Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgkochin istället för äggkläckare  (läst 335 gånger)

The_prepping_pirate

• Begynnande småbrukare IG: @the_prepping_pirate
    • -
Dvärgkochin istället för äggkläckare
« skrivet: 15 nov-25 kl 01:29 »
Planerar att skaffa några olika mindre besättningar med olika fåglar tex.
Hedemora höns
Kalkon
Gås
Pärlhöns.
Nu till min fråga.
Jag vill ha naturlig ruvning och kläckning. Kan jag använda en besättning dvärgkochin hönor för att ruva å kläcka fram ovan fåglar.
Kalkonägg är stora så de får ju inte plats så många ägg under en kochinhöna men är det funktionellt ?
Begynnande småbrukare

IG: @the_prepping_pirate

Schwartz kalle

• -
SV: Dvärgkochin istället för äggkläckare
« Svar #1 skrivet: 17 nov-25 kl 01:17 »
Kan tyvärr inte ge dig ett direkt svar men min erfarenhet med fåglar är att de bara lever sina egna liv och har i stort sett inget intresse för att anpassa sig efter människan snarare tvärtom och olika individer kan antingen över eller under prestera trots att rasen i sin helhet har en viss egenskap som utmärker sig eller känd för. De är inte som t ex hundar som lever upp till sina ras egenskaper Husky draghund, Ovtjarka vakthund osv.

Om det handlar om prepping aspekt kan jag rekommendera vaktel och 10w/5w usb kläckare. Jag gjorde en experiment att kläcka med off-grid solel och det funkade.

Det sägs att vaktel kycklingar ska ha ca 39 grader under första veckorna så jag testade att ha en kyckling innanför mina kläder precis vid mitt bröst i en om gjord plastbehållare med mat och vatten i under den första dagen och den överlevde.

Den sjunde dagen anses som den värsta dagen för vaktel kycklingar eftersom många brukar dö även under dem absolut optimala förhållanden på den dagen så jag hade två stycken vid bröstet på samma sätt och båda överlevde.

För kläckning krävs det ca 36.5 grader dvs ca 3 grader mindre så det finns en möjlighet även för att kläcka med en människas kroppsvärme skulle jag tro, fast då krävs det minst 2 personer som jobbar i skift med en väl genomtänkt designad bärsele t ex som revolver bärsele i västen filmer.

Om det är en prepping situation är ju allt möjligt.
Nu finns det också en möjlighet att jag har gått lite för långt bara för att du heter så, det är bara bortse i så fall.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Dvärgkochin istället för äggkläckare
« Svar #2 skrivet: 17 nov-25 kl 10:25 »
Vi har använt både dvärgkochin och tyska dvärgar till att kläcka och uppfostra andra raser (men inte andra arter), och de verkar inte bry sig så mycket om storleken på äggen, mera om färgen skiljer för mycket. Fick envist stoppa tillbaks mörkbruna ägg under hönan vid ett försök förra året, det var en tysk dvärg och äggen var från en maran.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 4 användare
KajsaAnka, Hokuspokus, eka, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser