överyga någon IRL också.
Mitt första steg är att ta upp detta på ett möte med min bostadsrättsförening. Kan jag övertga gamlingarna där att våga testa detta system så kan jag övertyga alla

Ja vi tar exemplet med målning, du har bett mej om hjälp med målning och jag har uppskattat tiden till 40 timmar vilket du accepterat.(Du har dessutom fler timmar innestående i tid banken för enkelhetens skull)
Vad händer om jag gör jobbet fortare än de 40 timmarna du accepterat? ( Jag är ju i detta fiktiva exempel van yrkesmålare och har ju erfarenheter av ackordsarbete)
I detta fall verkar vi ha gjort upp om löpande räkning så när jobbet är utfört så betalar jag dig för den faktiska tid det tog dig att utföra jobbet.
Hade vi istället kommit överens om ett fast pris på 40 timmar så betalar jag dig den summan när du är klar. Oavsett om det tog längre eller kortare tid för dig att slutföra jobbet.